Gå til innhold

Dekningsproblemer innomhus Trondheim Sør

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å få dekning på mobilen når jeg er innomhus i et lite område i Trondheim Sør. (Tiller) Jeg har ikke vært i nabohusene og testet. Det står at det er full dekning, men det går verken an å ringe eller sende meldinger. Med en gang jeg holder mobilen ut av døra, virker den igjen. Har prøvd med en annen mobil også, samme problemet da. De andre i huset sine telefoner virker bra. (Både Telenor og Netcom)

Jeg har Djuice allstar, og kundeservice skjønner ingenting av dette. De spurte bare om SIM-kortet mitt var nytt, og det er det. De gjor også et mislykket forsøk på å deaktivere alle viderekoblinger, men det hjalp jo selvfølgelig ikke...

Det er ingen støykilder i huset som jeg kommer på. Det har ikke vært gjort noen endringer på det elektriske anlegget eller satt inn noe nytt siden problemene begynte.

Hva kan dette skyldes? Hva kan gjøres med det? Det virker jo veldig rart da...

Edit: Hvis jeg prøver å sende melding til meg selv, får jeg kontakt med nettet noen ganger helt til neste gang noen ringer/SMSer meg...

Endret av amtech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor på Tiller bor du? Har du 3G-støtte på telefonen din?

-snubbel

9473986[/snapback]

Bor ikke på Tiller, men er der av og til. På Moltmyra.

Jeg har 3G. Nå begynte det plutselig å funke, etter jeg lastet en wap-side.

Edit: Og et halvt minutt etterpå virker ingenting lenger... :hrm:

Endret av amtech
Lenke til kommentar
Hvor på Tiller bor du? Har du 3G-støtte på telefonen din?

-snubbel

9473986[/snapback]

Bor ikke på Tiller, men er der av og til. På Moltmyra.

Jeg har 3G. Nå begynte det plutselig å funke, etter jeg lastet en wap-side.

Edit: Og et halvt minutt etterpå virker ingenting lenger... :hrm:

9474014[/snapback]

Har du prøvd å satt SIM-kortet i en annen telefon for å se om det blir noen endringer da? Det kan jo hende at det er telefonen som sliter med noen feil i programvaren eller at selve apparatet har fått seg en trøkk.

Lenke til kommentar

Hei!

Problemet er at telefonen hopper fram og tilbake mellom 3G og GSM, uten at du ser det. Hvis du går inn i innstillingene for telefonen kan du endre nettverksoppsettet til kun å bruke GSM. Da vil problemet høyst sannsynlig forsvinne. Regner med at resten av familien din har ikke 3G-telefoner og dermed ikke får dette problemet.

Årsaken til at telefonen hopper slik mellom 3G og GSM er de mastene som er satt opp for å dekke Sjetnemarka og området under Bjørndalsbrua. Hele området sliter med hopping mellom 3G og GSM, på begge operatører.

-snubbel

Lenke til kommentar
Hei!

Problemet er at telefonen hopper fram og tilbake mellom 3G og GSM, uten at du ser det. Hvis du går inn i innstillingene for telefonen kan du endre nettverksoppsettet til kun å bruke GSM. Da vil problemet høyst sannsynlig forsvinne. Regner med at resten av familien din har ikke 3G-telefoner og  dermed ikke får dette problemet.

Årsaken til at telefonen hopper slik mellom 3G og GSM er de mastene som er satt opp for å dekke Sjetnemarka og området under Bjørndalsbrua. Hele området sliter med hopping mellom 3G og GSM, på begge operatører.

-snubbel

9477389[/snapback]

Hei

jeg bor på heimdal.

Hadde samme problemet med netcom, måtte bytte til tele2 da de bruker telenor nett.

problemet er at duligger i dårlig 3g dekkning. SLÅ AV 3G. :w00t:

Lenke til kommentar
Hei

jeg bor på heimdal.

Hadde samme problemet med netcom, måtte bytte til tele2 da de bruker telenor nett.

problemet er at duligger i dårlig 3g dekkning. SLÅ AV 3G. :w00t:

9477417[/snapback]

NetCom satte opp ny 3G-sender på Heimdal for ikke så lenge siden. Dekningen på Heimdal ---> Flatåsen er nå 100%.

-snubbel

Lenke til kommentar
Hei!

Problemet er at telefonen hopper fram og tilbake mellom 3G og GSM, uten at du ser det. Hvis du går inn i innstillingene for telefonen kan du endre nettverksoppsettet til kun å bruke GSM. Da vil problemet høyst sannsynlig forsvinne. Regner med at resten av familien din har ikke 3G-telefoner og  dermed ikke får dette problemet.

-snubbel

9477389[/snapback]

Takk :) Skal dra oppover å prøve senere i dag

Lenke til kommentar
Det er dessverre et problem så lenge teknologien er som den er og vi bruker telefoner som vandrer mellom 3G og GSM :-(

Når/hvis 3G-dekningen blir fullstendig, forsvinner problemet :-)

-snubbel

9482544[/snapback]

Brukes både GSM og 3G for å overføre tale?

Lenke til kommentar

9483523[/snapback]

Når jeg har spurt Netcom, har de sagt nei - men det skyldes nok inkompetanse hos kundeservice.

Er du på 3G-nett, går samtalen via 3G. Det er derfor det er meldt om problemer med at man ofte mister samtaler når man kjører inn i tunneller (de pleier ikke å ha 3G), og sikkert det samme i disse områdene i Trondheim.

Lenke til kommentar

9483523[/snapback]

Er du på 3G-nett, går samtalen via 3G. Det er derfor det er meldt om problemer med at man ofte mister samtaler når man kjører inn i tunneller (de pleier ikke å ha 3G), og sikkert det samme i disse områdene i Trondheim.

9483943[/snapback]

Gjelder ikke dette kun når motparten også bruker 3G-telefon?

Lenke til kommentar
Gjelder ikke dette kun når motparten også bruker 3G-telefon?

9483994[/snapback]

Nope. Så lenge du er koblet til 3G nettet vil samtalen gå nettopp via 3G nettet. Det er bare videosamtaler som krever at begge telefoner er koblet opp mot 3G nettet. På "vanlige" samtaler har ikke dette noe å si.

Lenke til kommentar

1. Problemet er antagelig nøyaktig det samme på Risvollan. Prøv å slå av 3G.

2. Jepp, samtaler går over 3G fra deg til din nærmeste 3G-sender og videre går den fra en GSM-sender til den du ringer dersom vedkommende har GSM.

Dersom begge parter har 3G, blir samtalekvaliteten noe høyere pga høyere båndbredde hos begge.

Generelt kan man vel si at roamingen mellom GSM og 3G ikke er godt nok, dette gjelder mange steder i landet og uansett operatør. Selv pleier jeg stort sett å "justere ned" telefonen min til å bruke GSM så lenge jeg ikke trenger dataoverføringshastigheten. Dette sparer meg i tillegg en del strøm.

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

... en annen kodek...

Dersom begge parter har 3G, blir samtalekvaliteten noe høyere pga høyere båndbredde hos begge.

-snubbel

9485845[/snapback]

Lenke til kommentar
Det er dessverre et problem så lenge teknologien er som den er og vi bruker telefoner som vandrer mellom 3G og GSM :-(

Når/hvis 3G-dekningen blir fullstendig, forsvinner problemet :-)

-snubbel

9482544[/snapback]

Hadde man samme problemer når dual-band GSM ble innført?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...