Eythor Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Har et nettverk på bedriften bestående av 5 pc'er, 3 skriver'ripper og 5 mac'er. Pc'ene består av 1 Windows Nt Server (SP6), 3 Windows Nt Workstations, 1 Windows 98. I tillegg så innstallerte vi rett før jul, en Windows XP (SP1) inn på nettverket. Dette fungerte egentlig veldig bra, det var et par unntak, Serveren kunne se, men ikke accesse de delte ressursene på XP'en, XP'en hadde noen ganger problemer med å komme inn på enkelte av Workstation maskinene, Workstation og 98 maskinene hadde ingen problemer med å se XP'en. Bortsett fra det vedvarende problemet med at server ikke kunne se xp'en(Xp'en kunne uten problemer se server), så var tingene stort sett i orden! Men på onsdag i forrige uke skjedde følgende! En bærbar XP blir koblet på systemet via hub, og vi kobler den opp uten problemer! Jeg skriver ut noen dokumenter fra Fast-XP'en. En time senere når jeg prøver å åpne opp noen dokumenter fra nettet(fast-xp), får jeg først ingenting, og så en etter hvert velkjent melding "Arbeidsgruppen "Storetveit" er ikke tilgjengelig osv. Siden har jeg ikke klart å koble verken den bærbare XP'en eller den faste XP'en inn på nettverket igjen!! Jeg har gjort stort sett det som er å gjøre, jeg har sjekket at alle har en unik ip-adresse på nettverket, noe alle har, jeg får til og med opp den faste XP'en som en active lease under DHCP-manager på Nt-serveren. Det rare er jo at XP'ene bare plutselig "datt" ut, uten noen form for installasjons-aktivitet, eller noe sånt, d som virket er nå ødelagt!! Er veldig i tvil på hvordan Nt egentlig fungerer med XP, og hvordan de kommuniserer på nettverket. Når jeg satte opp XP'en, laget jeg en bruker på Nt-serveren, men jeg kan ikke se at dette hadde noen innvirkning verken den ene eller andre veien. Når jeg logget på andre maskiner via Xp'en, måtte jeg rett og slett bare inn med passord og brukernavn for disse maskinene og så var jeg logget på. Det var ingen logging på nettverk ved oppstart av XP, det man oppga brukernavn og passord. Er der kanskje en mer riktig måte å få disse to systemene til å eksistere sammen på? Har sett at microsoft har en update til SP6 som går på Nt-Server og XP, for å få disse til å virke sammen, men er litt usikker på om dette er riktig vei å gå! Alle innspill mottas med stor takk, da XP'en er av stor betydning i det fremtidige nv i bedriften vår! Mvh Eythor Hrafnkelsson Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Quote: > En time senere når jeg prøver å åpne opp noen dokumenter fra nettet(fast-xp), får jeg først ingenting, og så en etter hvert velkjent melding "Arbeidsgruppen "Storetveit" er ikke tilgjengelig osv < Et skudd-i-mørket dette ( for å holde liv i tråden ), men hvis det var en sak om satte rettigheter/ tilgang, så hjelper det ikke å prøve igjen. Er det satt opp med 'per server licensing' derimot, må du ha tilstrekkelig antall brukerlisener for tilgang. Lenke til kommentar
Eythor Skrevet 20. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2003 Hva er per server licensing, er det en XP lisens, eller en Nt lisens? Kan denne sees eller endres? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Hva er per server licensing, er det en XP lisens, eller en Nt lisens? Kan denne sees eller endres? NT-lisenser som favoriserer flere brukere pr. maskin v.s færre brukere med flere maskiner. D.v.s. med 'per seat'-lisens har x antall brukere tilgang til serveren - 'per server' gjelder lisens for x antall maskiner. Lisenskategori er selvsagt avgjørende for tilgang til nettverket - jeg er ikke på nettverk dessverre, og må bare lempe inn en link: > Per seat licensing does not implement the license manager check, though the customer must still purchase a client access license (CAL) for such clients. < http://support.microsoft.com/default.aspx?...B;en-us;q151307 Lenke til kommentar
Eythor Skrevet 21. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2003 Det var gamle WINS innstillinger som laget krøllet. Vi var koblet til en Server et annet sted i landet(annen avdeling) på WINS, og når denne ble tatt ned på onsdag i forrige uke, så forsvant kommunikasjonslinken min også! Nye lokale WINS innstillinger gjorde susen!! Anyway, takk for responsen Mvh Eythor Hrafnkelsson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå