kjelldell Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Tror ikke han la dem ut for å få kritikk. Står i allefall ikke noe om det.Men han la dem ut for å hjelpe meg med å bestemme meg for noe jeg har tenkt på en stud. Nemlig å kjøpe det Sigma objektivet Takk:) 9473504[/snapback] Jeg har også bestemt meg for denne... Ser veldig spennende ut! Har sett en billig på eBay, men er litt "schkeptix"... Hmm, onkelen min skal snart på besøk hit fra USA, kanskje jeg skal høre om han har plass.. Butikkpris der er jo ca 1 lapp mindre Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) For å bli kvitt fortegningen så må man opp i mellomformat, evt satse på svindyr målsøkeroptikk fra Leica uten retrofokus. Selv de er ikke helt fri for fenomenet, men de kommer i alle fall nærmere enn slr-optikk. Er ikke så verst med Sigma 12-24 på crop-kameraer heller... http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_...nikon/index.htm Endret 12. september 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Denne sorten tråder liker jeg. Førstehåndskunnskap fra folk om en spesiell linse, med mange gode bilde-eksempler. Flere av de var forøvrig riktig fete. Hvor langt sto du sånn ca fra kirken i det første bildet ditt? Lenke til kommentar
vlt Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Dette objektivet har vel blitt diskutert i det vide og brede tidligere her på forumet ... (åh - den var tørr!!) Seriøst: hvis dere vil ha ca. 14500 andre bilder å se på, ta en titt på http://www.flickr.com/groups/sigma10-20/ Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Dette objektivet har vel blitt diskutert i det vide og brede tidligere her på forumet ... (åh - den var tørr!!) 9479550[/snapback] Men jeg måtte le Takk for linken Lenke til kommentar
flippant Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Dette objektivet har vel blitt diskutert i det vide og brede tidligere her på forumet ... (åh - den var tørr!!) Hahahahaha Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Denne sorten tråder liker jeg. Førstehåndskunnskap fra folk om en spesiell linse, med mange gode bilde-eksempler. Flere av de var forøvrig riktig fete. Hvor langt sto du sånn ca fra kirken i det første bildet ditt? 9478192[/snapback] Takk og takk :!: Angående avstand, så sto jeg ikke lengre unna enn 5 - 10m. Hvis du ser det treet på andre hjørnet av kirken, så blir det omtrent samme avstand som jeg sto. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Ifølge tester i photozone.de er det mindre distorsjoner, basert på tallverdier, på 10 mm med Sigma 10-20 sammenlignet med 12 mm på Tokina 12-24 (med forbehold om at jeg har forstått dette riktig). Sigma 10-20 har et mer komplekst distorsjonsmønster der de ytterste delene av kantene er betydelig mer fortegnet enn kantene, kan hende at et slikt distorsjonsmønster er vanskligere å redigere enn med Tokina. Fastobjektiv er vel tingen om en skal unngå distorsjoner, men disse er svindyre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå