Gå til innhold

Min portable harddisk sa plutselig takk for seg

Ted

Anbefalte innlegg

Har en 80GB western digital passport harddisk (ekstern) som virker helt død. Tror grunnen til dette er fordi jeg kjøpte en D-Link router: DLINK DIR-635 som har usb port som jeg prøvde å koble harddisken min til. Fikk ikke det til å fungere og når jeg skulle koble den til dataen min igjen virket den ikke, lyset kom ikke på og jeg kan høre en svak klikkelyd.

Siden dette er en portabel harddisk som jeg ikke får strøm til lengere gjennom usb eller på andre måter, hvordan kan jeg få den til å virke eller få dataen ut av den?

Ikke helt sikker på hvordan en slik harddisk ser ut inni kabinettet, er det mulig å ta den ut derifra for å så koble den til en datamaskin på vanlig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skader ikke åpne den,, Sannsynligvis står det en 3,5 tommer Ata, disk i den.

9471773[/snapback]

Vet ikke helt om jeg tør å åpne den hvis det kun sannsynligvis står en 3,5 tommer Ata, disk i den.

Tror jeg får søke litt på google og forhåpentligvis har noen prøvd å åpne den.

Lenke til kommentar

Fant ikke noe på google, men har sendt en mail til WD. Om det er mulig å åpne den for å så plugge til en stasjonær pc så blir nok det litt billigere en IBAS.

Det som er litt ekstra kjedelig var at harddisken mista garantien kun 1-2 uker etter at den gikk kaputt.

Har en til passport på 120GB og den fungere ypperlig, kommer nok aldri til å stappe noe oppi den USB porten til routern min lengere, ganske synd egentlig for det var derfor jeg kjøpte den.

Endret av Ted
Lenke til kommentar
Dear Ted Alexander,

Thank you for contacting Western Digital Customer Service and Support.

Western Digital does not provide support on taking our external hard drives apart. Also, swapping or removing a hard drive not only will void the warranty on the hard drive, it is likely that it will not work. Each hard drive in the enclosure is tuned to the specific case that it is attached to. So, in most cases even if you were to find a similar or identical drive switching the drive or taking it out of the enclosure will likely not to work.

If the hard drive is no longer accessible then it is not likely we can get to the data. However, you may use one of Western Digital's authorized data recovery service companies. In order to retain the warranty on the drive, you must use one of the authorized companies listed in the link. Please visit the link below for more information about these companies and our data recovery policy.

Title: How can I repair my drive, recover data on my drive, obtain a circuit board, or find a list of WD data recovery partners?

URL: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...ated=1003446260

Title: How can I replace a product under warranty?

URL: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...ated=1003424317

Sincerely,

Don S.

Western Digital Service and Support

http://support.wdc.com

Så det er med andre ord ikke sikkert at harddisken vil fungere om jeg tar den ut av kabinettet, men det er ikke som at den fungerer uansett om den er inni kabinettet og garantien har gått ut på dato. Blir nesten spennende å åpne passporten min.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få den til å fungere? Har ikke giddet å ta den ut av kabinettet sitt siden jeg ikke har en datamaskin ennå som jeg kan koble den til. Får snart en bærbar og tenkte kanskje at jeg skaffer meg et nytt harddisk kabinett men det er vel liten vits hvis det ikke vil fungere med den? Kanskje WD forer meg med bs for at jeg ikke skal åpne den?

Lenke til kommentar
Elektronikken, spesiellt strømforsyninga til den eksterne disken ryker som regel først. Med andre ord er det stor kjans for at disken fremdeles lever..

At WD- skal være så vanskelig vet jeg ikke, kansje for at de skal tjene penger på reperasjon.?

9484739[/snapback]

Jeg tar en skjangs på dette er noe de sier til alle, hadde vært veldig overrasket om de hadde svart: "Just open it, its okey to install it in your desktop". Glemte å nevne for de at garantien min allerede er utgått, og derfor vil de på sin side ha det ritkig opplyst til kunden at dersom man gjør inngrep vil garantien falle bort og at det "kan" gå galt om man gjør dette. Nå er jeg ikke sikker på hvordan disken vil se ut når jeg åpner den, men regner med at dersom det er en helt vanlig 2,5" harddisk oppi så skal det ikke være noe problem å installere den i et harddisk kabinett. Hadde vært synd om det ikke gikk, men i værste tilfelle så får jeg tappa den for data når jeg har penger nok til å sende den til IBAS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er med antagelig strømforsyninga i boksen som har tatt kvelden. De får ned prisen ved bruk av elendige strømforsyninger. Har hatt 3 stk. sånne innom her for å hente ut data. To av dem hadde kaputt strømforsyning, den tredje hadde også død disk.

Det anbefales til alle å sette opp en server hjemme med RAID5/RAID6 for arkivering av viktige data. Bruk sånne saker kun til datatransport. En bra server er i utgangspunktet rimeligere enn IBAS...

Lenke til kommentar
Det er med antagelig strømforsyninga i boksen som har tatt kvelden. De får ned prisen ved bruk av elendige strømforsyninger. Har hatt 3 stk. sånne innom her for å hente ut data. To av dem hadde kaputt strømforsyning, den tredje hadde også død disk.

Det anbefales til alle å sette opp en server hjemme med RAID5/RAID6 for arkivering av viktige data. Bruk sånne saker kun til datatransport. En bra server er i utgangspunktet rimeligere enn IBAS...

9484872[/snapback]

Om det kun er strømforsyningen hva gjorde du for å få den til å fungere?

Jeg tenkte ihvertfall på å prøve disse 2 metodene for å få den til å fungere:

1.Kjøpe et harddisk kabinett eller koble den til en stasjonær, og om det ikke fungerer blir det stepp 2.

2.Kjøpe helt likens passport for å så installere den gamle harddisken oppi den.

Takk for tipset om en server, tror jeg går for det en vakker dag. IBAS kan bli ufattelig dyrt iforhold.

Endret av Ted
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Om det kun er strømforsyningen hva gjorde du for å få den til å fungere?

Skrudde ut diskene og kobla dem på en stasjonær.

1.Kjøpe et harddisk kabinett eller koble den til en stasjonær, og om det ikke fungerer blir det stepp 2.

2.Kjøpe helt likens passport for å så installere den gamle harddisken oppi den.

Verd et forsøk. Jeg hadde gjort det samme. Step 1 skal funke dersom disken er i live.

Har du uflaks kan strømforsyninga slippe inn 220 volt til disken i noen millisekunder når den ryker. Dette er ikke bra for kontrollerkortet som sitter på disken! Dette var det som hadde skjedd på en av de USB diskene jeg hadde her, hele kretskortet på disken lukta svidd... Prøvde å bytte det med ett fra en annen disk, men funka dårlig, desverre.

Jeg skjønner ikke at folk bruker de greiene til lagring av data som er viktige, burde fulgt med en advarsel i pakka.

Ad. IBAS; Tror de koser seg om dagen. De får antagelig inn ganske mange disker som faktisk er i orden (bare bytte litt elektronikk utenpå). Lett tjente penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, jeg gikk rett på steg 2.

Demonterte den ødelagte harddisken og den harddisken som virker fra sine kabinett og kretskort. Byttet om på kretskortene slik at den ødelagte harddisken fikk kretskortet til den som virker, men forbausende nok så fungerte det ikke.

Og:

Prøvde å sette kretskortet til den ødelagte harddisken på harddisken som virker og da var alt iorden!

Eneste alternativet mitt nå er å skaffe et eksterntkabinett bare for å ha prøvd alt av alternativ, om det ikke virker så har jeg ihvertfall et kabinett til harddisken som ikke er ødelagt.

Enden på denne sagaen blir vel IBAS eller eventuelt Elkjøp når de kan gjenopprette data, men de kan vel ikke gjenopprette data om det er feil på harddisken? den ødelagte harddisken gir ifra seg en merkelig lyd.

En viktig lærepenge har man nu fått ut av det her, aldri lagre det som er viktig på en plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...