Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

Jeg har forøvrig A+, noe som innebærer at jeg får gi blod minst 4 ganger i året :)

 

 

Litt bilder i spiler, så om du ikke liker blod og nåler, så ikke se ;)

(tilpasset 1900x1200 oppløsning)

 

 

 

fed19e6a.jpg3d80c396.jpg

 

Dette kunne jeg stirre på mens jeg ble tappet.

Litt fint igrunn.

 

Nålen er litt større enn vanlig(sikkert grunnet mengden med blod som skal ut).

ee8f0bd7.jpg24116b14.jpg

 

 

450 ml rent blod.

9be36045.jpg

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med første tapping Ozelot :thumbup:

 

Hvordan var det der du ga blod? Her i Tromsø er det ganske sosialt i form av at det er 6 liggestoler i et stort rom med god utsikt over Tromsøsundet, aviser, juice og ikke minst hyggelige og pratsomme sykepleiere og andre givere. Han som lå i liggestolen ved siden av meg sa han var på sin 100. tapping samtidig som jeg var på min første. Sykepleierne servere juice og passet godt på nybegynneren, meg. :p

Lenke til kommentar
Gratulerer med første tapping Ozelot :thumbup:

 

Hvordan var det der du ga blod? Her i Tromsø er det ganske sosialt i form av at det er 6 liggestoler i et stort rom med god utsikt over Tromsøsundet, aviser, juice og ikke minst hyggelige og pratsomme sykepleiere og andre givere. Han som lå i liggestolen ved siden av meg sa han var på sin 100. tapping samtidig som jeg var på min første. Sykepleierne servere juice og passet godt på nybegynneren, meg. :p

 

Vi hadde 3 liggestoler her i Haugesund.

 

Jeg fikk velge mellom juice , farris og vann mens jeg tappet blod, og hun pratet litt med meg underveis(hvordan jeg hadde det osv.).

 

Ganske bra mao..

Lenke til kommentar

Jeg ga blod for første gang i dag i blodbanken på universitetssykehuset i Tromsø.

Fant ut at jeg hadde blodtype 0, noe som jeg syns var rart siden jeg var overbevist om at jeg hadde en annen blodtype.

Det var ikke så ille sm jeg hadde ventet.. Jeg var litt redd for størrelsen på nåla, men jeg merket knapt stikket.

Fikk med meg en t-skjorte som det står "gi blod" på, et brett med jerntabletter og ny time 18. februar.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
mææn, bloddonasjon er nasty greier. Ikke å gi, men å få det. Tenke seg til å gå rundt med kroppsvæskene til andre flytende rundt i systemet.

Hadde jeg trengt blod så hadde jeg vært utrolig glad for å få det. Synes ikke det er ekkelt i det hele tatt. Det gir bare en litt mer følelse av at folk i samfunnet støtter opp om hverandre på en meget hyggelig måte. Det gir et slags ekstra samhold og trygghet. Når jeg gir blod så tenker jeg på hvor utrolig høyt blodet blir verdsatt av mottageren.

 

Jeg skulle gjerne gitt litt nå men er forkjølet så jeg får en karantene på minst 14 dager.

Lenke til kommentar
Blodmangelen kritisk i Oslo

Så alle Oslo-buarar, gå og gje blod! Sjølv skal eg gje blod i dag, om ikkje i Oslo, så i alle fall i det heile tatt.

 

Bor i Oslo: Check

Blodtype 0: Check (den typen det var aktutt behov for)

Meldt meg som blodgiver: Check

 

Over en måned siden jeg meldte meg som blodgiver, men har fremdeles ikke fått noe svar.

 

mææn, bloddonasjon er nasty greier. Ikke å gi, men å få det. Tenke seg til å gå rundt med kroppsvæskene til andre flytende rundt i systemet.

 

 

Tror det er det siste jeg hadde tenkt på om jeg var alvorlig skadet. Noen andres blod i min kropp som sansynligvis er mer eller mindre identisk med mitt eget, eller døden. Vanskelig valg i grunn

Endret av €rlen
Lenke til kommentar

Jeg har gitt blod i snart ett år nå, men har nå blitt satt i seks måneders karantene pga. ny piercing og ny partner.

 

Første gangen var jævlig: fikk en fyr som ikke fant blodåren og som stakk meg altfor dypt. Dette resulterte i at jeg dagen etter ikke kunne strekke ut armen på to uker! Snakket med legen der om det, og han mente at nåla hadde truffet noen nerver under det mislykkede forsøket.

 

De andre gangene gikk det bra, siden jeg sa klart i fra om at jeg ville ha en som hadde lang erfaring.

Lenke til kommentar

Det er det vel berre å spørje arbeidsgjevar om? I bergensområdet reiser ein buss rundt på større arbeidsplassar t.d.. Å gje blod er ikkje akkurat ein fæl ting og difor tykkjer nok ein del arbeidsgjevarar at det er greitt. Men som sagt, å spørje hadde nok ikkje skadd nokon.

Lenke til kommentar

Snart på tide med tapping igjen. Å gi blod er jeg faktiskt stolt av å gjøre, føler at jeg gjør en god gjerning. Gir på denne metoden som er beskrevet under:

 

Maskinen Trima Accel kan også brukes til å skille ut bare de røde blodlegemene fra giverens blod. Med denne maskinen kan man gi røde blodlegemer tilsvarende to blodposer (til sammen 450 ml.) i løpet av en tapping. Disse giverne tappes bare to ganger pr. år for at ikke hemoglobinnivået eller jernlageret skal bli for lavt. Slike tappinger gjøres også kun på dagtid, og tappingen tar ca 20 – 30 minutter. For å kunne gi på denne måten må giveren ha gode årer, veie over 70 kg og ha et hemoglobinnivå som er høyere enn 14 g/dl.
Endret av Gege
Lenke til kommentar

Å gi benmarg var skummelt, vondt og farlig før i tida, men ikke nå lengre. Nå har jeg fått beskrevet det som ganske sammenlignbart med vanlig blodgiving.

 

Man får noen medisiner, ligger og slapper av og etter en stund begynner selve tappinga. Det skal vistnok være som å gi blod fra begge armene samtidig bare at det går ut fra den ene armen og inn i den andre. Mellom de to står en maskin som samler opp benmargceller som passerer. Etter en times tid skal man være ferdig og man kan gå på jobb som vanlig.

Lenke til kommentar
Å gi benmarg var skummelt, vondt og farlig før i tida, men ikke nå lengre. Nå har jeg fått beskrevet det som ganske sammenlignbart med vanlig blodgiving.

 

Man får noen medisiner, ligger og slapper av og etter en stund begynner selve tappinga. Det skal vistnok være som å gi blod fra begge armene samtidig bare at det går ut fra den ene armen og inn i den andre. Mellom de to står en maskin som samler opp benmargceller som passerer. Etter en times tid skal man være ferdig og man kan gå på jobb som vanlig.

 

Hvordan gi stamceller fra benmarg:

Høstingen av benmarg skjer på et sykehus med god erfaring i høsting av benmarg. Benmargsgiveren får full narkose. Deretter stikken en nål inn i bakre del av hoftebenskammen på begge sider. Benmargen som ser ut som blod, suges opp i en sprøyte og samles i en blodpose. Bare en liten del av giverens benmarg tas ut, og den fornyes i løpet av få uker. Jøstingen tar om lag en time. Giveren kan reise hjem dagen etter.Giveren vil kjenne noe smerte og ømhte øverst i setet noen dager etter høstingen. Det bli ingen eller kun små arr etterpå.

 

Hvordan gi stamceller fra blod:

Normalt finnes stamcellene i benmargen, men i gitte situasjoner kan stamcellene også finnes i blodet etter en spesiell behandling. Giveren får da sprøytet inn en såkalt stamcelle-vekstfaktof hver morgen i 4-5 dager, og dette fører til at noen av stamcellene strømmer ut i blodet. For tiden brukes stamcelle-vekstfaktor som heter G-CSF- G-CSF er et stoff som normalt finnes i kroppen og som stimulerer stamcellene. Stamcellene fra blod høstes ved hjelp av en såkalt aferese-maskin. Prosedyren skjer på et sykehus med god erfaring i bruk av slike maskiner. Blodet tappes omtrent som ved en blodtapping. Prosedyren tar noen timer, og må evt. gjentas dagen etter for å få nok stamceller.

 

Det er jo fint at man kun får forespørsel dersom de finner en mottaker som matcher, og på denne måten får man virkelig følelsen av at man hjelper noen. Men siden dette er en veldig tidkrevende prosess tviler jeg litt på om jeg "kan" på grunn av arbeidsgiver..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...