texaz Skrevet 11. september 2007 Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 Var ute en liten tur i ettermiddag og tok dette bilde. Hva synns dere? F22 1/20 iso 100 Lenke til kommentar
operg Skrevet 11. september 2007 Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 Fine farger i løvverket og i vannet, men bildet mangler noe som kan gjøre det interessant eller spesielt fint å se på. Dessuten er bildet uskarpt, og himmelen er kjedelig, overeksponert (delvis utblåst) - dessverre. Lenke til kommentar
henm Skrevet 11. september 2007 Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 Hej Selve billedet er ikke specielt interessant, synes jeg. På min skærm har himlen en forkert farve (cyanstik). Dette stik ses ofte på digital kameraer, men på dit D200 burde du kunne justere farvetonen i kamerasoftwaren (jeg antager du skyder i RAW). Hedder softwaren til Nikon virkelig Digital Photo Professional? Det hedder den nemlig til Canon! Den kan i hvertfald ikke arbejde med Nikon RAW-filer. Pas også på med at bruge de små blænde åbninger hvis du vil have et skarpt billede, de fleste lenser er bedst i området F5,6 - F11. Mvh. Henrik Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 Et naturbilde av denne typen må være knivskarpt for å være vellykket. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. september 2007 Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 (endret) F221/20 WTF? f/22 er en sikker oppskrift på uskarpe bilder med cropkamera. Komposisjonen sitter ikke helt - det blir veldig venstretungt, samtidig som forgrunnen er uten noe å feste blikket på - jeg ville ha kuttet (i kameraet, ikke Photoshop! ) bort ca. den nederste 1/4 av bildet, slik at vegetasjonen starter i nedre billedkant, og trekker en linje innover. De små kvistene som stikker ned i toppen av bildet må selvsagt klones ut, og jeg syns også treet som stikker litt inn i høyre billedkant er uheldig. Edit: litt mer konstruktiv kritikk. Endret 11. september 2007 av Anew Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 Det er forståelig at mange ikke vet om problemet med diffraksjon, og dermed tror at et bilde blir skarpere dess mer man blender ned. Egentlig burde produsentene eliminere alle valg lavere enn f/11 (eller f/13), hadde det ikke vært for at det finnes ekstreme lysforhold der man trenger så små blendere. Når det er sagt så har jeg aldri kommet over så ekstreme forhold at det ikke har holdt med f/11. Det skal sannelig være lyst før et bilde tatt på 1/4000s blir overeksponert på f/11. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. september 2007 Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 Det er forståelig at mange ikke vet om problemet med diffraksjon, og dermed tror at et bilde blir skarpere dess mer man blender ned. Egentlig burde produsentene eliminere alle valg lavere enn f/11 (eller f/13), hadde det ikke vært for at det finnes ekstreme lysforhold der man trenger så små blendere. Når det er sagt så har jeg aldri kommet over så ekstreme forhold at det ikke har holdt med f/11. Det skal sannelig være lyst før et bilde tatt på 1/4000s blir overeksponert på f/11. 9473378[/snapback] Et ønske om maksimal dybdeskarphet kan vel være en god grunn for å blende mer ned enn f/11 vel? Men dette motivet har selvfølgelig ikke bruk for (eller godt av) f/22. Er ellers enig med Anew i at komposisjonen er veldig venstretung. Samtidig blir jeg litt forstyrret av alt rusket i vannet i forgrunnen, det forekommer meg litt "støyende". Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 Maksimal dybdeskarphet på bekostning av hele skarpheten er ikke ønskelig for noen, vil jeg tro. Lenke til kommentar
texaz Skrevet 11. september 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2007 Okey karer! Takker for tilbakemeldinger. Skal prøve og legge svarene in på hardisken for å prøve å forbedre div ting til neste gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå