Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!

Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

1. 1. Gir du blod?

• Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det egentlig så viktig at folk med uvanlige blodtyper blir givere?

9511029[/snapback]

Klassifiseringen er egentlig langt mer komplisert enn det folk flest kjenner til. A, B, AB, 0, RhD- og RhD+ er bare hovedgruppene. Grupperingen går på kompatibilitet mellom giver og mottager. Hvis en mottaker med uvanlig blod f.eks kommer i trafikkulykke så kan det godt hende at sykehuset ikke har kompatibelt blod å gi. Da kan vedkommende blø i hjel. Blod er ferskvare og varer ikke for evig så blodbanken må hente inn blod jevnlig for beredskap. Er ikke rette typen blod (inkludert undergrupper) på lager til rett tid så dør folk. Vanlige blodtyper er som regel på lager, mens mottagere som trenger en uvanlig blodtype trenger blod står oftere i fare for at lagret er tomt eller går tomt raskt. I akutte tilfeller kan det trenges blod fra flere titalls blodgivere for bare en enkelt person.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er du i god form trenger du ikke merke noe som helst med mindre du anstrenger deg hardt første 1-2 døgnene.

Edit: Har forøvrig vært sporadisk blodgiver en del år. Pleier å nøye meg med 1-2 ganger i året. :p

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Før tapping måler de blodprosenten. Det er et tall som viser om du har normalt overskudd til å gi blod. Har man for lav blodprosent så får man heller time en annen dag. Når man tapper så er det vist ganske individuelt, men jeg tror det vanligste er en smule slapphet de neste 1-2 dagene. Det anbefales også at man ikke gjør noen store fysiske anstrengelser de første dagene. (F.eks dra på spinning eller fjelltur). Ellers så sies det at man blir litt tørst og sulten av tappinga. Men de deler ut gratis juice-pakker, yoghurt og frukt så det veier nok mer enn opp for blodtapet. En annen "bieffekt" er at man må gå med en liten bommullsdott og tapebit over tappehullet noen timer etterpå. De anbefaler å ha den på helt til kvelden bare for sikkerhetsskyld.

Jeg merker i hvert fall ikke noe særlig til tappinga.

Det finnes selvfølgelig skrekkhistorier om folk som har svimet av, men det tror jeg er sånne som svimer av når de får vaksinesprøyter eller ser litt blod. De melder seg vel neppe som blodgivere likevel.

Lenke til kommentar

Dersom ein reknar med tida frå blodprøven til første gong eg fekk gje blod tok det litt over eit halvt år frå eg melde meg til eg gav blod første gong. Det er nok ganske ulikt frå sjukehus til sjukehus, for eg melde meg samstundes som nokon andre og dei måtte vente like lenge.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skal melde meg. Håper ikke astmamedisiner er grunn nok til å ikke gi?

9640967[/snapback]

Spørs hvordan medisinert tror jeg, jeg har astamedisiner, men jeg får gi blod. Har også alergi så det er heller ingen hindring.

Er det noen bieffekter av selve blodgivningen? Eller er det bare det vanlige svimmel-et-par-timer-og-litt-trøtt...? :)

9641367[/snapback]

Jeg ble litt trøtt de første gangene jeg ga blod, men det var bare noen timer. Med det er veldig forskjellig. Jeg kjenner ei som var ute av stand til å gjøre noe som helst i hele 3 dager, så ho fant ut at ho ikke skulle gi mer blod.

Jeg meldte meg nå. Hvor lang tid tok det før dere andre her som har meldt dere på fikk tilbakemelding? Så det stod opp til tre uker på giblod.no.

9646693[/snapback]

Tok kanskje 1 mnd fra jeg hørte fra dem første gang fordi det var sommer og lite folk der. Men etter det fikk jeg time kajpt til å bare sjekke blodet, så tok det vel 1 mnd igjen før jeg fikk komme å gi blod. Så 2 mnd tok det!

Stolt av meg selv. Jeg har sprøyteskrekk. :thumbup:

Neste gang skal jeg spørre om de vil ha plasma også!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg meldte meg nå. Hvor lang tid tok det før dere andre her som har meldt dere på fikk tilbakemelding? Så det stod opp til tre uker på giblod.no.

Jeg ble kontaktet i dag. I morgen skal jeg en tur på Ringerike Sykehus for å ta noen blodprøver og fylle ut noen skjemaer. Damen i telefonen sa at det ville ta ca tre måneder før jeg kunne begynne å tappe blod.

Lenke til kommentar

Jeg ble kontaktet innen 2 uker, og på tirsdag så var jeg inne til blodprøve.

Skal tappe den 6 november :)

Skal ta med kamera og ta bilder for morro skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...