Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!

Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

1. 1. Gir du blod?

• Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Litt ego

Kunne veldig godt tenkt meg å gitt blod, men da synes jeg at Norge burde gjøre som mangen andre land og faktisk gi penger til dem som gjør dette.

Jeg vet det høres ego ut, men jeg vil ha litt igjen for å gå igjennom den prosessen. Du må jo legge vekke hele dagen for å gjøre det, må hvile for at kroppen fuller seg opp igjen etterpå...

Dessuten har norge stor mangel på blod, og jeg virkelig tror at dersom de betalte litt penger ville dette hjelpet.

Lenke til kommentar

Ego at man skal ha betaling for hver minste lille ting man gjør.

For meg er det betaling nok at jeg gjør noe som er nyttig. Dessuten får jeg jo en liten gave som takk også, og det synes jeg jo er hyggelig. Men gaven/betalingen skal IKKE være årsaken til at man gjør det.

Og jeg setter ikke av en hel dag. Det tar en times tid, og det gjøres i arbeidstiden. Etterpå drar jeg tilbake til jobb igjen.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slutt på de små gavene også tror jeg, alt du får nå er noe å drikke. Selv om det er grenser for hvor mange rødvinsglass og håndklær du trenger så synes jeg godt de kunne gjeninnføre matbongen. Før kunne du nemlig stikke ned i sykehuskantina og få et smørbrød etterpå. Perfekt når du trenger å erstatte litt blod. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Kunne veldig godt tenkt meg å gitt blod, men da synes jeg at Norge burde gjøre som mangen andre land og faktisk gi penger til dem som gjør dette.

Jeg vet det høres ego ut, men jeg vil ha litt igjen for å gå igjennom den prosessen. Du må jo legge vekke hele dagen for å gjøre det, må hvile for at kroppen fuller seg opp igjen etterpå...

Dessuten har norge stor mangel på blod, og jeg virkelig tror at dersom de betalte litt penger ville dette hjelpet.

Hvis man hadde betalt penger ville folk hatt insentiver til å lyve om ting (f.eks. hvor de har reist, bakgrunn, seksuell adferd etc.) for å få lov til å gi blod. Mange blir utelukket, og dersom man tapte penger på dette, ville det være en større grunn til å lyve slik at man fikk lov å gi likevel. Det ville da bety større sjanse for å motta noen sykdommer gjennom blod for pasientene.

Lenke til kommentar
Nå er det vel slutt på de små gavene også tror jeg, alt du får nå er noe å drikke. Selv om det er grenser for hvor mange rødvinsglass og håndklær du trenger så synes jeg godt de kunne gjeninnføre matbongen. Før kunne du nemlig stikke ned i sykehuskantina og få et smørbrød etterpå. Perfekt når du trenger å erstatte litt blod. ;)

Jeg var inne og skulle gi blod forrige uke, og fikk gave selv om jeg ikke kunne(de praktisk talt bannet meg i registeret deres).

En ting jeg lurer på: hvorfor får jeg ikke gi blod hvis jeg har fått ny "seksualpartner" de siste 6 måneder?

Glemte å spørre mens vi satt og lo av det hele.

Lenke til kommentar
Jeg var inne og skulle gi blod forrige uke, og fikk gave selv om jeg ikke kunne(de praktisk talt bannet meg i registeret deres).

En ting jeg lurer på: hvorfor får jeg ikke gi blod hvis jeg har fått ny "seksualpartner" de siste 6 måneder?

Glemte å spørre mens vi satt og lo av det hele.

Det har med sjukdommer å gjøre. Det tar for eksempel flere uker fra du blir smittet til HIV kan påvises i blodet. Etter 6 måneder kan de være rimelig sikre på at eventuelle nye sykdommer du har fått fra din nye partner har utviklet seg så langt at de i det minste kan påvises i blodprøver.

Lenke til kommentar

Da har jeg gitt blod for første gang. Gikk smertefritt og jeg merket egentlig ingenting av det. Fikk to bokser appelsinjuice mens jeg satt der , og når jeg var ferdig fikk jeg velge meg en gave. Jeg valgte en kakespade fra BodaNova (eller noe) De hadde også vinglass, whiskeyglass, mummitrollkopper, kortmapper, kjølebagger, toalettmapper og mye annet.

For min del var det en trivelig avlastning fra arbeidsdagen, og jeg ser frem til neste gang. Føler meg på ingen måte svimmel eller trøtt . Anbefales til alle som kan!

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil lurer jeg på om dem på Ullevål serverer mat en dag i uka rundt lunsj for å få litt flere til å komme på den tiden (de fleste vil nok komme før eller etter jobb). Men du får jo drikke da, og Marie-kjeks nam nam. Har nå 12 rødvinsglass og 2 hvitvin (blir 3 om noen mnd) så dette blir bra.

Nå har dem sluttet å sjekke blodprosenten ved å ta prøve i fingeren, tapper bare litt av de første dråpene fra armen( i hvert fall for de med nogenlunde stabil blodprosent). Stikket i fingeren var jo det eneste som gjorde litt vondt med hele blodgivingen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

De fleste synes det vel er mindre ekkelt enn å stikke hull på blodåren i armen. I tillegg har det vel noe med mengden blod som er nødvendig for å ta prøven å gjøre.

Lenke til kommentar

Tar sin tid før de kontakter deg.

Ble blodgiver jeg også etter jeg så denne tråden. Har allerede vært inne for førstegangstapping og er på jerntablettene nå. Er helt elendig til å huske å ta de. Er vel 14 dager siden jeg tappet nå og har enda 2-3 tabletter igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Registrerte meg som blodgiver hos Blodbanken i Oslo (via nettsidene). Det har gått snart 3 uker og jeg har ikke hørt noe fra dem. Nesten litt fornærmet.

Tok evigheter før jeg fikk svar også, det kommer. Tror ikke de prioriterer papirarbeidet veldig, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...