Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan får jeg koblet til min pc over internett?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har problemer med å få koblet til pcen over internett.

 

problemet er at jeg sitter bak en router, og pcen jeg skal koble meg til er også bak en router(eller flere)

 

Dvs. at ip adressen til pcen min er lokal og ikke den jeg har på internett, hvordan kan jeg få koblet disse pcene sammen da?

 

Finnes det noen programmer som kan hjelpe med dette? Vis jeg skal sette opp en server, f.eks FTP server, hva slags adresse må man da koble til for å komme til pcen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.. men jeg tror jeg skjønner det.

 

Hvertfall hjemme bruker jeg Laptop med Trådløs internet Kobla opp med ruteren.

Jeg har også en Xbox 360 som jeg har live. den kobler jeg Via pcen. Dvs jeg oppretter en nettverks bro ved og markere begge tilkoblingene (Lokale og Trådløse). Så høyreklikk å trykke "lag en nettverks Bro"

 

Men om du har to marskiner med trå er jeg ikke sikker. men det er altså en murlighet du har om du har trådløs :hmm:

Lenke til kommentar

Du må konfigurere routeren som hører til PCen du skal koble til slik at eventuelle tilkoblingsforsøk mot routeren blir videresendt til PCen du prøver å koble deg til.

 

Det kalles port forwarding såvidt jeg vet og kan feks brukes på ftp, web(http) eller remote desktop.

 

Det kan være litt plunder å sette opp alt etter hvilken router du har, men du må altså gå inn i konfigurasjonsmenyen på routeren din og si at alle innkommende forespørsler på port 21 (for ftp) skal videresendes til maskin med lokal adresse xxx.xxx.xxx.xxx (aderssen på pcen du skal koble deg til).

 

De fleste routere har et webgrensesnitt hvor du kan gjøre dette. Du må selvsagt også sette opp en ftp-tjener på maskinen du prøver å koble deg til.

 

Det finnes helt sikkert mange andre som har stilt samme spm som deg her på forumet så om du bruker søkefunksjonen finner du nok mer info.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva du mener.. men jeg tror jeg skjønner det.

 

Hvertfall hjemme bruker jeg Laptop med Trådløs internet Kobla opp med ruteren.

Jeg har også en Xbox 360 som jeg har live. den kobler jeg Via pcen. Dvs jeg oppretter en nettverks bro ved og markere begge tilkoblingene (Lokale og Trådløse). Så høyreklikk å trykke "lag en nettverks Bro"

 

Men om du har to marskiner med trå er jeg ikke sikker. men det er altså en murlighet du har om du har trådløs  :hmm:

9472014[/snapback]

 

beklager om jeg ikke er helt klar, men synes selv det er litt vanskelig å definere problemet

 

kan prøve å ta det fra toppen,

 

min laptop som står på min student hybel er direkte knyttet til internett, mens pcen hjemme hos mine foreldre er ikke det, dens ip er noe sånt som "192.168.1.1" typisk lokal ip, jeg skal prøve å koble til denne pcen via internett, men for det trenge jeg en IP adresse å koble meg til. vis jeg går på sider som "whatismyipadress.com" viser den en adresse som jeg antar er den som går intil huset, men den går igjennom en router som gjør det noe vanskelig for meg å få koblet til. er det routern det må gjøres noe med? hvordan kan jeg får konfigurert systemet slik at jeg kan koble meg direkte til den pcen?

Lenke til kommentar
Du må konfigurere routeren som hører til PCen du skal koble til slik at eventuelle tilkoblingsforsøk mot routeren blir videresendt til PCen du prøver å koble deg til.

 

Det kalles port forwarding såvidt jeg vet og kan feks brukes på ftp, web(http) eller remote desktop.

 

Det kan være litt plunder å sette opp alt etter hvilken router du har, men du må altså gå inn i konfigurasjonsmenyen på routeren din og si at alle innkommende forespørsler på port 21 (for ftp) skal videresendes til maskin med lokal adresse xxx.xxx.xxx.xxx (aderssen på pcen du skal koble deg til).

 

De fleste routere har et webgrensesnitt hvor du kan gjøre dette. Du må selvsagt også sette opp en ftp-tjener på maskinen du prøver å koble deg til.

 

Det finnes helt sikkert mange andre som har stilt samme spm som deg her på forumet så om du bruker søkefunksjonen finner du nok mer info.

9472049[/snapback]

 

takk det burde hjelpe litt.

 

beklager at jeg ikke søkte opp dette, men min kompetanse innen data er ikke all verden så jeg hadde litt problemer med å definere problemet.

Lenke til kommentar

Sier bare en ting jeg..

www.hamachi.cc

Et program som er gratis, brukes for å sette opp "LAN" via internett.. ved rett konfig kan du godt sitte i kina og skrive "\\hybel" f.eks i adresselinja og komme rett inn på pc'en du har på hyblene, akkurat som om dere var tilkoblet samme router ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...