Gå til innhold

Wii tilkoblings dilemma: SCART eller komponent?


Gormers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enorm forskjell mellom den medfølgende og RGB-scart, i hvert fall. Forskjellen opp til komponent var ikke så veldig stor, men det jeg merket var at bildet ble skarpere og at fargene ble klarere. Anbefaler å gå til innkjøp av en av de sistnevnte.

9476711[/snapback]

Tusen hjertelig takk, det der har jeg gått og lurt på helt siden jeg kjøpte samme fjernsynet i sommer, men det er ikke så mange som har prøvd begge deler og kan si noe om det. :thumbup:

Lenke til kommentar
Til en opplysning har jeg en Tatung V32MCHK, forgjengeren til MCGI. Prøvde komponent til Wii i dag, med elendig resultat. Flere av Virtual Console-spillene virket ikke, men det verste var at det var forstyrrelser i bildet i form av fargestøy, som bare ble verre og verre ettersom jeg spilte. Vet ikke om det er bare tven min som er slik, måtte i hvert fall skru den helt av og på for å bli kvitt det, ettersom at støyen gikk igjen i alle kanalene. Etter det gikk jeg tilbake til RGB-scart som funker problemfritt.

9476600[/snapback]

EG har nettopp fått min MCGI og eg kan bekrefte at når eg spilte XBOX360 spill via komponent så fekk eg også fargestøy. Eg trudde det var noko gale med tv'en for det fulgte med over til vanlig tv titting. Når eg slo av tv'en og på igjen så var det vekk. Kva meiner du med RGB Scart? Er det samme som denne Scarten som har utgang med rød gul og kvit som eg plugger i dei vanlige 3 ledningene?

 

Har du PS2? Har du prøvd denne på MCHK? Kva er best å bruke når eg skal koble denne? Eg har ogspå Wii. Korleis skal eg få plugge alt dette til uten å ta ut og inn igjen ledninger?

 

Eg synnes PS2 var elendigt på Tatungen. Der var min gamle CRT betre. Er det nokon som har ein bra tips på innstillinger/koblinger for å få eit bra resultat?

 

Er LCD tver veldig avhenging av at Scart ledningene er av bra kvalitet? Er det merkbart forskjell mellom den som følger med desse DVD spillerene og feks ein dyrare? Har Clas Ohlson/bil tema noko som eg kan bruke?

Endret av balder
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om det er dette du mener, men hvis det er slik at du kan sette tre ledninger inn i SCARTen, så er det en "dårlig" scart (du ser at den har færre metallbiter i kontakten enn en vanlig). Du får ikke bedre kvalitet enn du får med komposittkabel med denne.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om det er dette du mener, men hvis det er slik at du kan sette tre ledninger inn i SCARTen, så er det en "dårlig" scart (du ser at den har færre metallbiter i kontakten enn en vanlig). Du får ikke bedre kvalitet enn du får meg komposittkabel med denne.

9477469[/snapback]

Jepp eg meinte den scart dingsen

Men viss eg får fargestøy så er det vell ikkje bra dette heller? No kjører eg på 60 HZ på xbox360'en. Kanskje det er lurt å sette den ned på 50 HZ? Kanskje fargestøen blir vekke da?

Lenke til kommentar

Eg synnes PS2 var elendigt på Tatungen. Der var min gamle CRT betre. Er det nokon som har ein bra tips på innstillinger/koblinger for å få eit bra resultat?

 

Er LCD tver veldig avhenging av at Scart ledningene er av bra kvalitet? Er det merkbart forskjell mellom den som følger med desse DVD spillerene og feks ein dyrare? Har Clas Ohlson/bil tema noko som eg kan bruke?

9477433[/snapback]

PS2 på LCD med medfølgende SCART er fullstendig pung, jeg tror ikke det er så mye du kan stille inn for å få det bedre, bortsett fra at jeg la merke til at hvis jeg ikke valgte 60hz i begynnelsen, bare 50, ble det litt bedre. Videre bør du nok kjøpe deg en eller annen ekstrakabel, PS3-greiene passer vel til PS2 også så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

Eg synnes PS2 var elendigt på Tatungen. Der var min gamle CRT betre. Er det nokon som har ein bra tips på innstillinger/koblinger for å få eit bra resultat?

 

Er LCD tver veldig avhenging av at Scart ledningene er av bra kvalitet? Er det merkbart forskjell mellom den som følger med desse DVD spillerene og feks ein dyrare? Har Clas Ohlson/bil tema noko som eg kan bruke?

9477433[/snapback]

PS2 på LCD med medfølgende SCART er fullstendig pung, jeg tror ikke det er så mye du kan stille inn for å få det bedre, bortsett fra at jeg la merke til at hvis jeg ikke valgte 60hz i begynnelsen, bare 50, ble det litt bedre. Videre bør du nok kjøpe deg en eller annen ekstrakabel, PS3-greiene passer vel til PS2 også så vidt meg bekjent.

9477514[/snapback]

Var fargestøyen vekke med 50 HZ? Kva for ledning bruker du på XBOX360? Er det noko du har kjøpt i tillegg?

Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig også bli med i denne tråden her..

 

Har selv en SONY KDL-40W2000 -skjerm og kjører Wii med SCART -kabelen som fulgte med (altså gul-rød-hvit -plugger i en scart-plugg).

 

Vurderer å kjøpe Komponent -kabel til Wii'n.

 

Per nå så har jeg Xbox 360'n plugget inn i den eneste komponent -inngangen min.

 

Er det så merkbart forskjell mellom komponent og scart at det er verdt å stresse med å bytte med?

 

Er det mye forskjell? Til det bedre?

 

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Som du ser ovenfor så kan ikke den medfølgende kabelen bli kalt scart, siden den har komposittkvalitet. En ordentlig scartkabel har ikke inngang til tre ledninger. Du vil få mye bedre kvalitet med komponent kabel eller en ny scartkabel.

 

edit: noen som vet om scart støtter 480p ennå?

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Som du ser ovenfor så kan ikke den medfølgende kabelen bli kalt scart, siden den har komposittkvalitet. En ordentlig scartkabel har ikke inngang til tre ledninger. Du vil få mye bedre kvalitet med komponent kabel eller en ny scartkabel.

9477563[/snapback]

 

Ah.. takk.. Jeg leste hele tråden, men den delen gikk faktisk ikke inn i hodet mitt.. :blush:

 

For, jeg kan GJERNE kjøpe en (ekte) SCART -kabel, for da slipper jeg å bytte!

 

Da blir det nye spørsmålet mitt; Er det stor forskjell mellom (ekte) SCART og kompnent? Og er DET verdt bryet? :)

Lenke til kommentar

Her er en gjennomgang av de kablene som støttes av europiske Wii-maskiner.

 

Kompositt

composite.PNG

Dette er den medfølgende kabelen, og også den dårligste.

 

RGB-scart

rgbscart.PNG

Langt bedre kvalitet enn kompositt, men støtter ikke 480p.

 

Komponent

componant.PNG

480p, litt skrarpere bilde og bedre farger enn med RGB-scart, men enkelte tver mistrives med denne kabelen.

 

VGA

post-109060-1189599469_thumb.png

Skal visstnok være like bra eller bedre enn komponent, men den lages ikke av Nintendo. Det er usikkert om den støtter GameCube-spill uten 480p-modus.

Endret av avocado
Lenke til kommentar
Her er en gjennomgang av de kablene som støttes av europiske Wii-maskiner.

 

Kompositt

composite.PNG

Dette er den medfølgende kabelen, og også den dårligste.

 

RGB-scart

rgbscart.PNG

Langt bedre kvalitet enn kompositt, men støtter ikke 480p.

 

Komponent

componant.PNG

480p, litt skrarpere bilde og bedre farger enn med RGB-scart, men enkelte tver mistrives med denne kabelen.

 

VGA

post-109060-1189599469_thumb.png

Skal visstnok være like bra eller bedre enn komponent, men den lages ikke av Nintendo. Det er usikkert om den støtter GameCube-spill uten 480p-modus.

9479117[/snapback]

Takk for svaret. Eg såg ein kabel for XBOX360 som brukte VGA. Tur du den er bedre enn den komponent kabelen som følger med maskinen?

Lenke til kommentar

hmm..

 

Hvor stor oppløsning klarer SCART da? Og..

 

Slik som for meg, som egentlig har komponent-inngangen min oppbrukt, så lønner det seg i grunnen for meg å satse på SCART, siden da får jeg mye bedre bilde (har kompositt fra før) OG slipper og stresse med å bytte kabler (har bare 1 komponent -inngang). VGA tar jeg da ikke sjansen på, siden det fortsatt er "så" usikkert..

 

 

Takker igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...