TerraMan Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hei alle sammen! Jeg har et lite problem som jeg tenkte kanskje noen av deres smarte hoder kunne hjelpe meg med. Jeg har nettopp brukt altfor mange penger (til samboerens store fortvilelse) på ny PC. Jeg kjøpte bl.a.: Hovedkort - ASUS P5KC Ram - 1024MB Crucial Ballistix PC8500 * 2 CPU - Core2Quad 2,4Ghz Problemet er som følger: Når jeg starter maskinen, og alt i bios står på auto, defaulter systemet til DDR2-800mhz istedetfor 1066mhz. Jeg har gått inn i bios og endret DRAM hastigheten til DDR-1067mhz, men da krasjer alt under boot. Jeg har også endret DRAM voltage manuelt til 2,2volt, men fortsatt krasjet det med en gang under boot. Jeg har sikkert glemt noe helt åpenlyst, siden dette ikke vil fungere. Så vidt jeg vet skulle ramen ha kjørt fint på 1066mhz...så jeg må jo gjøre ett eller annet feil? Alle forslag mottas i hvertfall med stor takknemlighet Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Du har satt brikkene i de to gule, eller de to svarte sporene? De brikkene der skal klare langt over 1066 på P35, så det er nok ikke der problemet ligger. 2,2V er nok i meste laget, selv om det er innenfor garanti. En del P35-kort virker å ha samme problemet som 680i med at de gir for høy spenning. Du bør ihvertfall ha kjøling i form av en vifte over brikkene, om du skal kjøre dem på 2,2V. Hva står timings på forresten? Du bør sette f.eks. 5-5-5-15 på så høye hastigheter, ellers krever de nok litt høyere spenning for å klare 4-4-4. EDIT: Ser det er flere som har problemer med 1066. Kan være at ny BIOS vil løse det. Det er mulig at P5KC prøver å kjøre Command Rate 1T her. Du kan prøve å sette brikkene i de 2 svarte sporene. Endret 11. september 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) På 2.2v gjør de brikkene 1200mzh på p5k Så 2.0v - 2.1v er mer enn nok for stock speed 1066mzh. Stil inn riktig i bios,jeg liker ikke auto. 1066mzh 5.5.5.15 [email protected] memtest gi 2.1v Husk 2T viktig. Disable alt du ikke trenger. Gi NB 1.4v Som alltid bruk memtest86+ 1.70 Ikke bare for og finne feil,med for og finne riktig volt til minnet. http://www.memtest.org/#downiso Det er ingen visst og boote windows viss du får feil her. Test 1 og 1 brikke viss du får feil. Se litt på eva2000 sine bios innstillinger. Kjører greit på 1200mzh her med ballistix 8500. http://www.xtremesystems.org/forums/showth...t=144199&page=5 Endret 11. september 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
TerraMan Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Takk for kjappe svar! Bios update forsøkte jeg via ASUS Update funksjonen. Dessverre var bios versjonen jeg kunne laste ned eldre enn den som allerede var på HK... Jeg bruker slot 1 og 3 nå, de er vel sorte om jeg husker riktig? Kjører de i hvertfall i dual-channel modus. Jeg har ikke gått inn og juster timings manuelt, kun justert på spenningen etter at jeg satte opp til 1066mhz. Da skal jeg teste med forslagene deres etterpå...så håper jeg at de bringer meg større hell :) Mange takk så langt, kommer tilbake med en rapport etterpå jeg på om det hjalp eller ei! Endret 11. september 2007 av TerraMan Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Det er ikke samme kortet, men det er verdt å prøve. BIOS 701 på P5KC støtter visstnok ikke justering av Command Rate. Ikke sett 2,3V på RAM da, med mindre du virkelig trenger det. Ellers kan du følge innstillingene hvis du øker timings til 5-5-5, eller 4-4-4 om brikkene klarer det på akseptabel spenning. EDIT: Ser det var to oppsett der. Følg 1200MHz oppsettet, men prøv lavere frekvens først. Slot 1 og 3 (hopper over DDR3-sporet) blir vel gule spor det? Er noen som får det til å fungere når de bytter spor til de svarte. Endret 11. september 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå