Simen1 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Og ikke kom med Divx og H.264 osv, de leverer ikke like god kvalitet som en HD DVD eller BD utgivelse gjør i dag.9471192[/snapback] H.264 er jo det formatet mange HD DVD og BD -filmer bruker, ergo er identisk kvalitet fullt mulig. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hvor ble det av HD-DVD-folks argument om at blu-ray hadde unødvendig stor kapasitet og 2-lags HD-DVD hadde nok? Uansett så mener jeg å ha hørt at blu-ray kommer til å komme på opptil 8 lag. 9470059[/snapback] Jeg er HD-DVD tilhenger, men jeg ville aldri brukt et argument om kapasitet i favør av noen av formatene. Det blir for dumt. Til film er størrelsesforskjellen på de to mediumene ikke så stor at det utgjør noen forskjell. Valg av komprimeringsalgoritmer er viktigere der, og så langt har du hørt mange som påstår at HD-DVD faktisk har bedre kvalitet på eksisterende titler fordi Blu-Ray til å begynne med brukte dårlig komprimering. På framtidige titler er det neppe merkbart. Så jeg ser ikke at kapasitet her egentlig er utslagsgivende. Til databruk er begge formatene allerede utdatert. Til sammenligning ble 2x cdbrennere tilgjengelig for folk flest når folk hadde harddisker på 2 GB. Når Blu-Ray og HD-DVD er tilsvarende tilgjengelig, har folk 500 GB harddisk og trenger en hel hylle med Blu-Ray for å få tatt en backup. Nå har Toshiba med flere snakket om holografiske skiver med terrabytekapasitet som skulle vært på markedet... 2006-2007-2008. Disse skal bli billigere i produksjon enn HD-DVD som igjen er billigere enn Blu-Ray. Da blir det for teit å krangle om noen små megabytes. Blu-Ray og HD-DVD er begge like lite adekvate som masselagringsmedium. Om det nå er 50GB eller 51 GB. De er rett og slett et par år etter harddiskmarkedet. Hvorfor bruke Blu-Ray eller HD-DVD som backupmedium? De er rett og slett for små! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Plassen virker stort sett tilstrekkelig på begge mediene til den oppløsningen som brukes, om det komprimeres på en bra måte, de klarer jo alltids å bruke opp mer plass, men som oftest med marginal reell kvalitetsøkning. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Til databruk er begge formatene allerede utdatert. Til sammenligning ble 2x cdbrennere tilgjengelig for folk flest når folk hadde harddisker på 2 GB. Når Blu-Ray og HD-DVD er tilsvarende tilgjengelig, har folk 500 GB harddisk og trenger en hel hylle med Blu-Ray for å få tatt en backup.9471975[/snapback] Jeg mimrer litt tilbake til 1997, da jeg tok backup av absolutt hele den stappfulle harddisken min på en eneste CD-plate. Det var tider! Men tilbake til saken. Jeg lurer på hvor store og billige harddisker må bli for at HD-DVD og Blu-ray-entusiastene forkaster argumentet om at disse optiske platene egner seg til backup og generell lagring av filer. Må harddiskene bli 10 ganger så store som de optiske mediene? 20 ganger? 40 ganger? Og må prisen per GB bli 1/2, 1/10 eller ennå mindre på harddisker? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Men tilbake til saken. Jeg lurer på hvor store og billige harddisker må bli for at HD-DVD og Blu-ray-entusiastene forkaster argumentet om at disse optiske platene egner seg til backup og generell lagring av filer. Må harddiskene bli 10 ganger så store som de optiske mediene? 20 ganger? 40 ganger? Og må prisen per GB bli 1/2, 1/10 eller ennå mindre på harddisker? 9472382[/snapback] Siden jeg er i den situasjon at jeg også er på evig jakt etter en stillegående maskin, har jeg aldri mer enn én harddisk i hoveddatamaskinen. Dette gjør jo at mitt behov for å ta backup til optisk medium er ganske lite. Har jo alt for mange løse harddisker til å finne noe å bruke alle til. Jeg tviler på at jeg er den eneste som har noen ekstra hundre gigabytes liggende rundt omkring i huset. Igjen er dette med på å undergrave viktigheten av noen ekstra megabytes per hd-dvd- / blu-rayskive. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Så lenge de nye 3-lags platene ikke kan spilles av på HW som er solgt til nå, tror jeg det skal mye til for å innføre disse på filmfronten. Da eksluderer man alle pionerene som har holdt liv i formatet til nå. Blu-ray vil vel også havne litt i samme klemma hvis de lanserer nye plater med andre spesifikasjoner. 9470076[/snapback] Såvidt jeg har fått med meg skal alle toshiba-spillere kunne spille av disse med en firmware-oppdatering, og jeg vet ikke om det engang er noen andre folk som lager stasjonære spillere for HD-DVD? (rebadge teller ikke) AtW Endret 11. september 2007 av ATWindsor Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Finner ingen, hverken her eller på AVforum, som kan linke til sikker kilde mht om HD DVD drev skan spille av de nye trelags-platene. Kun spekulasjoner. Hvis noen kan bekrefte ja eller nei så hadde det vært fint. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) siden det er krig mellom disse formatene vil mage vent til det kommer nok avspille som tar begge formatene ente det er til video eller datbruk. og hvor mage lag ender det opp med ? hvis begge ender opp med like mange lag så har bd en liten fordel uten at det betyr så mye. men hvis hd-dvd får flere lag da for jo dette formatet overtaket. og blir alle lagen på like stor kapasitet ? hvem vet !! Endret 11. september 2007 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Vet dere hva? Jeg vil bare ha et format jeg. Samma hvilket. Blir det Blu-Ray, Flott! Blir det HD-DVD, Flott! Blir det et annet format som har stor lagringsplass og er neste generasjon, Fortsatt flott! Jeg bryr meg altså lite om hvem som vinner, men jeg håper inderlig at en av de faktisk vinner, at vi ikke står igjen med to formater i butikkene, som vil må velge mellom.. Noen som er enige? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 _Zeke: Jeg tenkte også slikt først, men ser ut som det er litt tjent med å ha to formater som kniver litt... Spillerne blir rimeligere (og kombispillere er på vei fra flere merker). Har du en slik kombispiller kan du kjøpe alle titlene som er utgitt på et av formatene og siden det er to forskjellige formater vil de knive seg imellom på pris blant annet. Se i USA nå for tiden. Du kan få opptil 9 HD DVD'er ved å kjøpe en spiller. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Og ikke kom med Divx og H.264 osv, de leverer ikke like god kvalitet som en HD DVD eller BD utgivelse gjør i dag.9471192[/snapback] H.264 er jo det formatet mange HD DVD og BD -filmer bruker, ergo er identisk kvalitet fullt mulig. 9471222[/snapback] Formulerte det kanskje litt feil. Det jeg tenkte på er alle fjortisene som hevder at den nedlasta filmer som vistnoks skal være i 1080p H.264 format, men kun tar opp 1 Gb med plass har like god kvalitet som den 30 Gb utgaven som finnes på BD eller HD Såvidt jeg har fått med meg skal alle toshiba-spillere kunne spille av disse med en firmware-oppdatering, og jeg vet ikke om det engang er noen andre folk som lager stasjonære spillere for HD-DVD? (rebadge teller ikke) AtW 9473238[/snapback] Til nå har bare Toshiba lansert spillere, men Onkyo kommer etter, litt basert på Toshiba sine, men nok forandringer til å kalles egne spillere. Samt at LG og Samsung kommer med sine kombispillere. Spillerne blir rimeligere (og kombispillere er på vei fra flere merker). Har du en slik kombispiller kan du kjøpe alle titlene som er utgitt på et av formatene og siden det er to forskjellige formater vil de knive seg imellom på pris blant annet. 9476576[/snapback] Nå var det jo også bra med priskrig når DVD ble lansert. Der var det ett format, men mange fabrikanter som ville selge spillere. Så om det er ett format eller to spiller egentlig ingen rolle i forhold til hva spillerne koster. Det tar litt tid etter lansering, så begynner prisene å stupe. Slik vi har sett at det begynner å gjøre nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå