Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!

Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

1. 1. Gir du blod?

• Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fikk høre om en som ikke gidder å ta de jerntablettene etterpå. Han mente det ikke var noe problem. Hva mener dere? Er det OK å droppe jerntabletter? Hva risikerer man?

Jeg har gitt kanskje 90 ganger nå, og har vel ikke spist en eneste jernpille. Men jeg spiser brødmat og annet jernholdig, så det er ikke noe problem. Hemoglobinet ligger på mellom 16 og 17,5. Har vært oppe i 18,5 et par ganger, men måleapparatet er ikke nøyaktig så høyt. Men hadde jeg noensinne begynt med aktiv idrett hadde jeg antakelig blitt bortvist på livstid.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sånt må du nok ta direkte med blodbanken. Før du blir blodgiver, tar de prøver av blodet for å se at det er godt nok til å kunne brukes på sykehuset.

konungr: Gitt blod snart 90 ganger!? Hvor gammel er du da? Faren min har gitt jevnlig siden han var 18 og han har oppnådd i overkant av 80 blodgivninger.

Lenke til kommentar
Blodbanken tok kontakt i dag og ba meg ringe. Hvordan er det med blodgiving og røking? Jeg røyker ikke fast, men tok noen sigaretter da jeg var en uke i syden forrige uke. Noen som vet? Hvor lenge må jeg i såfall vente?

Røyking er ikke noe problem. Det forpester bare lungene, håret og klærne dine. Ikke blodet.

Lenke til kommentar

Før hver gang får man en kort samtale med sykepleier der han/hun forteller litt om å gi blod og spør om diverse ting som har med sikkerhet å gjøre. F.eks om du har vært syk i det siste, vært i land med malaria osv. Deretter tar man en blodprøve med en nål i fingeren og venter på at et instrument har målt blodprosent og noe sånt. Mens man venter avtaler man neste blodgiving.

Dersom alt er OK så blir man vist inn til det rommet man skal gi blod. Et rom med mange liggestoler, aviser, juice, frukt og kanskje radioen på. Man blir spurt om man vil bruke høyre eller venstre arm og får tildelt en stol med tapping på riktig side. En sykepleier starter tappingen og holder øye med flere givere samtidig.

Tappingen tar ca 10-20 minutter og det tappes 0,4 liter. Mens man tapper kan man lese aviser, drikke juice og sånt. Etter tappingen blir man bedt om å ligge i stolen et kvarter til og så reise seg litt langsomt. På vei ut får man en gave. De sykepleierne og andre giverne jeg har møtt er veldig hyggelige og det er ikke noe stress rundt givingen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Dette kunne jeg ha tenkt å være med på. Vet ikke hva min blodtype er, men det finner man ut av veldig fort vil jeg tro. Angående belønning etter blodgiving bryr jeg meg ikke så mye om - det viktigste er at mitt blod blir tilgjengelig til de som trenger, det er der gevinsten ligger og gjør dette frivillig for andre. Dårlig holdning av de av dere som helst skulle hatt penger for dette, tøv spør du meg.

Er ellers en aktiv person, trener mer enn tre ganger i uka og er sjeldent syk.

Lenke til kommentar

Etter du har meldt deg som blodgiver, er det opp på sykehuset først. Der tar de blodprøver som blir analysert for HIV og andre sykdommer. Etter disse testene tar de 3 måneder før du blir godkjent, ettersom noen av testene ikke gir utslag før etter disse 3 månedene. Er disse i orden, er du nå en godkjent blodgiver.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært på prøvetime for å undersøke om jeg kunne gi blod, og der ble jeg avvist. Bare fordi jeg ved noen enkle tilfeller har solgt sex til klasseveninner.

Erm ... Fra spøk til revolver. Jeg kunne ikke gi blod fordi jeg ved et tilfelle med betennelse i kneet i fjord, fikk en alergisk reaksjon av legemiddlet legen min gav meg. Kom tilbake om ti år var beskjeden.

Jaja, så har jeg hvert fall prøvd :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

Jeg fikk nylig høre at jeg hadde blodtype AB (?) hvor de ba meg raskt om å bli blodgiver fordi jeg hadde AB?, og at det var viktig at eg ble det. Så da kommer spørsmålet : Hva er så "wow" med AB, er ikke det på lik linje som andre blodtyper da?

Skal sies at jeg ikke har så mye peil på blodtyper..

Får man noe for ¨å være blodgiver`?

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Det er vel slik at de med blodtype A, B og 0 kan motta blod fra dem med AB? Universalblod? Er dog ikke sikker.

Der kan du se. Jeg bommet stygt! Det er omvendt, blodtype AB kan motta av alle, fordi blodet ikke inneholder noen antistoffer. Da er det vel blodtype 0 som kan gi til alle da?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...