Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Krypkjeller - fjerning av fjell og ny grunnmur


Anbefalte innlegg

Jeg har en enebolig der deler av sokkeletasjen er innredet til

boligformål/oppholdsrom. Fra boligdelen leder en dør inn til en

krypkjeller. I krypkjelleren er det fjell som skråner inn fra 1,5m

høyde på veggen og ned til gulvplan.

 

Jeg er plaget av fuktinntrengning i krypkjelleren med tilhørende

problemer (skrukketroll, edderkopper og fare for muggsopp). Vannet

trenger inn i hele fjellets høyde ettersom fjellet er porøst med mange

sprekker.

 

 

Jeg har et ønske om å fjerne fjellet og støpe ny mur. Noen som vet om

jeg kan støpe ny mur innenfra? Dvs fjerne så mye som mulig av fjellet

for deretter å støpe ny "indre" grunnmur. (Jeg har et håp om å unngå å

måtte støtte opp halve huset for å undergrave og understøpe

eksisterende mur). Noen som har erfaring med eller tanker om dette?

post-139203-1189585210_thumb.jpg

post-139203-1189585216_thumb.jpg

Endret av anhhen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

**unødvendig quote av førstepost er fjernet**

 

Rent umiddelbart ser jeg at det blir en formidabel jobb å fjerne så mye fjell at det blir normal ståhøyde i det rommet der, for det er vel noe av formålet? Sprenging vil jeg absolutt ikke anbefale, og ikke kan du bruke det nest beste alternativet, gravemaskin med hydraulisk hammer heller, inne i et hus... Det mest aktuelle blir vel kanskje å bore en drøss med hull og bruke ekspanderende mørtel (Hey'di Trollkraft, f.eks.) i flere omganger. Alternativt å sage fjellet i små nok biter med diamantverktøy. Uansett metode blir det nok noen trillebårer med stein å trille ut...

 

Å få dette vanntett blir en stor utfordring -på en eller annen måte må du få drenert bort/skaffet avløp for vannet som trenger gjennom fjellet, å basere seg på å få en ny betong/murvegg 100% vanntett blir vanskelig. Den beste løsningen, den som du helst vil slippe, ville nok vært å fjerne fjellet innenfor, under og minst en halvmeter utenfor muren ned til ca. en halv meter under ønsket golvnivå, legge skikkelig drenering på utsiden og støpe ny mur -enten helt opp til bjelkelaget, eller evt. bare opp til undersiden av den gamle muren (god sammenbinding her vil bli vanskelig å få til). Deretter fylle opp med drenerende underlag, isolasjon (f.eks. isopor), fuktsperre og nytt betonggulv inne i kjelleren.

Endret av macfjott
Lenke til kommentar

Har dere noen aning ca hvor mye en slik jobb vil koste? Evt. pr meter/ kvadratmeter? Er klar over at det mye ukjente faktorer, men de dyre oopgavene her blir vel å støtte opp huset og kanskje få noen til å ta akkurat rundt der muren er/ skal være? Det fjellet som er midt i rommet bør vel la seg gøre å ta selv. Bør man også få noen geologer til å gå god for grunnen først slik at man ikke risikerer å skape en ustabilitet ved å fjerne såpass mye?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ta kontakt med et firma som spesialiserer seg på sprenging av kjellere, det burde absolutt være mulig å få sprengt bort fjellet, eller ihvertfall store deler av dette. Men her er det snakk om at man trenger ekspertise, og en bonde med sprengningssertifikat hyrer man med andre ord ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har nå hatt befaring fra et par entreprenører. Det finnes spesialister på området bare man leter litt og forhører seg i bransjen.

 

De fleste anbefaler å fjerne så mye fjell som mulig og støpe nye innvendige murer. Man vil da beholde 20-30cm fjell "inn i rommet" under eksisterende mur, bygge nye innvendige murer med nødvendig klaring til fjell for å få plass til drenerende masser, drensrør, platonplast osv. Man må også fjerne ca 50cm under tenkt gulvnivå for å kunne pukke, isolere og lede nødvendige rør og drensrør.

 

Foreløpige prisestimater (ingen er villige til å gi en eksakt garantipris da jobben er kompleks) ligger på fra 500 000 for fjerning av fjell og støping av nye vegger...Dvs for det man kan kalle en typisk kjeller med murgulv og murvegger. Innredning/Kledning kommer i tillegg. Arealet er på ca 60 kvm så jeg synes kvadratmenterprisen er "vettug", spesielt tatt i betraktning at man kommer fuktproblemene til livs. Regner man kostnad for BOA ferdig innredet regner meg med å komme under "normalpris"/markedspris som er ca 16 000kvm der jeg bor. Jobben forsvarer seg med andre ord også takstmessig.

 

Henrik

Lenke til kommentar

Spengning er forholdsvis dyrt i kjeller og i nærheten av hus, på grunn av dyre forsikringer. Alternativ til sprengning er bruk av trollkraft eller hydrauliske kiler. Tryggest er hydrauliske kiler, pga retningstyrt kiling/spretting av fjellet. Det er noen spesialfirmaer som driver med dette. (søk på "kiling av fjell" feks).

 

Hvis forholden uvendig ligger til rette for det, kan det også skjæres med diamantvaier ned langs veggene og få helt rette snitt i fjellet. Er fjellet sterkt, kan det faktisk brukes som grunnmur. (søk på feks "fjellsaging")

 

:thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Da er vi igang. Den 4 januar tok vi hull i grunnmuren. Åpningen er ca 4-4,5 meter bred og 2,5 meter høy.. Såpass må det være for å kunne kjøre gravemaskiner inn i kjelleren :).. De har arbeidet seg 8 meter inn i kjelleren nå, i ca 4 meters bredde så det går unna... Ingen skader på øvrige konstruksjoner foreløpig (bank i bordet)..

 

Ungene storkoser seg med 2 stk gravemaskiner, 1 borerigg, 1 minidumper, kompaktlaster og boraggregat parkert i hagen...

 

Både fremdriftsplan og budsjett holder foreløpig...

 

Vi gjør det på "gamlemåten" med kort avstand mellom borehullene og små sprengladninger.. Det ser ut til at de på denne måten arbeider seg raskt fremover og får god arealutnyttelse (dvs kommer tett inntil eksisterende grunnmur).

 

Hele huset bærer selvfølgelig preg av at det bores og sprenges i etasjen under i form av at finkornet støv legger seg i sågodt som hele huset. Har også vært "en smule" gulvkaldt når det var -20*C tidligere i vinter.

Lenke til kommentar

Legger ved noen bilder av kjelleren som forespurt. Prosjektet går fint fremover. Bildene lyver litt da rommene virker mindre pga dårlig belysning og vanskelig kontrast, samt at de på disse bildene ikke har rensprengt ennå (ei heller gått tett inntil veggene).

 

Svar til de som har lurt på hvorfor man ikke bruker trollkraft; -Svaret er at sprengning går vesentlig raskere (ekspansjonsprosessen med trollkraft tar alt fra "noen timer opp til flere døgn"), samt at vi må under eksisterende gulvnivå. Tipper trollkraft ville blitt mye dyrere også med de mengder det her er snakk om. Prinsippet er jo forsåvidt også det samme da begge deler handler om ekspansjon. Trollkraft er sikkert fint, men er nok egnet i prosjekter av mindre skala.

post-139203-1265658728_thumb.jpg

post-139203-1265658744_thumb.jpg

post-139203-1265658758_thumb.jpg

post-139203-1265658766_thumb.jpg

post-139203-1265658774_thumb.jpg

post-139203-1265658780_thumb.jpg

post-139203-1265658785_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Legger ved et par nye bilder. (Tatt med mobilkamera så beklager dårlig kvalitet).

 

Prosjektet har gått veldig fint, og egeninnsatsen er godt i gang. -Fikk overlevert det "ferdige produktet" i form av en tradisjonell råkjeller etter påske. Deretter var det bare å finne frem arbeidshanskene.. Har konsentrert meg om å skille av ett rom til kjellerstue i første omgang. Det er også satt av plass til et nytt bad og en bod.

 

H.

post-139203-1274277023,0039_thumb.jpg

post-139203-1274277029,528_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Legger ved et par nye bilder. (Tatt med mobilkamera så beklager dårlig kvalitet).

 

Prosjektet har gått veldig fint, og egeninnsatsen er godt i gang. -Fikk overlevert det "ferdige produktet" i form av en tradisjonell råkjeller etter påske. Deretter var det bare å finne frem arbeidshanskene.. Har konsentrert meg om å skille av ett rom til kjellerstue i første omgang. Det er også satt av plass til et nytt bad og en bod.

 

H.

Ser veldig fint ut, er det mulig å få navn på entrepenør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Tusen takk for fyldig tråd med oppdateringer med bilder. Du har i grunnen gått omtrent den samme løypa, som jeg skal gå. Et mangeårig påbegynt prosjekt hos meg, får ny inspirasjon fra deg i denne tråden. Jeg har vært i kontakt med lokale tilbydere, som kun har vist lunken interesse.

Jeg lurer på, som "Bruker" har skrevet 8. august 2014:

Er det mulig for deg å skryte litt av entreprenøren, ved å avsløre navn?

Lenke til kommentar

Sørlandets Fjellsaging AS tar slike jobber over hele landet.. Borer med luftborhammer med vanntilkobling, slik at man slipper støv i luften. Sprekker hovedsaklig med Fjellsprekk, men og med hydrauliske kiler ved spesielle behov.

Prisen ligger på 2500-6000 pr m3 fast fjell for selve oppsprekkingen. (+km, reisetid og eventuelt kost og losji.)

 

Er man handyman, kan det fint utføres selv også. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei. Beklager veldig sent svar. Jeg brukte en lokal entreprenør som hadde en "formann" på jobben som holdt i trådene. Han kom fra firmaet Carl C Fon AS i Sandefjord. De holdt maskiner, hadde kunnskap om drenering, tilkobling til kloakk osv. Selve boring og sprengingen ble utført av firmaet Tingvoll maskin, og murerarbeidet av en tredje firma.

 

Det er nå 6 år siden arbeidet ble gjennomført og jeg er fortsatt svært fornøyd med jobben som ble gjort. Kostnadsmessig gikk jeg cirka i null ifht at kostnaden tilsvarte verdiøkningen på huset. Jeg gjorde da alt "finarbeidet" selv med å legge ny himling, gulv, kle vegger osv.

 

Siden den gang har jeg også bygget et bad og treningsrom (i området der lampen på bildet i innlegget 8 feb 2010). Huset har også et sunnere inneklima etter fjerningen av krypkjelleren.

post-139203-0-21832100-1453279322_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...