Gå til innhold

Fornøyd med valgresultatet?


olavh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er skremt over at FRP har så stor oppsluttning i kommunen vår..idiotiforslag som dette skremmer meg hvor kortekt FRP her lokalt er.

Det er jo genialt. Ved å låne penger tvinger man kommunestyret til å prioritere veiutbygging, for lånet må jo nedbetales åkke som. Nytter ikke å fjerne renter og avdrag fra budsjettet, mens veivedlikehold kan strykes med en håndsopprekning.. :)

 

Ulempen er selvsagt at det blir litt dyrere pga rentene.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Jeg er skremt over at FRP har så stor oppsluttning i kommunen vår..

 

Parti   Røyster   Prosent   Endring   Mandat

 

A    1 271   32,9 % Arbeidarpartiet: 32,9 prosent    +7,5   12   +3

SV   279  7,2 %  Sosialistisk Venstreparti: 7,2 prosent  -9,2  3  -3

SP   367  9,5 %  Senterpartiet: 9,5 prosent  -1,5  3  -1

KRF   139  3,6 %  Kristeleg Folkeparti: 3,6 prosent  -0,7  1  0

V   58  1,5 %  Venstre: 1,5 prosent  -0,6  0  -1

H   820  21,2 %  Høgre: 21,2 prosent  -2,4  7  -1

FRP   757  19,6 %  Framstegspartiet: 19,6 prosent  +6,1  7  +2

RV   173  4,5 %  Raud Valallianse: 4,5 prosent  +0,8  2  +1

Faktisk er det kun Sortland som ligger under landsgjennomsnittet på 56,2% valgdeltakelse. Det er uansett en forbedring, og på rett side av 50%-grensen, som av Sortland-ordfører Svein Roar Jacobsen tidligere er karakterisert som en faregrense, hva folketstyrets legitimitet angår.

 

      Oppmøte 2007        Oppmøte 2003

Bø:        68,6 %        (62,8%)

Andøy:        57,6%        (59,2%)

Øksnes:        62,9%        (58,2%)

Hadsel:        58,1%        (54,4%)

Sortland:        51,7%        (48,5%)

9474778[/snapback]

 

Det som er mer skremmende er jo den lave valgdeltagelsen... Start ditt eget parti "b-reals smrtprty" og kupp hele bystyre :whistle:

 

PS: Når dere kaller dere for den Blå Byen, så må det vel gå den veien med det politiske landskapet...? hehe

Lenke til kommentar
Det som er mer skremmende er jo den lave valgdeltagelsen...  Start ditt eget parti "b-reals smrtprty" og kupp hele bystyre :whistle:

 

PS: Når dere kaller dere for den Blå Byen, så må det vel gå den veien med det politiske landskapet...?  hehe

9483146[/snapback]

Tro meg...det er noe en har tenkt på i laaaang laaaang tid og vi er en del folk som faktisk har tenkt akkurat den tanken å starte et eget parti og få slutt på idiotien som florerer rundt om kring.
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvordan det går.. Ei ny Bygdeliste fikk nesten 35% av stemmene, vet ikke helt hvor politikken dems tar veien. Den nye ordføreren har ingen erfaring fra politikken fra før, det tyder ikke bra. At AP gikk ned 19% er jo vel og bra, da de har rævkjørt kommunen i mange år nå.

Det som bekymrer meg er at de blå partiene kun ligger på 20% samlet. Sosialdemokratiet sitter fastgrodd i folk, ekstremt mange av de jeg har snakka med stemmer det "fordi alle andre gjør det", "fordi mor og far gjør det", eller liknende. Rett og slett skremmende utvikling.

Lenke til kommentar
Det som bekymrer meg er alle disse konstellasjonene som skjer etter valg. Da går AP, Høyre osv sammen for å hindre at det partiet, ofte Frp, skal få makt. Dette er jo ganske alvorlig sabotasje av et valgresultat. At det er mange som ikke gidder å stemme, kan vel ha litt med dette å gjøre..

9491782[/snapback]

Tja, selv om jeg naturligvis gjerne skulle sett at FrP fikk mer innflytelse, så vil jeg ikke kalle det sabotasje. Med mindre et parti får over 50%, så har de ikke fått noe flertall av folket, og dersom partier velger å samarbeidet så de tilsammen får flertall, bør de stå fritt til å velge "partner". Såfremt de ikke går helt på tvers av egen politikk selvsagt; det vil være å lure velgerne. Og da bør velgerne strengt tatt gi klar beskjed om sin misnøye ved neste valg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...