Gå til innhold

Users and Groups

Svish

Anbefalte innlegg

Fungerer dette på mac som i linux? Gjetter ja, men bare sånn.. for sikkerhetsskyld.

Er nemlig et sted hvor de ikke helt har en bra lösning på dette. Og lurer på om jeg skal pröve å gjöre noe med det, eller bare.. let it go. Er nemlig ikke veldig kjent med hverken mac eller linux.

Greia er det at de har et lite knippe mac maskiner av ymse slag som de bruker til forskjellige ting. Filene som produseres legges på en felles filserver som alle jobber mot. Problemet dems er at de i starten hadde forskjellige brukerkontoer, men da måtte de styre og herje verre med file eierskap og greier hver gang en annen skulle gjöre noe på en fil en annen hadde startet. Så de endte opp med å bruke admin kontoen, og etter som jeg har forstått, samme admin konto på alle maskinene...

Og det er vel ikke helt en god lösning, selv om den på et vis fungerer?

Det jeg tenker er at er det ikke noe i unix som heter Groups? Hvordan er det egentlig dette fungerer liksom? Burde ikke brukere i samme gruppe kunne rote med samme filer? eller er det slik at de i samme gruppe kun kan lese samme filer? Er det en måte å skifte dette på? For eksempel forandre slik at default for en ny fil blir lese og skrive for gruppen også? Eller no?

Noen tanker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...