Gå til innhold

SuperPi tryner, men andre tester er ok

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gjort noen test-OC'er med den nye burken min; E6550 kjølt med Noctua NH-U12F, Gigabyte P35C-DS3R, 2x1GB Corsair6400C4.

Har egentlig bare tenkt å kjøre opp FSB så CPU går 1:1 med RAM på 800Mhz - altså opp til 2.8GHz.

Før jeg begynte å OC'e kjørte jeg diverse tester, f.eks. 3DMark06, Sandra og SuperPI. SuperPI var da stabilt på 1M.

Først satt jeg RAM til 4-4-4-12 (istedetfor auto/EPP), så økte jeg MCH med 0.1V, vCore lot jeg stå (i BIOS står den til 1.337 (!) som "Standard for this processor, men andre steder leser jeg at standard for E6550 er 1.250V. Go figure).

Låste PCIE-frekvensen til 100MHz, og til slutt FSB til 400.

Kjørte Prime95 på begge kjerner i en halv times tid, ny 3Dmark06, Memtest86+. Ingen problemer med disse. Men da jeg skulle teste SuperPI, trynet den på 32K.

Jeg leste at mange setter RAM'en til 2.1V og at Corsair (angivelig) anbefaler at den skal gå på dette. Problemet er at man ikke kan se nøyaktig hvilken spenning som gis til RAM, man har bare justeringer som "+0.1V, +0.2V, +0.3V" osv. Så da regnet jeg med at RAM egentlig gikk på 1.8V, og satt den til +0.3V. Testet SuperPI igjen, og denne gangen trynet den enda tidligere. Prøvde også +0.1V og +0.2V - da kom jeg lenger (128K), men fremdeles tryner SuperPI.

Ble litt lang post, men; behøver jeg egentlig å bekymre meg om SuperPI så lenge alle de andre test-programmene går stabilt? Eller er det noen andre "klassiske" feil jeg gjør i og med at SuperPI tryner.

PS: jeg reverserte alt jeg hadde gjort, altså gikk tilbake til utgangspunktet, men fremdeles tryner SuperPI.

EDIT:

Har forresten funnet en veldig god "fersking-guide" til overklokking av Gigabyte P35/P965-kort her:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1169366

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg justert ned ALLE spenningsøkningene og dermed går E6550'en på 2.8GHz UTEN NOEN spenningsøkninger. KUN satt opp FSB fra 333 til 400. Var artig synes jeg da. Testet Memtest86+ i 3 timer og Prime95 i 3 timer på begge kjerner. Steady as a rock. SuperPi tryner som vanlig, men det gir jeg stort sett f... i nå :)

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...