Boralis Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jo,det fikk de til,vis meg det partiet som har fått bygget flere barnehageplasser i læpet av to år, nei nettop det finnes ikke, 9471131[/snapback] Det er jo de kommunene med SV i spissen som ligger dårligst ann til å skaffe full dekkning da... 9471223[/snapback] Javel,hvor har du det fra? Etter det jeg har sett er det de kommunene med dårligst økonomi som ligger dårligst ann,dette fordi de bla har brukt barnehagepengene til andre ting. Disse har da vitterligen ordførere fra forskjellige partier,både blå og røde. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det er ikke sammenlignbart å sette en potensiell FRP regjering med 25-35% av stemmene opp mot hva SV med sine 8% oppnår. Dette er jo temmelig innlysende. Da blir det mer riktig å sammenligne FRP i koallisjonsregjering med AP i koallisjonsregjering. 9471156[/snapback] Høyre er et ansvarsbevisst parti som ikke kommer til å se med blide øyne på kostnadsrammene til de kjempeprosjektene FRP over tiden mer eller mindre har lovet å sette i gang. I forhold til sakene de vil ha gjennomført, tror jeg de må spise like mange kameler med tanke på hvor mange av de som er realiserbare i et nøkternt Høyrestatsbudsjett, uansett hvor mange prosents oppslutning FRP måtte ha fått, kommer ikke Høyre til å inngå et budsjett de føler er økonomisk uansvarlig. For eksempel FRP's fanesak, radikal utbedring av veinettet er en kjempekostnad som ikke forsvarlig kan bakes inn i noe budsjett på annen måte enn store innhogg i oljefondet. Høyre som et ansvarsbevisst parti, vil ikke la disse innhoggene bli så store at de over tid risikerer å hindre den norske stat i å utbetale pensjoner til fremtidige kull eller å gjøre norsk økonomi ustabil ved "kunstig" innsprøyting. Strengt tatt tviler jeg på om Høyre i det hele tatt vil avvike noe mer fra handlingsregelen for oljefondet enn det som har blitt gjort siden den ble innført, som kjent er jo FRP eneste parti på stortinget som ikke støtter denne. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Yes! Stort sett veldig glad. Det mest positive for meg: SV's tilbakegang. Det mest negative: Lav valgdeltagelse.. bare over 50% på landsbasis.. trist.. 9468848[/snapback] Jeg og flere andre stemte blankt i min valg-krets. Når jeg ser på statistikken, så ble totalt antall oppmøtte i min valgkrets summen av stemmene de enkelte partiene hadde fått. Det er dårlig gjort at de ikke fører opp hvor mange som faktisk har stemt, selv om det var blankt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Saftis Riktig høyre er for annsvarlig til at de kan sitte i regering med FRP og la dem pøse ut slik de har lovet,res blir da at FRP ikke kan opfylle sine løfter akkurat son SV ikke kan det nå, eller at Høyre trekker seg ut av regeringen og vi får en regeringskrise, der sannsyneligvis AP må inn og rydde opp. Endret 11. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Nå snakket jeg om hjertesakene da ikke hele partiprogrammet. Det var hjertesakene jeg nevnte. Jo det er sammenlignbart å sette frp opp mot sv, nettop fordi frp har lovet så enormt mye og selv i en regering der de er alene vil de ikke kunne klare å oppfylle dette uten enten å ruinere landet eller tømme oljefondet, og nettop derfor blir fallet så stort. Dette er din subjektive synsing og heldigvis ingen opplest sannhet. SV falt fra 13-14% og ned til rundt 7%. FRP kan komme til å falle fra 25-30% og ned til 7%, ergo et enormt fall. Jeg ville likt å se den valgforsker som vil tro at FRP kan falle ned til 7%. Den personen vil jeg påstå ikke eksisterer. FRP sitt største fall på meningsmålingene var under Søviknes-skandalen, da de falt fra over 30% på enkelte målinger til ned mot 13-14 tallet. Noe større fall enn det er urealsitisk å tro på. Alle FRPere en snakker med prater jo kunn om hvor flott det blie med en gang de kommer til makten og at Siv og co skal revlusjonere landet,kaste ut innvandrerne,privatisere helsesektorn,skoler osv, bygge nye veier i hele landet,senke skatter og avgifter.Ja de forventer jo å leve i sus og dus uten skatter og avgifter og kunn motta. Derfor blir det nok en real og langvarig blåmandag for mang en FRP velger etter neste valg. 9471235[/snapback] Du bør seriøst snakke med litt flere FRP'er, så kanskje du ikke hadde slengt rundt deg med slike fordommer og stigmatiseringer om FRP sine velgere. Høyre er et ansvarsbevisst parti som ikke kommer til å se med blide øyne på kostnadsrammene til de kjempeprosjektene FRP over tiden mer eller mindre har lovet å sette i gang. I forhold til sakene de vil ha gjennomført, tror jeg de må spise like mange kameler med tanke på hvor mange av de som er realiserbare i et nøkternt Høyrestatsbudsjett, uansett hvor mange prosents oppslutning FRP måtte ha fått, kommer ikke Høyre til å inngå et budsjett de føler er økonomisk uansvarlig.For eksempel FRP's fanesak, radikal utbedring av veinettet er en kjempekostnad som ikke forsvarlig kan bakes inn i noe budsjett på annen måte enn store innhogg i oljefondet. Høyre som et ansvarsbevisst parti, vil ikke la disse innhoggene bli så store at de over tid risikerer å hindre den norske stat i å utbetale pensjoner til fremtidige kull eller å gjøre norsk økonomi ustabil ved "kunstig" innsprøyting. Strengt tatt tviler jeg på om Høyre i det hele tatt vil avvike noe mer fra handlingsregelen for oljefondet enn det som har blitt gjort siden den ble innført, som kjent er jo FRP eneste parti på stortinget som ikke støtter denne. 9471247[/snapback] FRP og Høyre har fint klart å samarbeide om budsjett flere ganger før. Blant annet når FRP presset frem noen milliarder flere kroner til helse og eldreomsorgen (som er langt viktigere sak for FRP enn hva vei er) i revidert budsjett (2004 eller 2005 tror jeg det var). Dette merket velgerne seg og det ruinerte ikke Norge. Men helse og eldreomsorg fikk et par milliarder mer. I tillegg er FRP for å kutte utgifter på flere områder. Det er ikke som om de ønsker å opprettholde dagens utgiftsnivå til kultur og trygd, så man må ta minusene med i beregningen og ikke bare plussene (jeg må bare påpeke at jeg ikke anser FRP sin politikk som realistisk. Men den er like gjennomførbar som samtlige andre partiers urealistiske politikk). FRP var også forkjemper for at oljefondet skulle bli til pensjonsfond. Jeg og flere andre stemte blankt i min valg-krets. Når jeg ser på statistikken, så ble totalt antall oppmøtte i min valgkrets summen av stemmene de enkelte partiene hadde fått. Det er dårlig gjort at de ikke fører opp hvor mange som faktisk har stemt, selv om det var blankt. 9471272[/snapback] Er helt enig med deg. Det er synd den blanke stemmen blir behandlet nærmest som en forkastet stemme. En egen bolk med de blanke stemmene er å foretrekke. Så kan vi vise hvor mange som møter opp for å stemme at de ikke gir noen av partiene sin tillit Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Jeg og flere andre stemte blankt i min valg-krets. Når jeg ser på statistikken, så ble totalt antall oppmøtte i min valgkrets summen av stemmene de enkelte partiene hadde fått. Det er dårlig gjort at de ikke fører opp hvor mange som faktisk har stemt, selv om det var blankt. 9471272[/snapback] Blank stemme teller ikke under valgdeltagelse %? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Blank stemme teller ikke under valgdeltagelse %? 9471424[/snapback] Det skulle gjøre det i henhold med valgloven, men valgdistriktet mitt har gitt faen. Er vel på grensen til valgfusk det? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hehe, det spørs jo hvordan man skulle få det til å telle. Får man nok blanke valgsedler, skal da stolene i bystyret sitte tomme? Det er litt frem og tilbake med de blanke stemmene, jeg mener å ha sett de i egen bolk, men også at de ender opp sammen med "forkastet" bolken. Glemmer alltid hvordan det er her i Norge, i Danmark regnes en blank stemme som ugyldig. Men jeg mener det i år skal registreres hvor mange blanke stemmer som avgis. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hehe, det spørs jo hvordan man skulle få det til å telle. Får man nok blanke valgsedler, skal da stolene i bystyret sitte tomme? Det er litt frem og tilbake med de blanke stemmene, jeg mener å ha sett de i egen bolk, men også at de ender opp sammen med "forkastet" bolken. Glemmer alltid hvordan det er her i Norge, i Danmark regnes en blank stemme som ugyldig. Men jeg mener det i år skal registreres hvor mange blanke stemmer som avgis. 9471455[/snapback] Tingen er at det er mange her i landet som stemmer, men som allikevel ikke blir registrert. En oversikt på blanke stemmer vil gi politikerne et signal om at det er en god del folk her i landet som forakter dem, og vil ha en helt annen politikk enn de kan levere. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Dette er din subjektive synsing og heldigvis ingen opplest sannhet. Ja Dotten det er min synsing og den kan neppe bli en sannhet før om 4 år Men vi har stadig sett partier som sliter i regering og spesielt partier med sterke meninger og mange lovnader som feks SV nå,det samme skjer forhåpetligvis med FRP om fire år.Eller hva med Venstre som måtte få høyresiden til å kjøpe seg stemmer for bare 2 år siden,dette etter å ha støttet en regering Som du ser tendensene er der,så får vi krysse fingrene og håpe det slår ut for fullt om fire år Du bør seriøst snakke med litt flere FRP'er, så kanskje du ikke hadde slengt rundt deg med slike fordommer og stigmatiseringer om FRP sine velgere. Litt bomskudd det dær,jeg har mange venner som stemmer frp,ja sogar har jeg selv vært medlemm i FRP og har faktisk en samboer som er det enda Så min frp omgangskrets er rimelig grei FRP og Høyre har fint klart å samarbeide om budsjett flere ganger før. Blant annet når FRP presset frem noen milliarder flere kroner til helse og eldreomsorgen (som er langt viktigere sak for FRP enn hva vei er) i revidert budsjett (2004 eller 2005 tror jeg det var). Dette merket velgerne seg og det ruinerte ikke Norge. Men helse og eldreomsorg fikk et par milliarder mer. I tillegg er FRP for å kutte utgifter på flere områder. Det er ikke som om de ønsker å opprettholde dagens utgiftsnivå til kultur og trygd, så man må ta minusene med i beregningen og ikke bare plussene Jovist har de det,men nå snakker vi om dem sammen i regering og da må FRP som SV vise handling og ikke bare ord,og da vil de se at det koster mere å handle enn å bare ha det i kjeften . Endret 11. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Javel,hvor har du det fra?Etter det jeg har sett er det de kommunene med dårligst økonomi som ligger dårligst ann,dette fordi de bla har brukt barnehagepengene til andre ting. Disse har da vitterligen ordførere fra forskjellige partier,både blå og røde. 9471244[/snapback] Mener jeg leste det på en oversikt på ap.no eller noe. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Du bør seriøst snakke med litt flere FRP'er, så kanskje du ikke hadde slengt rundt deg med slike fordommer og stigmatiseringer om FRP sine velgere. Litt bomskudd det dær,jeg har mange venner som stemmer frp,ja sogar har jeg selv vært medlemm i FRP og har faktisk en samboer som er det enda Så min frp omgangskrets er rimelig grei Allikevel lirer du av deg med stigmatisering som ikke har rot i virkeligheten. Så jo, du bør alvorlig talt snakke med litt flere FRP'ere, så kanskje du slutter å komme med slikt tull og stigmatisering. De har tross alt økt med titusener (om ikke hundretusener) de siste årene. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) SV falt fra 13-14% og ned til rundt 7%. FRP kan komme til å falle fra 25-30% og ned til 7%, ergo et enormt fall. Jeg ville likt å se den valgforsker som vil tro at FRP kan falle ned til 7%. Den personen vil jeg påstå ikke eksisterer. FRP sitt største fall på meningsmålingene var under Søviknes-skandalen, da de falt fra over 30% på enkelte målinger til ned mot 13-14 tallet. Noe større fall enn det er urealsitisk å tro på. Det er like realistisk å tro det som noe annet. Faktumet er at FRP ikke har vært i regjering før og kan sprekke som en boble når de kommer i posisjon. Jeg vil igjen referere til FPÖ i Østerrike som kan sammenliknes med FRP. Ved valget i 1999 fikk de 27% stemmer, de gikk i regjering med ÖVP (ca. tilsvarende Høyre), valget etter fikk de 10% av stemmene, et fall på 17%poeng altså. Stemmene gikk tilbake til bl.a. ÖVP, det "etablerte og trygge partiet". Skal en tro wikipedia så falt FRP fra 13,0 % til 6,3 % (1989, 1993 stortingsvalg), så de kan falle Endret 11. september 2007 av mandela Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Ja Dotten det er min synsing og den kan neppe bli en sannhet før om 4 år Men vi har stadig sett partier som sliter i regering og spesielt partier med sterke meninger og mange lovnader som feks SV nå,det samme skjer forhåpetligvis med FRP om fire år. Synes det er merkelig at du faktisk håper det går skeis hvis FRP kommer til makten. Greit nok at du tror alt vil gå skeis hvis FRP kommer til makten, men hvis FRP hadde gjennomført sin politikk og det hadde gått bra burde du jo være fornøyd? Jeg ville ihvertfall blitt kjempefornøyd, selv om jeg ikke er FRP-velger selv Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det er like realistisk å tro det som noe annet. Faktumet er at FRP ikke har vært i regjering før og kan sprekke som en boble når de kommer i posisjon. Jeg vil igjen referere til FPÖ i Østerrike som kan sammenliknes med FRP. Ved valget i 1999 fikk de 27% stemmer, de gikk i regjering med ÖVP (ca. tilsvarende Høyre), valget etter fikk de 10% av stemmene, et fall på 17% altså. 9471606[/snapback] Om FRP faller ned til 13-14% så er det å sprekke som en boble. Noe større fall enn det er ikke realistisk å tro på, spesielt ikke en oppslutning på 7%. I hvert fall ikke i en fire-års periode. Om FRP skal komme i regjering trenger de mer enn 30%, ellers ender de nok opp som et støtteparti. Det er fullt mulig at de da ender opp med et fall ned mot 13-14%. Men ikke 7%. Det er som å tro på julenissen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Du bør seriøst snakke med litt flere FRP'er, så kanskje du ikke hadde slengt rundt deg med slike fordommer og stigmatiseringer om FRP sine velgere. Litt bomskudd det dær,jeg har mange venner som stemmer frp,ja sogar har jeg selv vært medlemm i FRP og har faktisk en samboer som er det enda Så min frp omgangskrets er rimelig grei Allikevel lirer du av deg med stigmatisering som ikke har rot i virkeligheten. Så jo, du bør alvorlig talt snakke med litt flere FRP'ere, så kanskje du slutter å komme med slikt tull og stigmatisering. De har tross alt økt med titusener (om ikke hundretusener) de siste årene. 9471566[/snapback] Vel ang stigmatisering av andre partier og dets velgere er det vel noen og enhver som burde se i speilet Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Ja Dotten det er min synsing og den kan neppe bli en sannhet før om 4 år Men vi har stadig sett partier som sliter i regering og spesielt partier med sterke meninger og mange lovnader som feks SV nå,det samme skjer forhåpetligvis med FRP om fire år. Synes det er merkelig at du faktisk håper det går skeis hvis FRP kommer til makten. Greit nok at du tror alt vil gå skeis hvis FRP kommer til makten, men hvis FRP hadde gjennomført sin politikk og det hadde gått bra burde du jo være fornøyd? Jeg ville ihvertfall blitt kjempefornøyd, selv om jeg ikke er FRP-velger selv 9471626[/snapback] Ja faktisk fra mitt nåværende ståsted så håper jeg det og jeg tør faktisk være så ærlig at jeg sier det rett ut. Det er vel akkurat det samme som dem som håper på regeringsskifte om 2 år,det er jo det samme som at det må gå skeis med de partiene som i dag har makten,vi ser jo også at mange jubler over SVs tilbakegang uten at noen kommenterer det som merkelig Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det er like realistisk å tro det som noe annet. Faktumet er at FRP ikke har vært i regjering før og kan sprekke som en boble når de kommer i posisjon. Jeg vil igjen referere til FPÖ i Østerrike som kan sammenliknes med FRP. Ved valget i 1999 fikk de 27% stemmer, de gikk i regjering med ÖVP (ca. tilsvarende Høyre), valget etter fikk de 10% av stemmene, et fall på 17% altså. 9471606[/snapback] Om FRP faller ned til 13-14% så er det å sprekke som en boble. Noe større fall enn det er ikke realistisk å tro på, spesielt ikke en oppslutning på 7%. I hvert fall ikke i en fire-års periode. Om FRP skal komme i regjering trenger de mer enn 30%, ellers ender de nok opp som et støtteparti. Det er fullt mulig at de da ender opp med et fall ned mot 13-14%. Men ikke 7%. Det er som å tro på julenissen. 9471641[/snapback] Om du velger et annet tall enn meg spiller liten rolle det vil uansett være enormt Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Ja faktisk fra mitt nåværende ståsted så håper jeg det og jeg tør faktisk være så ærlig at jeg sier det rett ut.Det er vel akkurat det samme som dem som håper på regeringsskifte om 2 år,det er jo det samme som at det må gå skeis med de partiene som i dag har makten,vi ser jo også at mange jubler over SVs tilbakegang uten at noen kommenterer det som merkelig Jeg håper på maktskifte ja, for det det i mine øyne har gått skeis. Da de rødgrønne kom til makten håpte jeg jo ikke at det skulle gå galt her i landet, selv om jeg hadde regnet med det Men når jeg ser hvilken vei det går håper jeg på maktskifte, men jeg håper jo samtidig at det går så bra som mulig. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det er jo en opplest sannhet at enkelte på forumet forguder alt FRP gjør, og fordømmer alt SV gjør. Og ikke minst de som forguder alt SV gjør og fordømmer alt FRP gjør. Det finnes ingen mellomting. Alt på forumet koker ned i enten FRP eller SV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå