Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!

Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

1. 1. Gir du blod?

• Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan funker det når man donerer blodplater, egentlig? Tappes det som vanlig blod? Hvor ofte kan man donere dem, og kan man gi blod samtidig?

Når du donerer trombocytter, kobles du opp til en aferesemaskin. Fra giblod.no: "Aferese betyr "at det tas noe ut fra", og i sammenheng med blodgivning, betyr det at kun en bestemt del av blodet tas ut og resten gis tilbake til giveren". Det som da skjer er at de kobler deg opp til maskinen, begynner å tappe blod, skiller plater/plasma/blod, og gir deg tilbake de røde blodcellene.

Forrige gang jeg var i blodbanken, fikk jeg beskjed om at intervallene ved donering av trombocytter er i utgangspunktet likt det som blodgiving - men for de ekstra ivrige, kan en donere trombocytter så ofte som hver annen uke (!). Dette er fordi blodplatene fornyes raskere enn de røde blodcellene.I tillegg kan du donere blod som vanlig også.

Du kan lese mer om det: her.

Lenke til kommentar

Så rart at jeg aldri har blitt fortalt om blodplatedonering når jeg har vært i blodbanken, da. Høres jo ut som en viktig ting å huske på.

Så basically tapper man blod som vanlig, med en tjukk sprøyte, bare at noe kommer tilbake også? Hvordan funker det? Får du en ledning ut og en ledning inn, eller hvordan er det? :p

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle var det samme ledning, og sprøytespissen var ikke spesielt anderledes på utsiden hvertfall. De som jobbet der fortalte derimot at den var atskillig mer kick-ass enn den de vanligvis bruker. :)

Jeg ble ikke spurt jeg heller, men jeg ble nysgjerrig når jeg kom inn i blodbanken en dag og så en annen person som var koblet opp til denne aferesemaskinen. Det ene førte til det andre, og jeg ble dermed blodplategiver.

Lenke til kommentar
Så rart at jeg aldri har blitt fortalt om blodplatedonering når jeg har vært i blodbanken, da. Høres jo ut som en viktig ting å huske på.

Hvem kan være aferesegiver?

For å kunne være afresegiver er det ønskelig at blodgiveren er erfaren, har gitt blod ca 10 ganger og har gode blodårer. Ved blodplategivning er det ønskelig at blodgiveren har blodtype A eller O, og har et høyt antall blodplater. - https://www.giblod.no/

Kanskje det svarer på hvorfor du ikke har blitt fortalt om det? :)

Endret av Cyrus664
Lenke til kommentar

Hvis jeg får kick ass sprøyter i armen, er det klart jeg vil donere blodplater! Skal høre med dem neste gang jeg er der, jeg.

[...]Kanskje det svarer på hvorfor du ikke har blitt fortalt om det? :)

Pff, jeg har riktig blodtype og har gitt blod i mange år alt. ;)

Lenke til kommentar

Blodbanken skriver: "Mange kroniske sykdommer utelukker deg også fra givning. Det gjelder for eksempel revmatiske lidelser, diabetes, epilepsi eller hjertesykdommer. Har du en kronisk lidelse, så ta kontakt med blodbanken slik at man får vurdert ditt spesielle tilfelle."

Ser ikke lyst ut, da =/

Lenke til kommentar

Er det forresten noen her som donerer benmarg? Jeg er litt nysgjerrig rundt akkurat det der. Har hørt at de kyler en SVÆR sprøytespiss inn i ryggen på deg som visstnok gjør jævlig vondt. Akkurat det der hørte jeg om stivkrampesprøyten i niende klasse også, men det var jo easy peacy.

Lenke til kommentar

Beinbargsdonering er en av to ting jeg skal snakke med blodbanken om når jeg gir blod i kveld.

Sammen med blodplategiving, er beinmargsdonering nye ting jeg har hørt om den siste uka, så jeg er interessert i å vite mer om dette.

Donering av beinmarg er, etter det jeg har hørt, noe du gjør kun når en pasient trenger det. Det blir tatt blodprøve for å finne ut hvilken type beinmarg du har og så står du på liste og blir ringt hvis noen skulle trenge akkurat din type beinmarg.

Lenke til kommentar

Det finnes vist to metoder for beinmarksdonering.

1. Den jævlig vonde som du beskriver.

2. En enkel og grei metode der man får medisiner som frigir beinmarg til blodbanen. Så tappes det blod fra den ene armen. Blodet går gjennom en sentrifuge som henter ut beinmargcellene. Resten av blodet sendes tilbake inn i den andre armen.

Jeg har ikke skjønt helt når de ulike metodene brukes og hvorfor metode 1 fortsatt er i bruk. Jeg har i hvert fall registrert meg som beinmargsgiver. Håper ingen trenger min beinmarg men er villig til å stille opp siden det kan redde et liv. (Bengt Eidem er et eksempel på en som har blitt reddet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...