NuB Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Jeg er en av mange som har onboard AC'97-lyd. Oppdaterte nettopp mine lyddrivere fra Avances til Realteks i henhold til det som står i <url="http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=76357">denne </url>tråden. (Siterer meg selv fra den tråden ettersom det var littegrann på siden av topic og ingen har svart:) Imidlertid førte installasjonen med seg noe uhumsk: Nå har jeg et program kalt soundman.exe som går i bakgrunnen og det har lagt seg et irriterende ikon på oppgavelinjen. Dette ikonet har ingen andre funksjoner enn å fungere som en snarvei til voulm, media player, soundrecorder og innstillinger for lyd. Virkelig ikke noe jeg har bruk for. Imidlertid er det ingen steder man kan hake av for "ikke vis dette ikonet". Dobbelklikking av ikonet, eller valg av det øverste alternativet i menyen, "Sound Manager" fører til ca et halvt sekunds "timeglasspeker" men ikke noe mer. Noen som vet hvordan man fjerner dette? Kan ikke fordra disse uvelkomne ikonene, jeg hadde ikke før tatt knekken på et i overkant nærgående Quicktime-ikon, før dette dukker opp... I mengden av filer som kommer når mana pakker opp installasjonsprogrammet finnes det en "setup.ini". Under [General Settings] står følgende: ;;InstallDriver=1 ;;InstallSoundMan=1 ;;InstallRack=1 ;;RemoveAlsRack=1 Betyr dette at hvis jeg avinstallerer greiene igjen, og endrer verdien til "0" for "InstallSoundMan" før neste install at jeg slipper dette greiene? Og hva er "InstallRack"? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 hvis du ikke vil ha det. kjør-> skriv "msconfig" voila... Lenke til kommentar
JuB Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Har fått vekk mitt ikon. Start->Innstillinger->Kontrollpanel->Sound Effect Manager Så velger du menyen helt til høyre (General) og hukker vekk "Show icon in system tray". Barebone sk41g AMD xp2000+ 2x256 TwinMos PC 2700 Sapphire 9700 non-pro PlexCombo 20/10/40-12 80gb Seagate IV win2000 sp3 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Microsoft Windows 2000 [Version 5.00.2195] © Copyright 1985-2000 Microsoft Corp. D:>msconfig 'msconfig' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. D:>cd winnt D:WINNT>msconfig 'msconfig' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. D:WINNT>cd D:>dir /s msconfig*.* Volume in drive D is OprativSystem SCSI Volume Serial Number is 80B3-8906 File Not Found D:> Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 msconfig kommandoen funker ikke i Win2000. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Det er bare det at jeg ikke har noe sånt i kontrollpanel. Det henger vel sammen med det at jeg ikke får opp noe når jeg dobbeltklikker ikonet. Dette ligner litt på Quicktime-problemet jeg nettopp hadde, også da manglet jeg et sted å hake vekk for dette. Jeg må si jeg avskyr den delen av Windows som skal gjøre dette så vanskelig. Full kontroll over alt sånt til brukeren, takk. Uavhengig av hva snikete programmerere måtte ha lagt inn i sitt program. Angående msconfig følger ikke dette med w2k som jeg har. Har hørt at det skal kunne lastes ned likevel, det virker kanskje ikke som en dum idé. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Vis du ikkje får det bort, kan du ta ein svart teip bit og tape over der dette ikonet er da! for da ser du det i allefall ikkje! SMART?!?!? Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Ville bare si min mening om dette, siden det var jeg som opprettet tråden som ble nevnt av NuB. Dette ikonet var jo også til stede med Avance-driverne. Creative har jo noe liknende med AudioHQ på SB Live/Audigy(2)-kortene sine... Du kan skjule dette ikonet ved å gå inn på Sound ManagerGeneral og huke vekk "Show icon in system tray". Eller å bruke WinXP sin innebygde mekanisme for å skjule disse ikonene, gå da inn på egenskapene for Start-linjen for å definere dette. Personlig har jeg ingenting imot å ha dette ikonet oppe, snarere tvert imot. Ved å venstreklikke ikonet, kan jeg bl.a bestemme om jeg skal kjøre med 2, 4 eller 5.1 høyttalere, kontrollere SPDIF inn- og utgangene, endre Enviroment-profiler samt justere Equalizeren (med innebygde presets, dersom man laster ned aller nyeste driver fra Realtek). Så NuB, du har egentilg ikke noe å "frykte". Men valget er ditt - vil du ikke ha dette ikonet framme, så kan du skjule dette ved å benytte deg av framgangsmåten nevnt i 2. avsnitt. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 20. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2003 Har aldri fulgt med noe ikon før hos meg. Så har jeg da heller ikke noe separat lydkort (kun onboard). Meget mulig oppdateringen var unødvendig for meg, hvem vet. Den eneste funksjonen ikonet har (venstreklikk går ikke) er å være en snarvei til ting jeg aldri bruker. Unntatt "Volume Control" settings, men de er jo likevel lett tilgjengelige via det kjente gule ikonet. I tillegg til at det er et ikon, er det jo også det at dette programmet går i bakgrunnen hele tiden, Sound manager. Ikke at jeg har minneproblemer, men liker å styre dette selv. Derfor: Noen som har svar på det jeg spurte om tildligere (om å endre litt i .ini-fila før installasjon kan fri meg fra dette programmet, eller om det vil virke ødeleggende). Mens jeg skriver dette har jeg lastet ned msconfig, så nå har jeg forhåpentligvis fått hindret det i å starte opp ihvertfall. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 TAPE OVER MED EIT ELLER ANNA PÅ SKJERMEN DIN ELLER TA OG FORMAT C: FOR DA FORSVINNER DEN GARANTERT! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Vis du ikkje får det bort, kan du ta ein svart teip bit og tape over der dette ikonet er da! for da ser du det i allefall ikkje! SMART?!?!? Joda det hadde og vært smart å fjernet den tåpelige signaturen din som du viser i alle postene dine Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 skal tenke over det... men den er på by default... derfor blir den på... Lenke til kommentar
NuB Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Denne msconfig-snarveien funker ikke. Rart at ingen andre har nevnt det? Når man gjør endringer i konfigurasjonen der gjør det nemlig at systemkonfigurasjonsprogrammet kjøres hver gang ved oppstart. The system configuration utility is currently in diagnostic or selective startup modem casuing this message to be displayed and the utily to run every time windows starts. Poenget er at så lenge man gjør endringer, blir det automatisk "selective mode" med den pop-upboksen det meddfører ved hver oppstart. Da foretrekker jeg egentlig ikonet. Det er en "ikke vis denne melding igjen"-opsjon, men den har ingen effekt. Edit: Ser ut til at jeg har fått has på ondskapen ved å redigere oppstartsalternativene i RegCleaner. Ser ut til at dette lille verktøyet får til mer enn MS sitt eget konfigurasjonsverktøy altså. Men nå er det skremmende kort til jeg skal stå opp så noe mer testing blir det ikke. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 TAPE OVER MED EIT ELLER ANNA PÅ SKJERMEN DIN ELLER TA OG FORMAT C: FOR DA FORSVINNER DEN GARANTERT! Slike poster kan du spare deg for, du er hervered notert og advart. Gjør noe med siggen din, f.eks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå