Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!

Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

1. 1. Gir du blod?

• Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171

Anbefalte innlegg

Hvis en blodbank sier du ikke kan gi blod, håper jeg for all del at alle andre også gjør det. En gir blod for å redde liv - ikke for kun å gi blod. Skal det være noen som helst mening bak å gi blod, må jo blodet være mulig å gi til andre pasienter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis en blodbank sier du ikke kan gi blod, håper jeg for all del at alle andre også gjør det. En gir blod for å redde liv - ikke for kun å gi blod. Skal det være noen som helst mening bak å gi blod, må jo blodet være mulig å gi til andre pasienter.

Det er jeg jo klar over. Poenget med innlegget mitt (mulig det ikke kom så tydelig frem) var at jeg stusset over at det er forskjellig praksis på det. At noen steder tillater det og andre ikke.

Lenke til kommentar
Overreagerte kanskje litt. Tok det som at siden et distrikt ikke ville la deg gi blod, skulle du prøve det andre fordi du hørte de var forskjellig praksis.

Nei nei, det ville jeg så absolutt ikke gjort. Jeg spurte for å se om det var noen som visste noe mer om saken.

Men, bra du passer på! :thumbup:

Lenke til kommentar
Venstre vil la homofile gi blod

Denne støtter jeg absolutt. Man kan selvsagt fortsatt nekte folk som har høy-risiko-sex å gi blod, men da bør det gjelde heterofile også.

Det gjelder selvsagt heterofile den dag i dag.

Blant annet skal man ha 6 mnd karantene etter å ha byttet seksualpartner. Det gjelder alle blodgivere uavhengig av legning. Det vil selvsagt videreføres dersom homofile får gi.

Lenke til kommentar

Er det bare å troppe opp og si at en vil gi blod?

Har 0+ i følge dogtag ifra forsvaret og fattern sa en gang til meg at jeg burde gi pga blodtypen min, men det ser da ikke ut å være så spesielt utidra det jeg klarer å lese meg til på nette.

Skal i allefall melde meg på Ski Sykehus og se om det er mulig å få donert bort noen dråper =)

Lenke til kommentar

Var innom blodbanken på Gjøvik Sykehus i dag. Fylte ut et spørreskjema, ble tatt inn til intervju, samt blodprøver på noen få minutter. Hele seansen var trivelig - i første omgang tatt i mot av ei særs hyggelig og varm dame, påfølgende en liten chat med legen, hvorav flere digresjoner fant sted. :) Så nå er det bare å vente for undertegnede på resultatene. Potensialet er der, så jeg krysser fingrene!

Må si at det virkelig var en god stemning på lokalet der. Besøket var i grunn impulsivt. Ledsaget fattern til sykehuset for en liten undersøkelse, og rett ved inngangsdøra befant blodbanken seg. Som hånd i hanske!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jaa, de er ordentlig hyggelige.

Jeg for min del får enda ikke gi blod, snart et år siden jeg meldte meg. Selv om jeg tygger jerntabletter som godteri, har jeg fortsatt for lave jernlagre.

Er unødvendig mange som ikke får gi blod av ikke-helsemessige årsaker. Som meg.

Lenke til kommentar

Ooh, gled deg, Onyx. :D

Jeg får vel ny innkalling om en måned eller noe, men denne gangen må jeg nok pent vente et halvt år, i og med at jeg...hrm, fikk en ny sengevenn like etter jeg ga sist. Timet det veldig bra, altså. Var i blodbanken onsdag, hadde sengemoro sammen for første gang torsdag. Alt for blodbanken <3

Lenke til kommentar

TheMartine: Ser at du befinner deg på Hadeland, hvor gir du blod i så fall? :)

Fyre i peisen er en selvfølge i disse kalde dager, og med det var jeg uheldig for noen dager siden. Klarte å brenne meg så vidt det var på peisen i det jeg skulle ha i litt ved. Husker ikke helt hvor lenge karantenen skulle være ved overfladiske sår på huden. Vet noen det?

Så nå håper jeg inderlig brannsåret gror, slik at jeg får gitt blod. :)

Lenke til kommentar

Jeg gir i Oslo. Er der flere ganger i uka på grunn av jobb og andre ting, så det er mest naturlig for meg å gi der inne. Aner ikke hvilke alternativer jeg har herover, egentlig. Gjøvik er kanskje det nærmeste?

Finner faktisk ikke noe om overfladiske sår, men det står at man må vente en måned hvis man tar ut piercing i slimhinne, så noe mer enn det kan jeg umulig tenke meg at det er. Du burde vel egentlig ringe og spørre, så får du ordentlig svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...