Gå til innhold

Fotografer som dokumenterer virkeligheten.

Anbefalte innlegg

Har da fått en oppgave på skolen som jeg er ganske blank på, siden jeg ikke er så flink i fotografihistorie osv.

Den går slik -

Finn en fotograf som har jobbet med å dokumentere virkeligheten

Skriv om denne fotografen og vis bilder.

Finn en fotograf som du synes har gjort det motsatte, som ikke har brukt fotografiet som dokumentasjon, skriv også om denne fotografen og vis bilder.

Fotografene kan være fra slutten av 1800 tallet eller fra vår tid. Du kan finne disse fotografene fra feks billedbyråer, fotografiske forbund, søk på nettet, biblioteket ol. Ikke skriv om tilfeldige amatører, men bruk anerkjente fotografer.

Noen som har forslag til fotografer jeg kan ta for meg her?

På forhånd takk, dezen.

Endret av dezen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En særdeles spennende en er jo Kevin Carter fra The Bang Bang Club...

Definitivt ett av tidenes mest talende pressebilder

9470857[/snapback]

Ja, definitivt. Han begikk selvmord ikke så lenge etterpå, om jeg ikke husker feil.

En annen interessant fotograf er jo Don McCullin, som i sin tid var verdens beste krigsfotograf, men som nå fotograferer landskap og stilleben i Surrey, fordi han har overdoset på vold og krig.

Vil egentlig anbefale trådstarter å ta seg en tur i en bokhandel og kjøpe en eller annen bok om dokumentarfotohistorie, lese gjennom og velge seg en fotograf derfra. Mye spennende som finnes!

Lenke til kommentar
Definitivt ett av tidenes mest talende pressebilder:

Uten og noen gang ha hørt om han før så så jeg på det bildet og kunne ikke tenke mer en "wow.... :dontgetit: "

Hvis det er sant om at han tok selvmord, må jeg si jeg kan skjønne han hvis dette bildet sier litt om hva han holdt på med i arbeidet sitt.

Lenke til kommentar
Hvis det er sant om at han tok selvmord, må jeg si jeg kan skjønne han hvis dette bildet sier litt om hva han holdt på med i arbeidet sitt.

9470927[/snapback]

Han fikk myek ritikk og negative reaksjoner på bildet. Han fikk kritikk for at han ikke grep inn og reddet ungen istedet for å ta bildet. Fotografen ble sett på som kynisk og interessert i penger fremfor å redde livet på ungen. Kritikken var en av grunnene til at han valgte å ta livet sitt.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Definitivt ett av tidenes mest talende pressebilder:

Uten og noen gang ha hørt om han før så så jeg på det bildet og kunne ikke tenke mer en "wow.... :dontgetit: "

9470927[/snapback]

Det er et eksepsjonelt sterkt bilde - jeg syns faktisk det er vanskelig å se på det, selv om jeg vet at det gikk bra med jenta - en foreldreløs 3-åring. Hun kom seg på bena og gikk selv de siste 100-200 metrene til en nødhjelpsstasjon. Carter tok sitt eget liv ca. halvannet år senere - to måneder etter å ha mottat Pulitzerprisen for dette bildet.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Kevin_Carter

Edit 2: Det blir ofte mye fokus på selvmordet til Carter, men han gjorde også mye viktig i The Bang Bang Club (navnet på en gruppe hvite sørafrikanske fotografer som engasjerte seg sterkt i kampen mot Apartheid) før han begynte å reise til andre konfliktområder.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Tar ihvertfall for meg Kevin Carter.

Ingen som har noen som IKKE dokumenterer virkeligheten?

Ved nærmere ettertanke, dette kan vel være fotografer som tar bilder av supermodeller?

Endret av dezen
Lenke til kommentar

Når det gjelder dokumentarfotografer så ville jeg valgt Brassaï og Henry Cartier-Bresson. Det er ikke bare fordi de er blant mine favorittfotografer, men mer fordi livet deres er så godt dokumentert i form av artikler. Det vil gjøre research for å skrive om fotografene enkelt, siden det finnes så mange utfyllende artikler om dem på nettet. Artikkelen om Cartier-Bresson på Wiki er ganske god.

Av de mer ikke-dokumentariske fotografene ville jeg kanske valgt Man Ray. Som surrealist ønsket han å utforske underbevisstheten med sin kunst.

Du kan også velge mer abstrakte fotografer enn ham. Google på abstract photo.

Årsaken til at jeg har valgt de fotografene er som sagt ikke fordi jeg liker dem (noe jeg selvfølgelig gjør, de er blant mine favoritter), men mest fordi det er enkelt å skrive om dem. De er tross alt blant de mest kjente fotografene i historien. Ellers synes jeg at alle forslagene du har fått her er veldig gode, og du kan egentlig gå for hvilket som helst alternativ. Velg fotograf ut fra hvem av disse du liker bildene til.

Jeg glemte å gi et alternativ innen naturfoto/landskap. Mest dokumentert er nok fotografen Ansel Adams. Han regnes som den store mesteren innenfor landskapsfotografi.

Lykke til med oppgaven :)

Lenke til kommentar

PMnormals forslag om Man Ray er ikke så dumt (særdeles stort navn), men ser du etter en unskyldning for å se på nakne damer, så er Helmut Newton inmari bra, selv om jeg på mange måter foretrekker motebildene hans. ;) (Sjekk boken A Gun For Hire)

Ikke overraskende, så var Newton sånn passe kontroversiell.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...