Gå til innhold

Norske damer i FARC. Problematisk ?


Anbefalte innlegg

Er det noen som synes at det er problematisk at det er norske damer med i FARC

og som engasjerer seg med å kidnappe barn som sendes bitvis i posten

til foreldrene for å presse dem for penger (som de ofte ikke har) ?

 

Eller er det OK så lenge regjeringen i Colombia ikke er like gode sosialdemokrater

som oss ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, de gjør det som privatpersoner. Norge som nasjon kan ikke holdes ansvarlig for enkeltborgeres gjøren og laden. Annet enn ved eventuelt å straffe dem for begåtte lovbrudd om de skulle vende hjem igjen.

 

Det er synd at folk lar seg lokke med på slikt, enten de er norske eller ikke, menn eller kvinner, men jeg ser det ikke som problematisk. Hadde det vært mange av dem hadde saken stilt seg anderledes, da hadde jeg fra et ideologisk synspunkt vært bekymret for hva som rørte seg i norsk ungdom for tiden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Nja, de gjør det som privatpersoner. Norge som nasjon kan ikke holdes ansvarlig for enkeltborgeres gjøren og laden. Annet enn ved eventuelt å straffe dem for begåtte lovbrudd om de skulle vende hjem igjen.

9470438[/snapback]

 

Du mener at en i Norge bare kan ignorere denne greia ?

 

Burde det ikke utlyses norsk arrest-ordre for å vise at en bryr seg ?

 

Finnes det tilsvarende historier der nordmenn deltar i terror i utlandet der

de norske myndighetene bryr seg ? Hva skjedde med nordmenn som

deltok på Østfronten ? En kan si at de på østfronten på en måte kjempet

sammen med en fiende - men FARC er vel en klar fiende også på linje

med Al-Qaida ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar

Dette er vel per definisjon det samme som å være en leiesoldat eller gå inn i fremmedlegionen. Etter hva jeg forstår så er det ikke noen lov som hindrer normenn å verve seg i andre væpnede styrker. Men hvis du deltar i overgrep, stiller vel ting seg i litt annet lys. Og selvsagt, hvis du lar deg "verve" i en organisasjon som driver med det som enten USA på en eller annen underfundig måte klarer å definere som terrorgruppe eller på en annnen måte bryter helt klare lover og regler, kan du nok risikere å bli "shot on sight" eller i det minste straffeforfølges.

 

Men, tilbake til problemstillingen; Er problematisk, ja, det er galt, dumt, korttenkt og idiotisk. Ikke at det er nordmenn/kvinner. Det er likegyldig. (Er liksom nordmenn noe bedre enn mennesker med ett annet våpenskold på passet? :thumbdown: -mange i Norge er jo av den oppfatningen, men...) Problemet er at det at det finnes organisasjoner som tar til våpen for å tvinge frem sitt syn på ting, og at det er regimer som gjør at det er personer og gruperinger som føler at de enten tvinges til eller føler det legitimt å ta til våpen og begå overgrep på sivilbefolkning..

 

-Men strengt tatt er vel like galt/rett at det er eks-soldater som verver seg som sikkerhetsvakter i Irak og skyter vilt på sivilbefolkningen... :ermm:

 

Idioter alle sammen.... :no:

Lenke til kommentar
Dette er vel  per definisjon det samme som å være en leiesoldat eller gå inn i fremmedlegionen. Etter hva jeg forstår så er det ikke noen lov som hindrer normenn å verve seg i andre væpnede styrker. Men hvis du deltar i overgrep, stiller vel ting seg i litt annet lys. Og selvsagt, hvis du lar deg "verve" i en organisasjon som driver med det som enten USA på en eller annen underfundig måte klarer å definere som terrorgruppe eller på en annnen måte bryter helt klare lover og regler, kan du nok risikere å bli "shot on sight" eller i det minste straffeforfølges.

 

Men, tilbake til problemstillingen; Er problematisk, ja, det er galt, dumt, korttenkt og idiotisk. Ikke at det er nordmenn/kvinner. Det er likegyldig. (Er liksom nordmenn noe bedre enn mennesker med ett annet våpenskold på passet? :thumbdown:  -mange i Norge er jo av den oppfatningen, men...) Problemet er at det at det finnes organisasjoner som tar til våpen for å tvinge frem sitt syn på ting, og at det er regimer som gjør at det er personer og gruperinger som føler at de enten tvinges til eller føler det legitimt å ta til våpen og begå overgrep på sivilbefolkning..

 

-Men strengt tatt er vel like galt/rett at det er eks-soldater som verver seg som sikkerhetsvakter i Irak og skyter vilt på sivilbefolkningen...  :ermm:

 

Idioter alle sammen....  :no:

9470533[/snapback]

 

Så du mener at de norske myndighetene skal gjøre som Taliban

gjorde med bin Laden ? Ikke utlevere dem dersom de colombianske

myndighetene spør om det etter en eventuell retur til Norge?

 

Skulle vært interesannt å sett hva USA gjorde dersom norske

myndigheter beskyttet nordmenn som bedrev terrorisme i USA :-)

 

Jeg mener at de norske myndighetene klart må flagge at de utleverer

enhver nordmann som driver terrorisme i utlandet - og ikke bare

Mullah Krekar.

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
Så du mener at de norske myndighetene skal gjøre som Taliban

gjorde med bin Laden ?  Ikke ikke utlevere dem dersom de colombianske

myndighetene spør om det etter en eventuell retur til Norge?

 

:cry: Det var en artig sammenlikning. Disse kvinnene har vel ikke akkurat organisert et spektakulært selvmordsangrep downtown NY?

 

Skulle vært interesannt å sett hva USA gjorde dersom norske

myndigheter beskyttet nordmenn som bedrev terrorisme i USA :-)

 

Jeg mener at de norske myndighetene klart må flagge at de utleverer

enhver nordmann som driver terrorisme i utlandet - og ikke bare

Mullah Krekar.

9471013[/snapback]

 

Mullah Krekar er jo ikke utlevert enda (eller sendt tilbake, er vel litt mer riktig). De kan ikke sende han tilbake fordi han risikerer dødstraff Irak :!: Dette gjelder nok også ovenfor USA, hvor terrorister havner på dødcella... Hva USA skulle gjøre ovenfor Norge :hmm: -Vel, de ville jo ha Krekar..

 

-Hvis disse personene skulle befinne seg i Norge og bli pågrepet av påtalemyndighetene, er det et juridisk problem som på lik linje med Krekar er advokat mat. Utleveringsavtaler og slikt vil vel avgjøre hvorvidt de kan bli utlevert. Hvorvidt jeg vil ha utlevert dem eller ei er litt uviktig. Kanskje det ville være fristende. Men er moralsk riktig og i.h.t Norsk lov osv, er en annen sak.

 

Videre, det vil være letter å sende ut noen som ikke er etnisk norske, ville det ikke?

Prøv å sende ut en etnisk norsk, blond og litt over normalt pen 20 årig kvinne for å bli skutt i en bakgård i Bogotá.. Tror du det hadde skjedd? :w00t:

Og samtidig send ut en skjegget "køøl svart" ny nordmann.. (håper du skjønner den ironiske ordleggingen)

 

Hvem tror du ville landet i "mottakerlandet" først? (Eller i det hele tatt?)

Lenke til kommentar
Så du mener at de norske myndighetene skal gjøre som Taliban

gjorde med bin Laden ?  Ikke ikke utlevere dem dersom de colombianske

myndighetene spør om det etter en eventuell retur til Norge?

 

:cry: Det var en artig sammenlikning. Disse kvinnene har vel ikke akkurat organisert et spektakulært selvmordsangrep downtown NY?

 

Skulle vært interesannt å sett hva USA gjorde dersom norske

myndigheter beskyttet nordmenn som bedrev terrorisme i USA :-)

 

Jeg mener at de norske myndighetene klart må flagge at de utleverer

enhver nordmann som driver terrorisme i utlandet - og ikke bare

Mullah Krekar.

9471013[/snapback]

 

Mullah Krekar er jo ikke utlevert enda (eller sendt tilbake, er vel litt mer riktig). De kan ikke sende han tilbake fordi han risikerer dødstraff Irak :!: Dette gjelder nok også ovenfor USA, hvor terrorister havner på dødcella... Hva USA skulle gjøre ovenfor Norge :hmm: -Vel, de ville jo ha Krekar..

 

-Hvis disse personene skulle befinne seg i Norge og bli pågrepet av påtalemyndighetene, er det et juridisk problem som på lik linje med Krekar er advokat mat. Utleveringsavtaler og slikt vil vel avgjøre hvorvidt de kan bli utlevert. Hvorvidt jeg vil ha utlevert dem eller ei er litt uviktig. Kanskje det ville være fristende. Men er moralsk riktig og i.h.t Norsk lov osv, er en annen sak.

 

Videre, det vil være letter å sende ut noen som ikke er etnisk norske, ville det ikke?

Prøv å sende ut en etnisk norsk, blond og litt over normalt pen 20 årig kvinne for å bli skutt i en bakgård i Bogotá.. Tror du det hadde skjedd? :w00t:

Og samtidig send ut en skjegget "køøl svart" ny nordmann.. (håper du skjønner den ironiske ordleggingen)

 

Hvem tror du ville landet i "mottakerlandet" først? (Eller i det hele tatt?)

9471163[/snapback]

 

Det er ikke dødstraff i Colombia.

Så det ville være juridisk enklere å utlevere dem til colobianske myndigheter

enn til USA og Irak. Det kunne ha sin moralske virking at norske myndigheter

var konsekvente og tydelige ved å utlevere dem til Colombia dersom disse

svina returnerte til Norge. Begrunnelsen for ikke å utlevere til USA og Irak

er jo dødstraff. Så når det ikke er dødstraff så må de utleveres.

 

Dine rassistiske morsomheter er vel litt usmakelige ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar

Det er ikke dødstraff i Colombia.

Så det ville være juridisk enklere å utlevere dem til colobianske myndigheter

enn til USA og Irak.  Det kunne ha sin moralske virking at norske myndigheter

var konsekvente og tydelige ved å utlevere dem til Colombia dersom disse

svina returnerte til Norge.  Begrunnelsen for ikke å utlevere til USA og Irak

er jo dødstraff.  Så når det ikke er dødstraff så må de utleveres.

 

Dine rassistiske morsomheter er vel litt usmakelige ?

9471227[/snapback]

 

:thumbup: -Du tok definitivt ikke poenget...

 

Klippet fra Wikipedia

Amnesty International summarizes in its Annual Report 2006: "Although the number of killings and kidnappings in some parts of the country fell, serious human rights abuses committed by all parties to the conflict remained at critical levels. Of particular concern were reports of extrajudicial executions carried out by the security forces, killings of civilians by armed opposition groups and paramilitaries, and the forced displacement of civilian communities. More than 3.5 million civilians out of the country’s 40 million people have been displaced during the last two decades, according to the Internal Displacement Monitoring Centre. .[24]
Endret av Joar1004
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg forstår hvor du vil. Det er da ikke opp til Norge å strafferettslig forfølge disse kvinnene for eventuelle lovbrudd de har begått i Colombia. Det er det jo Colombia selv som må gjøre. Norge har ingenting å ta stilling til før Colombia har begjært kvinnene utlevert.

 

Men om jeg leste artikkelen riktig så er jo kvinnene allerede i Colombia, så hva er det egentlig vi diskuterer?

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg forstår hvor du vil. Det er da ikke opp til Norge å strafferettslig forfølge disse kvinnene for eventuelle lovbrudd de har begått i Colombia. Det er det jo Colombia selv som må gjøre. Norge har ingenting å ta stilling til før Colombia har begjært kvinnene utlevert.

 

Vet ikke om du sikter til mitt innlegg.. Jeg mener at det er ikke så lett å ta et standpunkt den ene eller andre veien, og at dette strengt tatt er det Norske lovverket som får avgjøre...

 

Men personlig synes ikke det er så smart å dra å slutte seg til en gerillia gruppe.. Helt klart problematisk, ihvertfall for disse jentene, hvis de blir arrestert..

 

Men om jeg leste artikkelen riktig så er jo kvinnene allerede i Colombia, så hva er det egentlig vi diskuterer?

9471321[/snapback]

 

 

Vet ikke jeg.. :D Slike diskusjoner i forum som dette pleier å spore av intill det ugjenkjennelige..

Lenke til kommentar

Nei, jeg svarte egentlig til trådstarter...

 

Det norske lovverket har ingenting å avgjøre for øyeblikket. Det gjelder ikke i Colombia og har heller ingen myndighet der. Det er først dersom disse kvinnene kommer tilbake til Norge og Colombias myndigheter tar ut tiltale og ber om å få disse kvinnene utlevert at Norge har noe å ta stilling til.

 

At nordmenn gjør noe dumt eller kriminelt er jo trist, men desverre ikke noe nytt. Så lenge det er snakk om to enkeltindivider er det vel ikke så mye å ta stilling til. Hadde f.eks AUF drevet rekruttering til FARC på sine sommerleire kunne vi begynne å snakke om "problematisk", men så vidt jeg kan se av artikkelen er det ikke snakk om at slik rekruttering foregår i Norge. ;)

Lenke til kommentar
Nei, jeg svarte egentlig til trådstarter...

 

Det norske lovverket har ingenting å avgjøre for øyeblikket. Det gjelder ikke i Colombia og har heller ingen myndighet der. Det er først dersom disse kvinnene kommer tilbake til Norge og Colombias myndigheter tar ut tiltale og ber om å få disse kvinnene utlevert at Norge har noe å ta stilling til.

 

At nordmenn gjør noe dumt eller kriminelt er jo trist, men desverre ikke noe nytt. Så lenge det er snakk om to enkeltindivider er det vel ikke så mye å ta stilling til. Hadde f.eks AUF drevet rekruttering til FARC på sine sommerleire kunne vi begynne å snakke om "problematisk", men så vidt jeg kan se av artikkelen er det ikke snakk om at slik rekruttering foregår i Norge. ;)

9477188[/snapback]

 

Men det kommer frem at folk fra FARC driver aktiv verving i Europa.

Sannsynligvis også i Norge. Jeg tipper at holdninger innen f.eks.

Latin-Amerika gruppene og denne vervingen er en av årsakene til at

disse norske kvinnene er der!

Det er ikke slik at bare noen individer tilfeldigvis finner på noe dumt.

Jeg misstenker at det er skakkjørte holdninger innen visse politiske miljøer

i Norge som har en vesentlig del av skylda for denne deltagelsen i terror.

Det er dette jeg ville diskutere.

Saken er tilsvarende som at nynazistiske grupperinger har noe av skylda for

rassistiske mord i Norge. Se f.eks.:

http://www.benjaminsminnefond.no/info/benj..._hermansen.html

 

Massakren på den Himmelske freds plass gjorde slutt på AKP.

Tilsvarende kan norsk deltagelse i terror i Colombia gjøre kål

på holdninger innen andre grupper i Norge - og kanskje påvirke

norsk utenriks-politikk som setter myndighetene i Colombia i samme

bås som terroristene der.

 

Og er det ikke et poeng i at det blir gjort klart at rettsak og eventuell

fengsel eller utlevering til Colombia venter damene her i Norge (dersom

de returnerer) ?

 

Jeg føler meg sikker på at dersom det var aktiv verving av terrorister i Norge

som kidnapper folk i USA - så hadde vi en soleklar "sak" med USA

og som Norge ikke kunne ignorere eller trekke på skuldrene av.

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
I følge artikkelen ble disse jentene rekruttert av unge Colombianere som "turnerte Europa" for fem år siden. Jeg kan ikke se noe som tyder på at det er noe aktiv rekruttering på gang i Norge.

9478125[/snapback]

 

Så vidt jeg forstår så ble den norske delen av turneringen

delvis organisert av Latin-Amerika gruppene.

Men jeg er ikke sikker.

 

Kunne noen sjekke dette opp ?

 

Jeg møtte opp en gang tilfeldig på et slikt "tema-møte" organisert

av Latin-Amerika gruppene (der en slags kommunist fra Colombia

holdt presentasjon). På meg virket dette som del av en

verve-kampanje. En kjørte opp med hvor forferdelig myndighetene

i Colombia var - og hintet om at det fantes grupper som kjempet imot.

Såg ut som dette gikk rett inn i naive og forsvarsløse sosialistiske hjerter.

 

Latin-Amerika gruppene burde granske seg selv for å hindre at

de blir utnyttet av kriminelle som har lett spill. Og det ville kunne

hjelpe om de f.eks. inviterte colombiansk ambasade-personell for

orientering som en slags motvekt. De ville sikkert da oppleve kvalmende

fiffen-nykker som får sosial-demokrater til å brekke seg, men det

ville være en slags motvekt. Ellers kunne de invitere journalister

fra El Tiempo som kanskje kunne gi mer informasjon og er bedre

til å kommunisere. Ellers har colombianske myndigheter sosiale prosjekter

som i seg selv fungerer kommuniserende overfor Europa.

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
Og er det ikke et poeng i at det blir gjort klart at rettsak og eventuell

fengsel eller utlevering til Colombia venter damene her i Norge (dersom

de returnerer) ?

9478064[/snapback]

Så lenge de bryter columbiansk lov i Columbia, så kan jo ikke norske myndigheter gripe inn ved å kjøre dem for norsk rett. De har jo ikke gjort noe lovbrudd i Norge. Det er rett og slett ikke slik verden fungerer.

Nordmenn som gjør lovbrudd i utlandet må jo nødvendigvis straffeforfølges der hvor lovbruddet skjer.

Lenke til kommentar
Og er det ikke et poeng i at det blir gjort klart at rettsak og eventuell

fengsel eller utlevering til Colombia venter damene her i Norge (dersom

de returnerer) ?

9478064[/snapback]

Så lenge de bryter columbiansk lov i Columbia, så kan jo ikke norske myndigheter gripe inn ved å kjøre dem for norsk rett. De har jo ikke gjort noe lovbrudd i Norge. Det er rett og slett ikke slik verden fungerer.

Nordmenn som gjør lovbrudd i utlandet må jo nødvendigvis straffeforfølges der hvor lovbruddet skjer.

9480649[/snapback]

 

Ikke når det gjelder krigsforbrytelser vel ?

 

Hvordan ville det forresten gå med Irakeren som (iflg dom) drepte sin norske

kone i Nord-Irak ? Ville han uansett gå fri i Norge dersom han kom seg hjem til Norge?

Han kunne jo ikke sendes til Irak siden det er døds-straff der. Eller har dette

noe med at offeret var Norsk? Gjør en noe straffbart mot en nordman i utlandet

(og hvor det f.eks. er døds-straff) - så går en ikke fri i Norge - mens gjør en

noe straffbart på samme sted mot en utlending så går en fri i Norge? Eller?

 

Forresten: hvordan ville norske myndigheter reagere dersom noen i Norge reiste

til Afganistand og sluttet seg til Taliban ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
Dette er vel  per definisjon det samme som å være en leiesoldat eller gå inn i fremmedlegionen. Etter hva jeg forstår så er det ikke noen lov som hindrer normenn å verve seg i andre væpnede styrker.

 

Joda, det finnes en slik lov. Men den er begrenset til aktiv krigstjeneste og ikke geriljavirksomhet eller terrorvirksomhet.

 

LOV 1937-03-19 nr 01: Lov angående forholdsregler for å hindre deltagelse i krig i fremmed land.

 

--------------------------------------------------------------------------------

DATO: LOV-1937-03-19-1 

DEPARTEMENT: JD (Justis- og politidepartementet) 

IKRAFTTREDELSE: 1937-03-19 

SIST-ENDRET: 

ENDRER: 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Lov angående forholdsregler for å hindre deltagelse i krig i fremmed land.

§ 1. Kongen kan utferdige forbud mot

 

1) at noen her i riket lar sig hverve til fremmed krigstjeneste for et land hvis statsborger han ikke er og ikke har vært i en nærmere fastsatt tid; 

2) at noen reiser fra Norge til et sådant land for å delta i krig. 

 

      Overtredelse av sådant forbud eller medvirkning hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder.

 

§ 2. Vedkommende departement kan treffe de forføininger som er nødvendige for å gjennemføre og påse overholdt forbud som omhandlet i § 1.

 

§ 3. Denne lov trer i kraft straks.

Lenke til kommentar

All den tid norske myndigheter straffeforfølger personer som har begått seksuelle overgrep mot mindreårige i Thailand ser ikke jeg noen grunn til at disse kvinnene ikke skulle kunne tiltales (i Norge) for medvirkning til kidnapping og/eller drap om etterforskning viser grunnlag for dette.

 

Gaidaros: Nå er ikke jeg spesialist på juridiske formuleringer, men jeg bet meg merke i formuleringen 'kongen kan' i lovteksten. Vil da krigsdeltagelse være lovlig om der ikke foreligger et sådant forbud? Er det i såfall utstedt et generellt forbud? Bare lurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...