Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!

Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

1. 1. Gir du blod?

• Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH

15% er Rhesus minus, så det er den skjeldne ja.

Når det gjelder blodtyper er AB (4%) og B (8%) de skjeldneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg vet at man ikke kan bli blodgiver dersom man bruker (har brukt?) narkotiske stoffer. Men har det noe å si at jeg

- har sniffet cola to ganger (dette er nesten et år siden, så det skal jo være ute av blodet for lengst?)

- har røykt litt hasj (dette er hvertfall 4 måneder siden, så skal også være ute av systemet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Disse kan ikke gi blod:

7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

Såvidt jeg vet faller kokain under denne kategorien, så da kan du etter all sannsynlighet ikke gi blod.

Lenke til kommentar
Disse kan ikke gi blod:

7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

Såvidt jeg vet faller kokain under denne kategorien, så da kan du etter all sannsynlighet ikke gi blod.

Men høres merkelig ut, i og med at dette ikke vil kunne spores?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det finnes merkeligere regler enn som så, tro meg ;) Jeg vet ikke helt hva som er motivasjonen bak akkurat denne.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Blodgiving er en enkel måte å hjelpe andre på der du gjør en minimal innsats og samtidig bidrar med viktige midler til sykehuset.

Jeg ble registrert som blodgiver rett etter at jeg ble 18 år gammel og har gitt blod så jevnlig jeg har kunnet. Å pendle hjem fra Bardufoss noen ganger i halvåret gjør at jeg ikke får gitt hver tredje måned, men jeg passer på å bestille time hvis jeg er hjemme og det er mer enn tre måneder siden jeg sist ga blod.

Når sant skal sies, så liker jeg veldig godt å gi blod. Jeg gleder med til blodgivingstimene og jeg har en god følelese når jeg har gitt blod. Med hjelp av faren min har jeg til og med sammen et sett med flotte vinglass som vi fikk i blodgivinsgpremie :)

Jeg oppfordrer alle og enhver som har mulighet til å gi blod!

Lenke til kommentar
Veldig lite hvis du får i deg nok jern på andre måter. Rødt kjøtt er bra i så måte, smaker bedre enn tabletter gjør det og ;)

Broccoli skal visstnok ha høyt innhold av jern. For moroskyld søkte jeg frem næringsinnholdet og fant noe ganske overraskende: Man må spise 10 kg broccoli for at det skal tilsvare 1 jerntablett i jernmengde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Man skal jo ta jerntablettene fordi jernnivået skal normalisere seg til neste gang du gir blod. Poenget med blodgivingen går jo bort hvis jernnivået er så lavt at sykehuset ikke kan bruke blodet ditt.

Jeg ga blod i går ettermiddag. Sist var helt i starten av januar, men jeg har ikke hatt muligheten til å gi på nytt før nå. Fikk med meg en flott kjøleveske som jeg vet skal bli godt brukt nå i sommer ;)

Jeg ga forresten for min niende gang i går. Min far startet da han var atten (akkurat som meg) og han har gitt blod over åtti ganger nå! Jeg har definitivt noe å leve opp til der!

Endret av Shadowlands
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ville også tro at det ikke tar mer enn noen dager før du blir kalt inn til din første time.

Første blodgivingstime tar de tester av blodet ditt, så du kan ikke gi blod før det er godkjent. For meg var det sånn at jeg tok prøver av blodet for så å komme tilbake tre måneder senere for å gi blod for første gang. Dette er fordi du ikke kan gi blod mer enn én gang hver tredje måned.

Husker ikke når jeg fikk svar på blodprøvene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...