Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!

Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

1. 1. Gir du blod?

• Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171

Anbefalte innlegg

Hva med at de gir deg et rabattkort på buss-kort, eller et ukespass til buss? God idee syntes jeg.

De burde prøve å kunne gi litt nyttige ting, da vil jeg vurdere det mer seriøst. Jeg trenger ikke flere ryggesekker, håndklær eller krus.

edit: innleggg 1600 :D

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med at de gir deg et rabattkort på buss-kort, eller et ukespass til buss? God idee syntes jeg.

De burde prøve å kunne gi litt nyttige ting, da vil jeg vurdere det mer seriøst. Jeg trenger ikke flere ryggesekker, håndklær eller krus.

edit: innleggg 1600 :D

9475663[/snapback]

Enig der. Det hadde ivertfall fått meg til å gi blod :)

grattiz med 1600 innlegg :)

Lenke til kommentar
Jeg gir ikke 10 kroner til sultrammede barn i Afrika heller.  :p

Nei, men seriøst, hvis man hadde fått penger for det kunne de kanskje truffet en nyttig gruppe - studentene. For meg og mange andre som ikke har bil eller busskort eller noe blir det rett og slett alt for mye mas å komme meg til sjukehuset for å gi blod. Synd for dem, for jeg er en sunn og frisk, dopfri, heterofil, ikkerøykende og sjelden drikkende gutt med masse friskt blod.

Prinsippet at man skal gjøre det "ut av sin egen godhet" blir for dumt, er ikke det pragmatiske viktigst kanskje?

9475056[/snapback]

Det hadde nok vært ganske så uheldig om sykehusene hadde begynt å betale for blod. For det første er det noe med det moralske med å kjøp/salg av "kroppsdeler", men det som er utslagsgivende er jo at mange folk rett og slett ville vært uærlige for å få tjent seg en slant. Nei, jeg har ikke byttet sexpartner i det siste. Nei, jeg har aldri brukt narkotika intravenøst. Selv er jeg utlukket som blodgiver, av en grunn som ingen tester kan avsløre, og hvem vet da hva jeg hadde gjort dersom jeg kunne tjent tusen lettjente kroner...?

Svært pragmatisk ville det ikke vært å åpne for dette, jeg ville snarere kalt det innmari korttenkt. Selvsagt er man ikke sikret mot uærlighet med dagens system, men folk lyver i det minste ikke i utstrakt grad på grunn av egen vinnings skyld.

Lenke til kommentar

Nå er ikke blodgiving potensielt raske penger man får nærmest på impuls når man trenger det. Innkallingen kommer jo i god tid i forveien og eventuell betaling vil neppe bli utlevert i skranken mot posen med blod, men komme inn på konto i ettertid eller noe sånt. Jeg skjønner dilemmaet men synes bare vinklingen din var noe dramatisk.

Ellers så synes jeg det var gode forslag til alternative takk-for-hjelpen-gaver. Kanskje også litt mer sosiale ting som et billetter til sosiale hendelser, f.eks kino hadde vært noe. Da vil man sannsynligvis ta med seg minst en person til. De to som bruker kinobillettene prater kanskje om at forestillingen var sponset av blodbanken som takk for hjelpen og så blir det mer et tema som flere får høre om enn en privatsak. Konsertbilletter, teaterbilletter, gavekort for to til restaurant eller andre arrangementer tror jeg også kan være gode erstatninger for krus og lignende.

Lenke til kommentar
En liten ting jeg ikke skjønner. Greit nok at de ikke vil ha sprøytenarkomane/tidligere sprøytenarkomane som blodgivere... Men hva gjør deg uegnet om du en gang for noen år siden har dratt en stripe kola e.l. opp i nesa?

9476451[/snapback]

All narkotikabruk utelukker deg ikke, bare den som har gått rett i åra di.

Lenke til kommentar

Fra FAQ'en til giblod.no

- Kan jeg være blodgivere når jeg røykte hasj to ganger for fem år siden?

- Narkomani utelukker fra blodgivning. Sporadisk bruk av hasj for fem år siden gir ikke automatisk slik utelukkelse, men all bruk av injeksjonspreparater gjør det.

Det virker som det utøves en del skjønn på den regelen så det er ikke sikkert en stripe kola for noen år siden utelukker en som blodgiver.

Redigert: Hva de legger i injeksjonspreparater er jeg ikke helt sikker på. F.eks er jo heroin et injeksjonspreparat, men det kan også inntas i form av røyking. Utelukker røyking av heroin blodgiving selv om man aldri har injisert det?

Det forundrer meg mer at de er så kategorisk på at analsex med kvinner er helt OK smittemessig men analsex med menn gir utestengelse for livet. Skulle jo tro det ikke var noen forskjell med tanke på smitterisiko.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men på "info om blodgivning" så står en liste over personer som ikke kan gi blod.

Der står det følgende bl.a.:

7.        Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

Er forresten enig når det gjelder analsex :)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Men på "info om blodgivning" så står en liste over personer som ikke kan gi blod.

Der står det følgende bl.a.:

7.        Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

Ah, okey, da skal jeg slutte å uttale meg om ting jeg ikke har peiling på. :roll: Kanskje det er fordi disse menneskene kan være en risikogruppe hva livsstilen for øvrig angår? Kanskje de er redde for all dritten som blandes oppi narkotikaen? Gudene vet. Det er uansett greit for meg at de er strenge på dette, selv om det kan virke en smule rigid. Eller veldig rigid.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Det er bedre at en for mye blir utestengt fra å gi blod en en for lite. Tenk på konsekvensene som kunne blitt... Selv så innrømmer jeg å ha "flørtet" med diverse stoffer tidligere. Men dette er et tilbakelagt stadie og jeg har aldri rørt nåla. Det er synd at dette skal hindre meg fra å gi blod men jeg gidder ikke juge om det heller...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
(Og for å holde meg til saken og slippe å få en advarsel, vil jeg bare tilføye at jeg synes at dagens unge burde gi blod uten å få noe igjen for det. Håpløse dagens unge, altså.)

9476683[/snapback]

Der er jeg enig... Skal ikke være den store belønningen som får deg til å gjøre det. Selvfølgelig så hadde det vært koselig med en middag for to eller et par kinobilleter som Simen1 nevnte som alternativ her, men det skal ikke være derfor man går og gir blod. Det skal være ønsket om å hjelpe andre... Ikke at du mangler 200 kroner til å gå på fylla f.eks.

Lenke til kommentar

Eg gjer blod og eg tykkjer alle andre burde gjere det. Å ta seg tid til dette ein gong pr. tredje månad er det minste ein kan gjere for å redde liv, særleg når det er ein så stor mangel på blod.

Å høyre på personar som "ikkje gidd" eller "ikkje får noko att for det" gjer meg kvalm. Kva skal du med alt blodet du har til overs? Kvifor nektar du trengande blod du ikkje har bruk for? Egoisme på sitt verste! Gje blod, med ein gong! Trur du ikkje at du kan gje blod? Ring eller send ein mail og spør! Å ikkje gje blod fordi ein ikkje trur ein kan gje blod, det er for svakt.

Fordelar med å gje blod: Nemnde gåver som ryggsekker, krus, steikepanner m.m., gratis brus og eit utval aviser som ein kan nyte i ein fantastisk god stol og sist, men ikkje minst - godt samvit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...