PT Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 La oss si at jeg i en bank har et VISA-kort med en bankkortdel på baksiden som kan brukes som identifikasjon. Jeg bestemmer meg så for å avslutte kundeforholdet i denne banken. Kan jeg da kreve å få beholde VISA-kortet og kunne bruke det som identifikasjon frem til bankkortdelens utløpsdato? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 jeg ser ikke noen grunn til at du kan bruke id-delen av det kortet utover utløpsdatoen på kortet. den gjelder kun for magnetstripen på kortet og ikke for leget. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Banken kan kreve kortet i retur. Dette er ganske enkelt fordi kortet er bankens eiendom og det skaper mye ekstraarbeid for banken om et slikt kort missbrukes etter at konto/kundeforhold er avsluttet, noe en bank ikke vil å ta sjansen på. Det du derimot kan gjøre er å la være å avslutte kontoen som kortet er knyttet opp mot, varsle banken om at du ikke ønsker noen automatisk fornyelse, og bare vente på at kortet går ut på dato. Da kan du avslutte kontoen siden det fra bankens side ikke lenger er noe aktivt betalingskort knyttet til kontoen. Eller, det enkleste: skaff deg postens ID-kort. Endret 11. september 2007 av Wlffrsether Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Banken kan kreve kortet i retur. Dette er ganske enkelt fordi kortet er bankens eiendom og det skaper mye ekstraarbeid for banken om et slikt kort missbrukes etter at konto/kundeforhold er avsluttet, noe en bank ikke vil å ta sjansen på. Det du derimot kan gjøre er å la være å avslutte kontoen som kortet er knyttet opp mot, varsle banken om at du ikke ønsker noen automatisk fornyelse, og bare vente på at kortet går ut på dato. Da kan du avslutte kontoen siden det fra bankens side ikke lenger er noe aktivt betalingskort knyttet til kontoen. Eller, det enkleste: skaff deg postens ID-kort. 9470268[/snapback] Har kortet gått ut på dato, så er heller ikke ID delen gyldig. Ufattelig mange som kom med id kort fra 70 tallet når jeg jobbet i PiB. Måtte jo selvfølgelig pent si at det kortet var gått ut på dato. Enkleste er nok å skaffe seg pass eller eget id kort fra bankene. Postbanken har ihvertfall et slikt id kort. Førerkort går selvfølgelig også, men er en del dyrere. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 OT: Det er helt skandaløst at Staten ikke sørger for å holde hver borger med et offentlig ID-kort.. Lenke til kommentar
PT Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Nå spurte jeg vel egentlig om det kan brukes som ID før utløpsdatoen, men etter avsluttet kundeforhold. Lenke til kommentar
jokka8 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Nå spurte jeg vel egentlig om det kan brukes som ID før utløpsdatoen, men etter avsluttet kundeforhold. 9475689[/snapback] Tror ikke du kan kreve å beholde kortet nei, men hvorfor spør du dem ikke på en litt "forsiktig" måte? De ber jo deg destruere et gammelt kort, når man får et nytt som skal overta. Man kan jo anta da at de gjør det samme i dette tilfelle. Husk at du også kan sitte med sjegget i postkassa hvis du mister et utgått kort, som du egentlig skulle ha levert inn eller destruert. Endret 11. september 2007 av jokka8 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Nå spurte jeg vel egentlig om det kan brukes som ID før utløpsdatoen, men etter avsluttet kundeforhold. 9475689[/snapback] Joda, du kan vel i praksis det. Men det er nå slik at man må levere fra seg kortet når man sier opp kundeforholdet. Hvordan banken forholder seg til ikke innleverte kort vil nok variere fra bank til bank. Uansett så blir det gjort ubrukelig for transaksjoner. Det enkleste ville å ha vært å skaffe postens id eller noe lignende. Lenke til kommentar
PT Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Da takker jeg for svar Spørsmålet var egentlig bare ganske teoretisk. Dukket opp siden jeg i nærmeste fremtid kommer til å bytte bank, og da i en liten periode, frem til jeg leverer det inn, sikkert vil ha et VISA-kort fra den gamle banken. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Enkleste for deg da er å først åpne konto og bestille kort i den nye banken. Når det nye kortet har kommet (tar alt fra en til to uker), så kan du bare levere det gamle fra deg og avslutte kundeforholdet i gamle banken. Det som er lurt kan jo være å fortsatt ha kontonummeret i gamlebanken åpent, i tilfelle du angrer deg eller lignende. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 En konto kan ikke gjøres opp før alle aktive kort er innlevert. Dersom kontoen gjøres opp, så slettes automatisk sperrene på ikke innleverte kort. Med andre ord er de da åpne for missbruk. Vet ikke om det er likt i alle banker, men det er ihvertfall slik i endel banker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå