CurSe Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Min Ipod nano 2gb synger på siste verset kan det se ut som. Batterikapasiteten er til å gråte av og den reagerer knapt når man prøver å trykke på knappene eller hva man enn måtte ønske å gjøre med den. Kjøpte den i juli i fjor og den begynte å krangle med meg i mai i år, men drøyet helt til juli før jeg dro til butikken hvor jeg kjøpte den for å forklare problemet. Vel, som noen av dere kanskje vet så er det bare 1 års garanti på Ipod, det visste ikke jeg, så der var det liten hjelp å hente. De i butikken sa at jeg kunne sende den inn til reperasjon, men det ville sikkert koste like mye som selve ipoden er verdt i dag så de anbefalte det ikke. Så her sitter jeg med en Ipod jeg mest bare har lyst til å kaste på sjøen, men likevel så øyner jeg et lite håp om at det må vel være noe jeg kan gjøre med den. Er det noe jeg kan gjøre for å få den fikset uten at det koster meg noe? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hadde du kjøpt på en nettbutikk, eller bestillt over telefon hadde du fått minimum 2-3års garanti. (dette er da av norsk lov) Ikke det at det hjelper deg i din situasjon, men tenkte jeg skulle nevne det. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Hadde du kjøpt på en nettbutikk, eller bestillt over telefon hadde du fått minimum 2-3års garanti. (dette er da av norsk lov) Ikke det at det hjelper deg i din situasjon, men tenkte jeg skulle nevne det. 9469504[/snapback] Morsomt at apple, vel vitende om norsk forbrukerlov, velger å ignorere denne. Og jeg synes det er enda morsommere at apple får lov å selge produktene sine med disse betingelsene. Kjøper du direkte fra apple kan det se ut som du fraiser deg to års reklamsjonsfrist til fordel for "special warranty 4 U" avtalen også kjent som applecare. Litt morsomt at apples egen garanti blir skrevet på en rekke ulike måter på diverse internettfora. Apple, care? og Applecare, lol? er hyppig brukt. Jeg hadde ringt apple, hørt hva slags muligheter du hadde, og kontaktet forbrukerrådet via DENNE lenken. om de ikke klarer å komme på en tilfredsstillende løsning både for deg og lommeboka di. Endret 10. september 2007 av Lilac1 Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Se her: http://www.amobil.no/artikkel/multimedia/-...arrogante/25733 Apple og alle deres forhandlere som selger varer i Norge må faktisk rette seg etter reklamasjonsretten som for en iPod er på 2år. Kjør sak mot dem i forbrukerrådet! Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Lang tekst om reklamasjonsrett følger: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Reklamasjonsrett Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring. Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering. Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden. Frister Forbrukerkjøpsloven fastslår at det må klages på mangler innen bestemte frister. Det gjelder likevel ikke hvis selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller uredelig. Dette kan være tilfelle hvis han f.eks. bevisst har løyet om bilens alder, eller har stilt på kilometertelleren. To krav stilles til en reklamasjon: For det første må du klage innen rimelig tid etter at mangelen ble eller burde ha blitt oppdaget. Forbrukerkjøpsloven sier at klage innen to måneder alltid vil være tilstrekkelig, men både kjøper og selger vil normalt være tjent med at du reklamerer så fort som mulig. Dersom du er usikker på om det er en feil ved varen, og vil undersøke dette nærmere før du reklamerer, anbefaler vi at du informerer selger om dette hvis undersøkelsen kan ta en del tid. For det andre må du klage innenfor de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder f eks kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Hvis selger er privatperson, har du normalt bare to års reklamasjonsfrist. Bruktkjøp Ved kjøp av brukte gjenstander vil de samme fristene gjelde. Ved slike kjøp vil man lettere kunne akseptere ansvarsfraskrivelser. Det vil også være lettere å fastslå at en feil som først viser seg etter en tid, skyldes normal slitasje. Og da kan du ikke kreve at selgeren betaler for eventuelle reparasjoner etc. Hva du kan kreve? Hvis varen har en mangel har du en rekke krav du kan stille til selgeren. Det er derfor viktig at du klager direkte til selgeren eller leverandøren før du får varen reparert. Du kan for det første kreve å holde tilbake kjøpesummen dersom du ikke allerede har betalt. Du kan videre kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering) eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan imidlertid kreve å få reparere i stedet for å gi deg en ny vare dersom det er umulig å fremskaffe en ny eller hvis dette det vil medføre en urimelig kostnad. Dette betyr for eksempel at varer som er kostbare og som faller mye i verdi normalt ikke kan kreves omlevert. Merk deg at du som hovedregel har krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke, og at selgeren kun har to forsøk på å rette opp mangelen. Mislykkes reparasjon og omlevering kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Prisavslaget skal tilsvare varens verdireduksjon. Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du reklamerte. I en del tilfeller kan du, i tillegg til de andre kravene du har, også kreve erstatning for tap du lider som følge av mangelen, f.eks. at vaskemaskinen har ødelagt tøyet ditt. Hvem skal betale utbedringen? Er det grunn til å tro at varen er beheftet med en kjøpsrettslig mangel, må selger/produsent i utgangspunktet dekke kostnadene ved å få klarlagt dette. Viser undersøkelsen at det ikke er en mangel, men at feilen skyldes din bruk av varen, kan selgeren kreve at du betaler undersøkelse og reparasjon. Forutsetningen er imidlertid at selgeren, før undersøkelsen eller reparasjonen, har avtalt med deg at du skal betale hvis du er ansvarlig for feilen. Klager Hvis du skal klage på en feil, må klagen rettes mot den eller de personer/firmaer du vil stille ansvarlig. Dette vil normalt være selgeren, men det er ikke noe i veien for at du også henvender deg til produsenten eller importøren. Får du problemer med en vare du har kjøpt, og selgeren ikke er behjelpelig, kan du kontakte Forbrukerrådet. Telefonnummeret er 815 58 200. Forbrukerrådet vil forsøke å mekle i saken. Hvis partene ikke blir enige, kan saken bringes inn for en bransjenemnd eller Forbrukertvistutvalget. Bransjenemnda kan anbefale en løsning i en sak, mens Forbrukertvistutvalget kan avsi bindende vedtak i saken. Mener du at en næringsdrivende markedsfører produktene sine på en tvilsom måte, f.eks. hvis en garanti ikke gir deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven, kan du klage til Forbrukerombudet. Hvis vi tar det punktvis ut fra det jeg har merket med fet skrift: 1. Hvis jeg leverer inn Ipoden til reperasjon så slipper jeg å betale noe? 2. Tror jeg betale 1800kr for den i sin tid, vil jeg få det beløpet tilbake hvis jeg kan heve kjøpet eller vil jeg få dagens pris tilbake? 3. Føler at denne kolliderer litt med nummer 1. Jeg risikerer å betale for reperasjonen likevel hvis det viser seg at jeg har skylden i at Ipoden er herpa? Men sånn helt til slutt i dette innlegget, jeg kan dra til butikken igjen å slenge reklamasjonretten opp i trynet på dem å si at dere skal fikse ipoden min? Aldri benyttet meg av reklamasjonsrett eller lignende så er litt blank på det området. Tenkte å skrive ut det den teksten så de i butikken kan lese det, er det noe annet som burde merkes slik at det ikke er tvil om at de må fikse ipoden? Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Tror ikke du har et krav på å heve kjøpet. Lever den inn til butikken og forklar problemet, løsningen vil sannsynligvis komme i form av en omlevering, dvs at du får en ny spiller fra hylla av samme fabrikat med tilnærmet lik minnemengde. Du kan ikke nekte om de tilbyr seg å reparere den, så lenge det skjer innen rimelig tid. dog. Lever den inn, og fortell hva som skjer. Om de slår fast at det er brukerfeil, får du også mest sannsynlig tilbud om å skrote den uten at du må betale for feilsøkingen. Endret 12. september 2007 av Lilac1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå