simen_k Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hei alle! Jeg har lett etter bilder tatt med dette objektivet både før og etter jeg kjøpte det, men uten hell. Hvis noen har tenkt å gå til innkjøp av en super-vidvinkel, så håper jeg disse bildene kanskje kan komme til nytte Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 8 bilder i en tråd Orker ikke tenke på å sjekke dem alle sammen. Jeg skriver for mange kritikker her på forumet til å ta meg tid til å mene noe om alle sammen, og jeg vet ikke hvilken jeg skal gi kritikk uten å studere alle sammen. Det er rett og slett for mye forlangt å ønske seg kritikk på så mange bilder. Fjern minst halvparten av bildene ut fra hvilke som er best, så skal jeg se på dem. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Hadde du sett nøye etter, så har jeg ikke bedt om kritikk heller Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Da den ligger under "fotografering" er det vel ment mer som en bildeeksempel-tråd enn bildekritikk-tråd. Edit; Her ligger det "bare" over 13 000 bilder tatt med det objektivet, har mange bildeeksempler fra de fleste kameraer og objektiver... http://www.pbase.com/ Endret 11. september 2007 av awesnes Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Tror ikke han la dem ut for å få kritikk. Står i allefall ikke noe om det. Men han la dem ut for å hjelpe meg med å bestemme meg for noe jeg har tenkt på en stud. Nemlig å kjøpe det Sigma objektivet Takk:) Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Bare hyggelig : ) Endret 11. september 2007 av Milt Lenke til kommentar
operg Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg vet du ikke ba om kritikk, men jeg likte det første og de to siste svært godt. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Jeg vet du ikke ba om kritikk, men jeg likte det første og de to siste svært godt. 9473513[/snapback] Alltids godt å høre det da. Takk skal du ha Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Her ligger det "bare" over 13 000 bilder tatt med det objektivet, har mange bildeeksempler fra de fleste kameraer og objektiver... 9473498[/snapback] Jeg er visst ikke så god til å søke jeg da Jeg søkte her først, men fant ingen tråd her på diskusjon.no, så tenkte kanske jeg kunne legge ut noen eksempler her, så folk med god erfaring kan poste også. Jeg har søkt på nettet og funnet noen bilder altså, men blir litt paranoid når man aldri veit hvor mye som er tuklet med i PS or what ever. Her er ingenting endret bortsett fra fargemetning og litt kontraster Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hadde du sett nøye etter, så har jeg ikke bedt om kritikk heller 9473488[/snapback] Aha. Jeg antok at tråden var mildt feilpostet. I dette tilfellet er den mer feilpostet enn det jeg trodde. Denne tråden hører hjemme i underkategorien for optikk, siden tråden åpenbart ikke har noe med fotografering å gjøre. Så vidt jeg nå forstår så handler denne tråden om de optiske egenskapene til zoomen. Hadde ikke tråden vært feilpostet så hadde jeg ikke missforstått dine hensikter med å poste bildene Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Jada PM Det er greit, jeg tok feil, sorry Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jada PM Det er greit, jeg tok feil, sorry 9473679[/snapback] Vi tok nok begge feil, ser det ut som. Vi er faktisk gale alle sammen Lenke til kommentar
magneska Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Uvanlig kraftig fortegning på en del av bildene. Synes det er det største problemet med objektiver som dette! Greit å være litt obs på i alle fall! Endret 11. september 2007 av magneska Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hvordan er fortegningen sammenlignet med din Tokina? På samme brennvidder, selvfølgelig. Kanskje alle bildene her er tatt på 10mm, slik at det ikke er mulig for deg å vurdere det. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Hvordan er fortegningen sammenlignet med din Tokina? På samme brennvidder, selvfølgelig. Kanskje alle bildene her er tatt på 10mm, slik at det ikke er mulig for deg å vurdere det. 9475148[/snapback] Alle er tatt på 10mm bortsett fra det vertikale som er på 20mm. Litt av grunnen til det, er for å vise hva disse brennviddene er i stand til. Desverre er tønneformet fortegning en vanlig linsefeil på slike objektiver i denne klassen, men etter prisens betraktning, så må man nesten regne med det. ikke at det er en dårlig unnskyldning, min økonomi som student er ikke tilstrekkelig for objektiver som f.eks. Nikkor sin 12-24mm ol. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 På 10mm vil man få kraftig fortegning uansett hvilket merke man har. 12mm er faktisk noe ganske annet, og en vidvinkelzoom har mindre fortegning på 18mm enn en normalzoom som begynner på 18mm. Lenke til kommentar
MightyTwin Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 På 10mm vil man få kraftig fortegning uansett hvilket merke man har. 12mm er faktisk noe ganske annet, og en vidvinkelzoom har mindre fortegning på 18mm enn en normalzoom som begynner på 18mm. 9476920[/snapback] Og er man ikke ute etter de optiske effektene tønneformet fortegning gir, så kan man jo sagtens rette det opp igjen under etterarbeidet. Er man litt sky i bilderedigeringsbiten, så mener jeg da at man får i tak i programvare som gjør slikt "halvautomatisk" for deg. Og husk at man aldri kan helt bli kvitt tønnefortegning ved vidvinkler. Kjøper man et dyrere eksemplar med samme brennvidde, så blir fortegningen kun redusert noen hakk. Dog blir den mer komplisert å rette opp i etterbehandlingsfasen. -MightyTwin. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 For å bli kvitt fortegningen så må man opp i mellomformat, evt satse på svindyr målsøkeroptikk fra Leica uten retrofokus. Selv de er ikke helt fri for fenomenet, men de kommer i alle fall nærmere enn slr-optikk. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Har selv investert i EF-S 10-22 som jeg syns fortegner mye mindre enn 10-20. Det er fortsatt der naturligvis, men mye mindre. Det er sjelden det synes i det hele tatt, med mindre det er mye rette linjer ute i bildekantene. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hvordan er fortegningen sammenlignet med din Tokina? På samme brennvidder, selvfølgelig. Kanskje alle bildene her er tatt på 10mm, slik at det ikke er mulig for deg å vurdere det. 9475148[/snapback] Synes det er en del fortegning med Tokinaen også. Jeg mener å ha lest at den er en god del bedre enn Sigmaen på samme brennvidder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå