Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flytta til sokkelleilighet, edderkopper! SVÆRE!

Anbefalte innlegg

det er veldig mange store edderkopper i den nye leiligheten jeg og dama leier sammen nå. Altså, type der hvor kroppen er en 10-15 mm stor, og sammen med beina er edderkoppen kanskje 3-4 cm lang. Skal få tatt et skikkelig bilde neste gang jeg ser den. Tok en istad, på soverommet, og to igår. Pluss at når jeg vaska i går, fant jeg tre av dem døde. Så det er seks digre edderkopper på 2 dager. Pluss litt edderkopper i ny og ne rundt omkring i huset. Vi har bodd her i litt under en måned.

Felles for dem alle, er at jeg aldri har sett dem i noe nett, de er alltid på gulvet, eller i vinduskarmene(nederst). Virker ikke som de kan klatre i noen særlig grad. Noe jeg kan gjøre for å holde dem vekke fra leiligheten? Dette er riktignok i Stavanger-området, jeg har nylig flytta fra Kongsberg, så jeg vet ikke, men jeg er ikke vant til så store edderkopper. Er det normalt?

...bilde kommer!

Endret av colakork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har hvertfall ikke problemet at søstra di blir vettskremt av "høyhester" hele natta. Jeg hadde søster på besøk i 2 uker i sommer, og stort sett hver natt var det hyling og roping at jeg måtte komme ut og ta dem.

Snakker da om sånne:

180px-The_Doorbug.jpg

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

vanlig og stor husedderkopp er ikkje så enkle å skille frå kvarandre, om du ser på sida eg linka til så blei ikkje edderkoppen "Petter" identifisert som stor husedderkopp før etter sin død.

Den eg tok bilde av var ein hann, edderkopphannene er mindre enn hunnene, dermed kan det vere lett å ta feil.

Det er rapportert tilfeller av at denne arten kan bite folk og at ein får ein mindre reaksjon på det ( f.eks nummenheit i fingeren i ca 2 timer ellers ingenting)

Men den er eigentleg ganske sky av seg så å få denne til å bite er nok at det er siste utvei før den blir knust.

Lenke til kommentar

Det vil jeg pokker meg se kilder på :p Har bodd i et edderkopp-hus siden jeg var liten (mange fordeler, null mygg og veps) og aldri blitt "bitt" en eneste gang.

Det rareste jeg har sett var en ganske stor en som kappa hodet av seg selv med forbeina når vi sprayet han med insektspray. Han hang i et digert nett rett over inngangsdøra så han plagde folk som gikk inn og ut. Men sprayen så ikke ut til å funke, så etter å sprelle en stund knep han hodet av seg selv. Emo spider.

Siden jeg har vokst opp med å se edderkopper er jeg ikke redd dem, får mere en sånn god feeling når jeg ser de, for da vet jeg at økosystemet fungerer i det minste.

Fattern ville bli kvitt endel, så han sprayet engang opp under veggen langs hele muren ute (var hulrom under et stykke opp). DET var Arachnophobia i andre, det. Tror det kom hundrevis av eddiser firende ned på en gang. Sprøtt å se på.

Det fine med å ha edderkopper rundt huset er at det blir nesten ingen mygg og veps og sånt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...