Gå til innhold

Startinnstillinger i MS Word [Løst]

1r9b1k7

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det går ann å endre startinnstillingene i Microsoft Word? Tenker da på skriftstørrelse og linjeavstand.

Blir lei av jeg HVER gang må endre fra størrelse 12 til 14 og fra enkel til halvannen linjeavstand.

edit: LØST

Endret av 1r9b1k7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hvordan det er i 2007-utgaven, men i alle andre versjoner av word benyttes det en mal som heter normal.dot som inneholder standardinnstillingene når du åpner et nytt dokument. Så jeg vil tro at om du endrer i denne så vil du få det som du ønsker. Hent opp normal.dot og gjør de endringene som trengs og lagre den. Så kan du prøve :thumbup:

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere, alle slike endringer gjøres i normal.dot. Nå husker jeg ikke akkurat stien til der den ligger, men kjører du et søk vil du finne den. Åpne den i Word, gjør de endringene du vil og lagre den. Neste gang du åpner et nytt dokument i Word vil det være formatert som du gjorde det i normal.dot.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg tilhenger av å gjøre den typen endringer i Normal.dot, det fører ofte med seg uforutsette ting ved en senere anledning. Hvis du absolutt vil gjøre det kan du gjøre følgende:

Start med et nytt tomt dokument og klikk Format -> Stiler og formatering så du får frem oppgaveruten Stiler og formatering. Høyreklikk på stilen Normal og velg Endre. Still inn slik du vil ha den, hak av for Legg til i mal og klikk Ok. Lagre dokumentet og lukk programmet. Du kan etterpå slette dokumentet du lagret.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Godt. :)

Vær klar over at stilen Normal er "moren" til andre andre stiler og malen Normal.dot er "moren" til alle andre maler. Det kan føre til at det skjer uventede formateringsendringer i dokumenter ved en senere anledning. Det er grunnen til at jeg ikke gjør slike endringer på denne måten. Jeg lager i stedet en ny stil med de innstillingene jeg ønsker og lagrer denne stilen i Normal.dot (eventuelt en annen mal). Da er det bare å huske å ta denne stilen i bruk før jeg begynner å skrive i et nytt tomt dokument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...