Gå til innhold

Valgresultatene - tanker og reaksjoner

pax1

Anbefalte innlegg

Yes! :D

Stort sett veldig glad.

Det mest positive for meg: SV's tilbakegang.

Det mest negative: Lav valgdeltagelse.. bare over 50% på landsbasis.. trist.. :(

9468848[/snapback]

Ja SV har gjordt et dårlig valg,samtidig har AP gjordt et brakvalg,bare synd at SVs tilbakegang ødlegger en del for AP, for hadde ikke deres tilbakegang vært så stor så hadde Oslo vært rødt :)

Men her ser vi et res av det å sitte i regering,spesielt når du er et ytterligående parti med sterke krav/meninger, i en regering klarer du aldrig få flertall for alle dine saker og det straffer seg.

Går det som jeg tror/håper så vil vi se det samme om 4 år da bare enda større fall og med et annet parti nemmelig FRP.

Og hva tror/håper jeg.

Jo vi har et Høyre og et FRP som begge er så maktkåte at de godtar det meste for å nå dit,dermed har vi under neste stortingsvalg en sammarbeidsregering av disse to partiene,muligens støttet av Venstre.

Og om ikke SV klarte å få sine saker gjennom i regeringen og fikk svi for det,hvordan skal FRP klare det uten rent flertall eller å rasere norsk økonomi.

Så jeg håper vi får FRP til makten,for det er vel sikreste måten å bli kvitt dem på :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Monzilla: Skal man tro media så ser det ut til det ja. Og FRP med ordføreren (!). Vi får se når alt er talt opp. KRF har sagt at Rød-grønne kan glemme støtte fra dem, så det er jo bra.

Edit: Og FRP fortsetter fremgangen i OS. De er tydelgvis fornøyd med årene med FRP styre der.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Robocoop... Dette er historisk. For første gang i Norsk historie så har RV en ordfører i en kommune.

Også Risør da... Får vel drikke meg i senk...

EDIT:

Sist oppdatert: 11. September 2007 00:19

Er det meg eller skjer det kun katastrofer 11 september?  :hmm:

9469541[/snapback]

Hehe, så sant, så sant ;)

Bra valg av Venstre denne gangen også Ja, vi er fortsatt små, men vi går framover, og greier sakte men sikkert å overbevise potensielle velgere om at de ikke kaster bort stemmer på oss.

Bra valg av Ap også, men dagens store glede er fallet til SV.

Lenke til kommentar

Måtte jo smile litt ang valget i hjemkommunen min,da med tanke på at FRP hele tiden har sagt at AP er deres hovedfiende :)

Og hva skjer så?

Jo det største partiet i kommunen bel en tverrpolitisk liste bestående av tidligere medlemmer av H,V, AP,SV og FRP.

Nest størst ble AP og på 3djeplass FRP.

Så går FRP rett til AP og gir dem sin fulle støtte,dermed har vi AP styre med AP ordfører slik det nå ser ut.

Men "troverdige" FRP var ikke AP hovedmotstandern :!: :!:

Og på Sortland ser jeg at Høyre vurderer å sammarbeide med SV for mulig å få makten, hvor blir det av lovnadene fra før valget var ikke AP ille og SV spedalske da :D:D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Min hjemkommune (Sola) fikk igjen et borgerlig kommunestyret, noe jeg er veldig fornøyd med. Skulle ønske FrP fikk enda større oppslutning, men dessverre ikke.

Har forstått at et Høyre/FrP samarbeid har fungert godt i Sola i mange og, og da vil det nok fortsette.

Fikk dessverre ikke stemt i år, men kommer knallhardt tilbake til stortingsvalget om 2 år. Da er det FrP FTW, håper vi ;)

Lenke til kommentar
Så er det bare å drømme om at SV holder seg like liten frem til Stortingsvalget. :)

9469172[/snapback]

Tror resultatet der holder seg nogenlinde. De skal tross alt styre 2 år i regjering til. Kan nok hende de vokser litt hvis de forbedrer skolepolitikken sin (spesielt den de har ført i regjeringen) og satser mer konkret på miljø (handling, ikke snakk). Men hvis det skjer syns jeg det er så positivt at da fortjener de en del fremgang.

Mest gledelig må jeg si er resultatet til Ventre. Det at Venstre har kommet godt over sperregrensa tror jeg kan ha en positiv utvikling på partiet og de fører ikke minst til at sentrum står sterkere og kanskje kan begynne å samarbeide med Høyre (noe som er veldig positivt med tanke på barnefamilier og miljø).

Lenke til kommentar
Dette er spennende. Er det realistisk å tro på Høyre + FRP + PP i Bergen?

9469435[/snapback]

Blir nok KRF mest sannsynlig. Beklagelig vis. Tar heller PP fremfor KRF, men det spørs om PP kommer på vippen.

9469514[/snapback]

Uff da. Den kombinasjonen gir meg nesten brekninger. Pensjonistpartiet er det mest avskyelige egoistpartiet som finnes. Allerede i partinavnet kommer det tydelig fram at de eksisterer for én bestemt gruppe i samfunnet. De er en slags geriatrisk versjon av Fremskrittspartiet.

Jeg stemte Venstre som jeg pleier å gjøre, men hvis Venstre finner på å samarbeide med Frp eller Pensjonistpartiet, skal jeg tenke meg grundig om før jeg gir dem stemmen min neste gang.

For øvrig synes jeg det er litt synd at SV går tilbake - ikke fordi jeg liker politikken deres (bortsett fra miljøpolitikken), men fordi det er et tegn på at folk blir stadig mindre idealistiske, og kun stemmer etter sin egen lommebok.

Lenke til kommentar
For øvrig synes jeg det er litt synd at SV går tilbake - ikke fordi jeg liker politikken deres (bortsett fra miljøpolitikken), men fordi det er et tegn på at folk blir stadig mindre idealistiske, og kun stemmer etter sin egen lommebok.

Eller det at folk skjønner at SV sin politikk hører hjemme i en ideologisk boble, og ikke i virkeligheten? SV har bare seg selv å skylde. De hadde en gyllen mulighet når de kom i regjeringsposisjon til å vise at de var et noen lunde seriøst parti, men de greide å rote det til for seg selv. Det jeg finner interessant er at det ser ut som at mange av de som stemmer SV/AP har gått over til sentrumspartiene. Noen som kan gi et svar på hvorfor?

Lenke til kommentar
Er ikke du Fremskrittsparti-mann da?

Nja, jeg tror på en bedre verden gjennom teknologi og utdannelse, og er i all hovedsak en drømmer og kommunist på filosofisk plan, men innser at jeg lever i den virkelige verden, hvor jeg også er pragmatiker. Stemte AP til dette valget (Oslo). Vurderer å stemme FRP til neste stortingsvalg (2009) fordi at selv om det er mye jeg ikke liker ved dem, så er det flere overliggende hensyn å ta, som klimahysteri, hvem vi velger å alliere oss med og hvordan vi behandler disse allierte - for ikke å nevne kriminalitet, som nå vokser hvert år i takt med muslimsk innvandring og EU-ekspansjon østover.

Innenriks er jeg langt til venstre mens jeg på utenriks mener det er i norges interesse å gå et godt stykke lenge5 til høyre, fordi verden er et farlig og egoistisk sted, og Norge er et relativt trygt, lite, fornuftig sted, men som ikke kan klare å stå imot krefter utenfra til all tid.

Lenke til kommentar

Man kan jo si det motsatte om SV, at de skjønte at de måtte ta ansvar og å inngå kompriss når de faktisk satt med den viktige jobben de har som regjeringsmedlemmer. At SV's velgere trodde partiet som et mindretall skulle trylle fram et sosialistisk drømmeland på 2 år får de vel heller skylde på seg selv for.

Vil tro FRP's velgere kommer til å oppleve den samme skuffelsen den gangen de evt. noensinne skulle komme i regjeringsposisjon, lovnadene sitter vel minst like løst der i gården i forhold til planleggingen av en realistisk gjennomføring.

Edit: Ser også at KrF og V allerede nå har stilt ultimatum til Høyre foran stortingsvalget om at de må velge mellom dem og FRP. Tviler dog på at dette får noen utstrakt effekt, da FRP's velgere ved stortingsvalg til nå uansett har stemt på et parti som har hatt tilnærmet null sjanse for regjeringssamarbeid, men de vil vel kanskje stoppe bølgen de flyter på fra kommunevalget i alle fall.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Eller det at folk skjønner at SV sin politikk hører hjemme i en ideologisk boble, og ikke i virkeligheten? SV har bare seg selv å skylde. De hadde en gyllen mulighet når de kom i regjeringsposisjon til å vise at de var et noen lunde seriøst parti, men de greide å rote det til for seg selv. Det jeg finner interessant er at det ser ut som at mange av de som stemmer SV/AP har gått over til sentrumspartiene. Noen som kan gi et svar på hvorfor?

9469711[/snapback]

Jeg tror noe av grunnen er at industripartiet AP har høvlet over dem i miljøsakene, og fått dem til å framstå som dårlig dresserte bavianer. De kan vel kanskje takke seg selv for at de ikke har hatt ryggrad nok til å stå i mot AP, men spørsmålet er om de egentlig har hatt noe valg. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Er ikke du Fremskrittsparti-mann da?

Nja, jeg tror på en bedre verden gjennom teknologi og utdannelse, og er i all hovedsak en drømmer og kommunist på filosofisk plan, men innser at jeg lever i den virkelige verden, hvor jeg også er pragmatiker. Stemte AP til dette valget (Oslo). Vurderer å stemme FRP til neste stortingsvalg (2009) fordi at selv om det er mye jeg ikke liker ved dem, så er det flere overliggende hensyn å ta, som klimahysteri, hvem vi velger å alliere oss med og hvordan vi behandler disse allierte - for ikke å nevne kriminalitet, som nå vokser hvert år i takt med muslimsk innvandring og EU-ekspansjon østover.

Innenriks er jeg langt til venstre mens jeg på utenriks mener det er i norges interesse å gå et godt stykke lenge5 til høyre, fordi verden er et farlig og egoistisk sted, og Norge er et relativt trygt, lite, fornuftig sted, men som ikke kan klare å stå imot krefter utenfra til all tid.

9469713[/snapback]

Du er altså kommunist på filosofisk plan, stemmer AP og vurderer å stemme Frp neste gang? Dette skjønte jeg ikke mye av.

Lenke til kommentar
Du er altså kommunist på filosofisk plan, stemmer AP og vurderer å stemme Frp neste gang? Dette skjønte jeg ikke mye av.

Tja de to partiene sammarbeider jo i div kommuner og høyre vurderer sammarbeid med SV om det kan gi dem makt.

Så her er det mangt en ikke skjønner annet enn at makt brenner og bygger broer etter behag . :hmm:

opps her var vist flere umulige kombinasjoner :D

AP-Høyre gjorde rent bord i Bø

Og på toppen av dette ser en i videoen på denne linken at erna kritiserer ap for å innvitere V og krf til sammarbeide.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/10/511620.html

Så det er altså ille at ap gjør det men greit at de sel til og med vurderer SV om de kan få makten :cry:

Ja ja dobbeltmoralen lever i beste velgående på høyresiden.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Tja de to partiene sammarbeider jo i div kommuner og høyre vurderer sammarbeid med SV om det kan gi dem makt.

Så her er det mangt en ikke skjønner annet enn at makt brenner og bygger broer etter behag . :hmm:

9469756[/snapback]

Samarbeid mellom partier har lite med stemming å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...