Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Artikkel om jødedommen

Anbefalte innlegg

Hei! jeg sitter her og skal skrive en artikkel om jødedommen. Den skal være sånn cirka 1 til 1 1/2 (datasider)

Jeg går i tiende og denne artikkelen er ikke VELDIG viktig, men det er en prøve artikkel, som gir karakter i Norsk for artikkelen, hvordan den er bygd opp osv, og i KRL for inholdet.

Jeg er ikke så god til og skrive skjønn literære tekster, og har ikke prøvd meg så mye på fakta artikkler. Denne artikkelen skal ikke bare handle om andre verdenskrig, og det som skjedde med jødene men også hva relgionen innebærer.

det jeg ikke er så god til er og sette sammen en god artikkel, så hvis noen kunne hjelpe meg litt igang, med litt brainstorming osv, hadde det vært kjempe flott :p TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk, men jeg har fått bra kilder alerede, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få startet med en artikkel. Dette er hva jeg har tenkt og skrive om:

-maten de spiser (og ikke spiser :p)

-hvorfor jødene har blitt forfulgt, drept, og sett ned på i tusenvis av år

-troen (mosebøkene (toraen), moses, de forskellige typer jøder: askenasiske og sefardiske jøder. Religiøse skillelinjer går blant ortodokse, reformerte og konservative menigheter)

-høytidene (Sabbaten b.l.a)

(denne posten ble litt som en disposisjon O.o)

Lenke til kommentar
takk, men jeg har fått bra kilder alerede, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få startet med en artikkel. Dette er hva jeg har tenkt og skrive om:

-maten de spiser (og ikke spiser :p)

-hvorfor jødene har blitt forfulgt, drept, og sett ned på i tusenvis av år

-troen (mosebøkene (toraen), moses, de forskellige typer jøder:  askenasiske og sefardiske jøder. Religiøse skillelinjer går blant ortodokse, reformerte og konservative menigheter)

-høytidene (Sabbaten b.l.a)

(denne posten ble litt som en disposisjon O.o)

9471541[/snapback]

Du er jo nesten i gang, nå! :)

Hva med å starte med hvor de har sin opprinnelse?

("Abraham kom fra Ur i Kaldea" ... og så baller det på seg.)

- Den første tiden i "jødeland"; Judea osv.

- Egypt, farao, Moses, ... hemmat tel Judea

- Forvisningen til Babylon (der mye av Mosebøkene ble skrevet ned)

- Returen til Israel (takket være perserne som banket Saddam, eh, Babylon)

Mange jøder ble faktisk igjen i perserriket. (Du finner dem der i dag også.)

- Okkupasjon; Alex den store, romerne bl.a. - som ødela tempelet for godt.

- Jesus Gabrielsen; en ny jødisk sekt oppstår. (senere kalt kristne)

- "folkevandringstiden" (0-600 AD?), da jødene vandret ut både vestover og nordover.

- jødene i Spania er jo et interessant kapittel; i lange tider levde jøder, kristne og muslimer side om side i større målestokk enn noen gang siden.

- middelalderen, jøder fikk noen steder skylden for svartedauden!

- den opprinnelige norske grunnloven nektet jøder adgang til Norge

- hvorfor jødene har blitt forfulgt i tusenvis av år osv.?

Vel, det "imponerende" er vel at de har eksistert som folk/nasjon så lenge. Mange andre folkegrupper/kulturer har også blitt forfulgt/fordrevet fra sine hjemland, men de finner vi knapt spor av i dag. Hvor ble det av visigoterne, f.eks.?

(NB! Jeg påstår altså ikke at jødene ikke har blitt eller blir forfulgt.)

- Deretter kan du boltre deg i andre temaer som språk, mat, musikk, tradisjoner ..

Sist, men ikke minst, jøder er individer. De er like forskjellige seg i mellom som nordmenn er ulike seg i mellom. Av og til glemmer man det, spesielt når man omtaler "andre folkeslag".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...