Dotten Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det kan være 100% innvandrere i byrådene for alt jeg bryr meg. De personene folket ønsker å stemme på får komme inn, så får man håpe de er de beste til jobben. Så får man bare håpe at Bekemellem (AP) ikke gjør alvor av truslene sine om å gjøre landet vårt mindre demokratisk: Statsrådene Åslaug Haga og Karita Bekkemellem truer med lovendring og kvotering hvis det ikke velges inn flere kvinner i kommunestyrene. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1549791.ece Slike holdninger som Haga og Bekemellem utviser er det som virkelig skremmer. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Da er vi to om å hate kvotering. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Det kan være 100% innvandrere i byrådene for alt jeg bryr meg. De personene folket ønsker å stemme på får komme inn, så får man håpe de er de beste til jobben. Så får man bare håpe at Bekemellem (AP) ikke gjør alvor av truslene sine om å gjøre landet vårt mindre demokratisk: Statsrådene Åslaug Haga og Karita Bekkemellem truer med lovendring og kvotering hvis det ikke velges inn flere kvinner i kommunestyrene. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1549791.ece Slike holdninger som Haga og Bekemellem utviser er det som virkelig skremmer. 9476864[/snapback] Jeg håper den kvoteringen kommer ja jeg jubler den dagen det er et faktum og vet du hvorfor? Jo foreksempel her i vår kommune har vi mange meget dyktige kvinner i politikken, kvinner som har holdt på i mange år og som vet hva de gjør og hva skjer under valget,eller rettere sagt før valget. Jo menn i div partier organiserer seg og får folk til å stemme dem opp foran kvinnene,ja jeg ble selv forespurt om dette, noe jeg takket nei til. Og hva skjedde? Jo fra Høyre kom ingen kvinner inn, fra FRP kom ingen kvinner inn, fra AP kom 1 kvinne inn, fra SP 1 kvinne og fr felleslisten 2 kvinner. Altså ca 10-15% kvinner, antallet skulle vært ca 50% om listene hadde blitt fulgt og i tillegg er det flere av de mennene som er kommet inn som er helt nye i partiene. Så ja jeg hilser kvoteringen velkommen fordi det er oss menn og vår arroganse som har fremtvunget den . Dette var forøvrig kommentert i lokalavisen,der kvinnene ble etterlyst Endret 12. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Alexander Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Å tvinge kvinner inn i stillinger gjennom kvoteringer er ikke veien på gå. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Vil tro FRP's velgere kommer til å oppleve den samme skuffelsen den gangen de evt. noensinne skulle komme i regjeringsposisjon, lovnadene sitter vel minst like løst der i gården i forhold til planleggingen av en realistisk gjennomføring. 9469736[/snapback] Det er en vesentlig forskjell. SV i regjering er liten. Det er AP som styrer og SV må, grunnet sin størrelse, svelge kameler. Om FRP skulle komme i regjering vil det kreve et FRP på godt over 20%, muligens over 30%. Grunnet sin størrelse behøver ikke FRP svelge like mange kameler som et lite SV har måtte gjøre så til de grader når de har forhandlet med AP og SP. Men noe kamelspising blir det nok garantert, uansett. Men SV sitt største problem er at de er så mye mindre enn AP og det er grunnen til at de taper på å sitte i regjering. Ellers er det positivt å se at RV så vidt går frem på tross av SV sin enorme tilbakegang. Så det er få velgere for RV å hente selv der, så de forblir forhåpentligvis minimalistiske og kun fungerer til å fjerne slagkraft fra venstresiden ved Stortingsvalget (mange stemmer som går ut i intet). 9470219[/snapback] Nå er det ikke bare størrelsen som bestemmer om man får gjort det man skal, den "harde virkligheten" setter også endel begrensinger på hvor ivrige krumpsring man vil risikere. (sånn sett synes jeg SV har vært relativt flinke i regjering, kristin har jo gjort en grei og ansvarlig jobb som finansminister feks). Siv Jensen er relaivt fornuftig, og vil nok sette ansvarlige folk i regjering om det blir aktuelt, dermed blir endringene i all sannsynlighet relativt små. Forhå¨pentligvis så har de vel noen rådgivere som kan plukke av de de litt mer irrasjonelle taktene også. AtW Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Når det gjelder kjønnskvotering: Skal det gjelde for hvordan listen utformes, eller skal det overstyre resultat av kumulering, f.eks? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Når det gjelder kjønnskvotering: Skal det gjelde for hvordan listen utformes, eller skal det overstyre resultat av kumulering, f.eks? 9477346[/snapback] Aner ikke hva de to kvinnene tenker på. Det er en løsning som ikke fortjener å bli diskutert engang, å innføre kvotering vil drastisk forværre demokratiet. Hvor primitivt er det ikke å la vagina og penis ha noe å si for om man skal komme inn eller ikke? Dette er noe for tilhengerne av kjønnsdiskriminering og ingen andre. Jeg blir småkvalm av tanken og håper det forblir med trusselen. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Men er det ikke mulig at kvoteringen er ment som ett "grep" for å booste kvinneandelen i politikken, slik at kvinnene får vist seg frem? Slik det på mange komunelister er i dag, så er det ikke mange nok kvinner å velge i forholdet til antall menn. Dette gjør at man ikke har ett reelt valg, da en større gruppe av "de potensielle politikerene" ikke en gang står på listen? Hva med å kvotere inn kvinner på listene - som en prøveordning? Så kan man vel kumulere og herje som man selv vil etter det? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hva med å kvotere inn kvinner på listene - som en prøveordning? Så kan man vel kumulere og herje som man selv vil etter det? Hvis kvinnene vil på listene får de ta initiativ selv. Det blir for dumt å tvinge dem? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Men er det ikke mulig at kvoteringen er ment som ett "grep" for å booste kvinneandelen i politikken, slik at kvinnene får vist seg frem? Alle som driver med kjønnsdiskriminering mener de har edle motiver, det mener selv mannsjåvinistene. Resultatet er at vi kan oppleve at en person som folket vil ha ikke blir valgt inn fordi vedkommende har feil kjønnsorgan. Om det er 100% menn eller 100% kvinner på tinget eller i bystyret er meg revnende likegyldig, så lenge de som sitter der er de folket ønsker. Å mene noe annet er udemokratisk. Jeg er tilhenger av demokrati, ikke en prosentfordeling basert på kjønn, legning, vekt, hudfarge, etnisk bakgrunn eller hva det nå skal være. Kjønn er ingen kvalifikasjon. Her får man spørre seg selv om man ønsker demokrati eller ikke. Ønsker man at de som styrer landet gjør det grunnet hva de har mellom ørene, eller hva de har mellom bena? Nå må folk slutte med den evinnelige kjønnsfokusen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Kjønn er ingen kvalifikasjon. Her får man spørre seg selv om man ønsker demokrati eller ikke. Problemet ligger i at de som velger de inn bruker kjønn som en kvalifikasjon, selv om de ikke burde. Nå er jeg ikk enig i at det bør kvoteres, men man bør ikke glemme at det er tanken bak. AtW Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Problemet ligger i at de som velger de inn bruker kjønn som en kvalifikasjon, selv om de ikke burde. Nå er jeg ikk enig i at det bør kvoteres, men man bør ikke glemme at det er tanken bak. Og hva får deg til å påstå det? Kanskje du gjør det selv, men hvis det er tilfelle bør du heller gå inn i deg selv enn å promotere kvotering. Selvfølgelig bruker noen kjønn. etnisitet, utseende osv. som "kvalifikasjoner", men uansett hva motivet er vil det være udemokratisk å ikke la folket selv bestemme hvem som skal inn. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Kjønn er ingen kvalifikasjon. Her får man spørre seg selv om man ønsker demokrati eller ikke. Problemet ligger i at de som velger de inn bruker kjønn som en kvalifikasjon, selv om de ikke burde. Nå er jeg ikk enig i at det bør kvoteres, men man bør ikke glemme at det er tanken bak. AtW 9478307[/snapback] Hver og en får sette sine egne kriterier. Enkelte velger kjønn, enkelte velger hudfarge og enkelte velger religiøse. Noen leser sikkert i stjernene også. Dette får være opp til hver enkelt å selv avgjøre og dette er hver enkelts demokratiske privilegium. Tanken bak for endel menn som diskriminerte kvinner for noen tiår siden var jo ofte av hensyn til barna. En edel hensikt som ligger bak, vil jeg si. Men det er overhodet ingen formildende faktor. "Tanken bak" er intet alibi for å utsette noen for statlig organisert kjønnsdiskriminering. Det skulle ikke forundre meg om det er flere som i dag blir diskriminert av stat og kommune enn det er mennesker som blir diskriminert av privatpersoner. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Å tvinge kvinner inn i stillinger gjennom kvoteringer er ikke veien på gå. 9477113[/snapback] Men om du leser hva jeg skrev så ser du at det er akkurat det motsatte som skjer,nemmelig å tvinge kvinner ut av politikken. Ser i dagens avis at dette skjedde også i hadsel,der en organisert stemmegivning fikk fjernet en meget dyktig kvinne som lå på sikker 3djeplass og var partileder ble presset ut av personer som lå på henholdsvis 7,11,25,13 og 23 plass,res er at hun nå trekker seg fra politikken. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Problemet ligger i at de som velger de inn bruker kjønn som en kvalifikasjon, selv om de ikke burde. Nå er jeg ikk enig i at det bør kvoteres, men man bør ikke glemme at det er tanken bak. Og hva får deg til å påstå det? Kanskje du gjør det selv, men hvis det er tilfelle bør du heller gå inn i deg selv enn å promotere kvotering. Selvfølgelig bruker noen kjønn. etnisitet, utseende osv. som "kvalifikasjoner", men uansett hva motivet er vil det være udemokratisk å ikke la folket selv bestemme hvem som skal inn. 9478399[/snapback] Solid langvarig psykologisk forskning får meg til å påstå det, og innbille seg at det ikke skjer ganske ofte er ingenting annet enn ønsketenkning. Forøvrig har alle mennesker forutinntatte holdninger ovenfor endel grupper, som påvirker hvordan vi ser på de, i mine øyne er det mer grunn til å gå inn i seg selv om man innbiller seg at man ikke har det, erkjenner man denne mnnskligheten, så kan man ta konsekvensene av den. Jeg er forsåvidt enig i at det ikke er hensiktsmessig å kvotere folk inn i poltikken. Men det er heller ikke uten grunn slike forslag faktisk kommer på banen, selv om de skulle være relativt lite gjennomtenkte. AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Om det er 100% menn eller 100% kvinner på tinget eller i bystyret er meg revnende likegyldig, så lenge de som sitter der er de folket ønsker. Å mene noe annet er udemokratisk. Jeg er tilhenger av demokrati, ikke en prosentfordeling basert på kjønn, legning, vekt, hudfarge, etnisk bakgrunn eller hva det nå skal være. Men når så grupper i partiet organiserer seg og får venner og bekjente og deres venner til å endre sin stemmegivning på falske grunnlag,ja da får vi jo ikke inn de vi ønsker,nettop fordi enkelte grupper klarer å overstyre dette. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Dette med kvotering er totalt mislykket. I dag er det vel flere jenter enn gutter som tar høyere utdanning? Og i forhold til for tredve år siden, som har utdanning i det heletatt? Det kommer til å jevne seg ut naturlig. Blir bare dårlig i magen når folk skal bli diskriminert pga kjønn. La evner og kvalifikasjoner bestemme. Ikke om man har innovertiss eller utovertiss. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det er rett det at det er flere kvinner enn menn blant de som tar høyere utdanning. Men når det er sagt bør det også nevnes at det er flere menn enn kvinner blant de som tar lengst utdanning. Altså fra master og oppover. Så noen naturlig utjevning tror jeg du bør se lengre etter. Tallene er ikke sjekket. Hørte det bare tilfeldigvis i en debatt på tv. Men det overrasker meg ikke. Menn har gjerne høyere aspirasjoner på dette feltet og i arbeidslivet. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Å tvinge kvinner inn i stillinger gjennom kvoteringer er ikke veien på gå. 9477113[/snapback] Men om du leser hva jeg skrev så ser du at det er akkurat det motsatte som skjer,nemmelig å tvinge kvinner ut av politikken. Ser i dagens avis at dette skjedde også i hadsel,der en organisert stemmegivning fikk fjernet en meget dyktig kvinne som lå på sikker 3djeplass og var partileder ble presset ut av personer som lå på henholdsvis 7,11,25,13 og 23 plass,res er at hun nå trekker seg fra politikken. 9478455[/snapback] Hvis ordet folkestyret skal ha noen mening så bør en ta folket på alvor. Hvis da folket i denne sak i Hadsel IKKE vil ha denne kvinne inn i sitt kommunestyre så må det respekteres. Her hjemme ble nærmest AP utradert, fikk ca 14,7%. Her var det en ung kvinne med familiære tradisjoner innen AP, ( hun er opprinnelig fra nabokommunen hvor faren har vært og blir ordfører for AP ). Hun trekker seg som partileder nå. SP fikk over 43% av stemmene, jeg hører flere sier lokalt at dette valget for dem like så mye gikk på person. Så til SV og deres forklaring på dette valgnederlag. I følge Kristin Halvorsen hvis jeg forstår henne rett, var det velgerne som ikke forstod eller hadde fått med seg alt det SV hadde oppnådd. Med andre ord det var folket det var noe galt med. Jeg tenkte herregud, hun har ikke forstått noens verdens ting. I den forbindelse vil jeg si angående Venstre,s partileders utsagn - om at SV er ett ytterliggående parti... Dette kan ikke stemme med deres oppslutning fra siste stortingsvalg, ei heller stemte det med FRP som også ble regnet som ytterliggående tidligere med sine 4-5%, da disse velgeroppslutninger økte så man at partiet favnet om flere grupper av velgere, ikke bare innvandringsmotstandere. Det samme gjelder for SV, det er ikke bare miljø og kvinnesak som ga dem den store oppslutning ved siste stortingsvalg. I alle fall skal det bli morsomt å se hva som skjer etter neste stortingsvalg, blir det Siv Jensen og Sponheim på ett saueskinn foran peisen med rødvin tyvlånt fra det sosialistiske rødvinsparti? Eller får vi en samling der Siv Jensen og Erna Solberg skiftvis bytter på amminga av Sponheim? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Stemmekveget er sanket inn for denne gang. Godt jobbet av partieliten. Ved stortingsvalget blir det proteststemme på RV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå