DaJev Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg har hørt at man kan gjøre det. De to første studieårene på NTNU, kan jeg ta dem på et år eller?? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det er ingen regler som hindrer deg i å ta så mange studiepoeng du bare orker. En jeg kjenner tok 75 poeng på ett semester; det ble ræva karakterer, men det gikk vel med et nødskrik. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 hmtja, spørs om du har fag som bygger på hverandre, da kan du få problemer med å ta de parallellt. men ingen grense for hvor mange studiepoeng du kan melde deg opp i. har en kompis som har tatt 500 studiepoeng på fire år (med meget bra resultat) Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 hmtja, spørs om du har fag som bygger på hverandre, da kan du få problemer med å ta de parallellt. men ingen grense for hvor mange studiepoeng du kan melde deg opp i. har en kompis som har tatt 500 studiepoeng på fire år (med meget bra resultat) 9491842[/snapback] Da bør et eller annet organ gå inn å se hvordan fag vektlegges studiepoeng. Om noen tar 500 studiepoeng på 4 år, med godt resultat, er fagene tillagt altfor mange poeng i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hvorfor det? Tar en person som har jobbet innenfor et fagfelt i mange år å hopper på skolebenken innefor samme område skulle det bare mangle at vedkommende fint kunne tatt flere fag samtidig. Spørsmålet blir jo bare hvor mye fritid man vil ha. Jeg selv føler jeg fint kunne tatt noen ekstra fag, men det er neppe alle som mener det. (Jeg har flere års erfaring innen for studiet jeg tar) Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvorfor det? Tar en person som har jobbet innenfor et fagfelt i mange år å hopper på skolebenken innefor samme område skulle det bare mangle at vedkommende fint kunne tatt flere fag samtidig. Spørsmålet blir jo bare hvor mye fritid man vil ha. Jeg selv føler jeg fint kunne tatt noen ekstra fag, men det er neppe alle som mener det. (Jeg har flere års erfaring innen for studiet jeg tar) 9516855[/snapback] Om man har så god kunnskap fra før om et område at man kan surfe gjennom 500 studiepoeng på 8 semestere, bør man vel egentlig gjøre noe annet så man faktisk tilegner seg kunnskap også? Eller kanskje prøve å få noen fag kuttet ut pga kompetansen man har. Uansett er det vanskelig å komme unna at det er stoooore forskjeller for hvor mye som kreves ut av et 6-poengsfag fra én skole til en annen. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Det kommer jo litt av hvordan man prioriterer ting og tang og, det er ikke alle som f.eks får seg relevant jobb under studiene, eller så prioriterer de rett og slett å ta mest mulig mens de kan, istedet for å bruke mange år på det. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Det kommer jo litt av hvordan man prioriterer ting og tang og, det er ikke alle som f.eks får seg relevant jobb under studiene, eller så prioriterer de rett og slett å ta mest mulig mens de kan, istedet for å bruke mange år på det. 9531877[/snapback] Vi får nok bare være uenige der gitt Normert studiepoeng i Norge er 30 per semester. Dvs. at man som normal student skal kunne klare kanskje 40 poeng om man er flink student og ikke jobber. Tar man 62,5 poeng hvert semester i 4 år er det noe som ikke rimer. Nei, det handler ikke om prioriteringer. Det skal ikke være slik at man på et vanlig studie tar 30 poeng, mens det er fullt mulig å ta over dobbelt så mye med bra resultet. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 tror ikke siving fysikk og matematikk er undervektet nei, er vel heller regnet som noe av det hardere du kan ta. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Vi får nok bare være uenige der gitt Normert studiepoeng i Norge er 30 per semester. Dvs. at man som normal student skal kunne klare kanskje 40 poeng om man er flink student og ikke jobber. Tar man 62,5 poeng hvert semester i 4 år er det noe som ikke rimer. Nei, det handler ikke om prioriteringer. Det skal ikke være slik at man på et vanlig studie tar 30 poeng, mens det er fullt mulig å ta over dobbelt så mye med bra resultet. 9532622[/snapback] Det er vel først og fremst om man skal lære noe nytt? Si man har kompetansen, men ikke papirene på det. Da er det jo ikke noe problem å bare melde seg opp i endel eksamner og se poengene strømme inn Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Vi får nok bare være uenige der gitt Normert studiepoeng i Norge er 30 per semester. Dvs. at man som normal student skal kunne klare kanskje 40 poeng om man er flink student og ikke jobber. Tar man 62,5 poeng hvert semester i 4 år er det noe som ikke rimer. Nei, det handler ikke om prioriteringer. Det skal ikke være slik at man på et vanlig studie tar 30 poeng, mens det er fullt mulig å ta over dobbelt så mye med bra resultet. 9532622[/snapback] Det er vel først og fremst om man skal lære noe nytt? Si man har kompetansen, men ikke papirene på det. Da er det jo ikke noe problem å bare melde seg opp i endel eksamner og se poengene strømme inn 9548707[/snapback] Alle kurs har forskjellige kriterier for karaktersetting og forskjellig pensum. Om man innehar kunnskapen så bra at man kan ta 62,5 poeng per semester i 4 år med gode resultater er man 1) rimelig teit iom. at man kaster bort 4 år på å ikke lære noe, og 2) i et fagområde som domineres av kurs med for høy poengsetting Man kan vri og vende på det, men de som faktisk innehar en bachelor-grad, og med hånden på hjerte kan si at de lett kunne gått enda et år, og tatt 62,5 poeng samtlige semestere med gode resultater, anbefaler jeg å faktisk se med et skrått øye på sine studier. Endret 22. september 2007 av NoviKaNa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå