Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politi og mindreårige

A-dog

Anbefalte innlegg

Cluet er at man må ihvertfall late som man respekterer de der og da, så får man heller skrive et avisinnlegg eller en klage til nye-SEFO dersom man føler seg urettferdig behandlet. Begynner man å skape seg der og da får man trøbbel. Man kan nekte å vedta bøter osv, men i slike saker er påtalemyndighetene prinsipielt opptatt av å vinne. Man taper uansett.

Her i Bergen har vi åpenlys distribusjon av narkotika på utenfor Bystasjonen, spesielt til svært unge mennesker. Litt lenger oppi Nygårdsparken er det enda værre. Dette foregår helt åpenlyst dag etter dag. På finværsdagen vi hadde i sommer (ja den ene) gikk politiet rundt og tok folk som nøt en øl i et av byens offentlige rom. Riktig prioritering av ressurser? Ikke etter min mening. Blir det noe bedre om at jeg skjeller ut politimannen som gjør jobben sin og ber meg helle ut øllen? Nope.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det er veldig forskjell på purken fra sted til sted, men hvis noen her i strøka går med ølflaske i hånda offentlig får dem beskjed om å helle den ut. Er dem derimot under 18 tar dem som oftest en rolig prat med dem og ber dem dra hjem. For dem har faktisk ikke noe fulle på byen å gjøre, sånn er det bare. Man blir ikke taua uten å be om det

Lenke til kommentar
så respekter politiet!!

9478555[/snapback]

Hvis de respekterer deg!

9478560[/snapback]

Her er vi atter ein gong på vei rett på glattcella. Å ha ei holdning at dei må vise deg respekt før du kan vise dei respekt er eit eller anna fundametalt minforstått logikk.

Diverre er det dei som har makta dermed så tilseier all fornuft du er den svake parten og bør logre med halen først. Og av ein eller anna merkeleg grunn så angrip ikkje dei heller då (veldig rart).

Åpningsreplikker som snutfaen, purkejævel gir jo skikkelg anlegg for å bli vist respekt etterpå.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er kommunene som setter reglene for det. Men hvis man blir sett kjørendes 3 ganger på samme sted innen x min, så får du bot.

Og å råne handler mye om å kjøre. Må ha lange rånerunder for ikke å få bot da :p

9478503[/snapback]

kan man det?

og ja det er vel noen regler kommunen kan sette selv, men jeg vet virkelig ikke hvor grensen for hva de kan og ikke kan bestemme/legge til loven går...

og råning går jo generelt ut på å kjøre rundt trenger ikke å kjøre i bestemt mønster men det er jo det som er vanlig. hehe :D og tomgangsråning er jo vanlig men det er vel og faktisk ulovlig. men kan jo råne stillestående uten å ha på motoren... hehe.

men det er absolutt endel av rånekulturen som er ulovlig.(som jeg har sagt tidligere :) )

Lenke til kommentar
Råne (det er jo kultur mann…)

9478297[/snapback]

når ble råning ulovlig? kan forstå at vise aspekter av det noen rånere gjør er ulovlig men råning i seg selv er ikke ulovlig. da det vel strengt tatt kun er å kjøre i bil og henge.

men jeg tror jeg skjønner hva du mener med det, hehe måtta bare pirke litt :D

9478458[/snapback]

Vet ikke om det er kommunene som setter reglene for det. Men hvis man blir sett kjørendes 3 ganger på samme sted innen x min, så får du bot.

Og å råne handler mye om å kjøre. Må ha lange rånerunder for ikke å få bot da :p

9478503[/snapback]

Skal ikke si at en slik regel ikke finnes, men det hørtes da direkte latterlig. Skal Mona på 35 (fiktiv person) som først må kjøre Mons på skolen og deretter hjem igjen for å hente lommeboka før hun reiser på jobb bøttelegges hun da?

Lenke til kommentar
så respekter politiet!!

9478555[/snapback]

Hvis de respekterer deg!

9478560[/snapback]

Hvis du respekterer politiet så respekterer de deg. Jeg har flere ganger blitt stoppet av politet for drikking på åpen gate, men jeg har aldri fått bot for det. Så lenge du oppfører deg så får politet straks en bedre holdning også. Jeg kan godt forstå at politifolk ikke orker dikkedarier fra småfulle borgere, de har hørt leksa før, for alle forbrytere er jo uskyldige. Det er ingen av de som blir arrestert som har gjort noe ulovlig.

Lenke til kommentar
så respekter politiet!!

9478555[/snapback]

Hvis de respekterer deg!

9478560[/snapback]

Hvis du respekterer politiet så respekterer de deg. Jeg har flere ganger blitt stoppet av politet for drikking på åpen gate, men jeg har aldri fått bot for det. Så lenge du oppfører deg så får politet straks en bedre holdning også. Jeg kan godt forstå at politifolk ikke orker dikkedarier fra småfulle borgere, de har hørt leksa før, for alle forbrytere er jo uskyldige. Det er ingen av de som blir arrestert som har gjort noe ulovlig.

9484899[/snapback]

Det er nå ikke alltid politiet respekterer deg, selv om du respekterer de.

Som sagt før, det finnes to hovedtyper politi. De som er det fordi de vil gjøre noe for oss vanlige folk, hjlpe oss og ta kriminelle. Også har vi de som bare blir politi for å få mere makt over folk.

Sistnevnte er det vanskelig å få respekt hos.

Lenke til kommentar

Problemet er at alle meiner at det er den siste typen som er vanlig, og då blir det slik.

Men det eg trur folk skal ta inn over seg er kva dei meiner er høffleg opptreden.

Trur ein del av problemet ligger her. Er det slik at politiet skal kunne takle alle typer fornærmelser og forulemping. Tenk litt korleis ein ville reagert på sjølv om ein eller anna fremmed kom bort å skjelte deg ut etter noter for å gjere/ ikkje gjere jobben din.

Viss me ser på Quayle sitt innlegg, stoppa fleire gonger for drikking på offentleg plass. Med holdningen at politiet er rasshøl så hadde nok Quayle hatt eit 5-siffra botsats no, det har han ikkje. Kan det hende at i sitasjonene har Quayle vore høfleg og retta seg etter politiet. Og ikkje starta noko krangel om "milimeterjuss"

Tenk deg sjølv litt dårlig dag på jobben og så står ein haug med "besserwisser" og både forteller det eine og andre, samt kor dårlig jobb du gjer. Er det rart at ein blir frista til å gi dei ein liten påmining om korleis maktforholdet er lagt opp?

Politi er akkurat som vanlige folk

Når det gjeld den lille avsporinga om råning og lovlegheit så kan eg ikkje sjå at ein kommune kan forby rånekjøring då det ikkje finnes noko paragrafer som forbyr unødvendig kjøring. Støy og sjenanse er vel det einaste som det kan blir tatt på. Derimot å sette opp kjøring forbode /stopp forbode har dei lovverket med seg i.

Slik det blei gjort i Notodden.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Mitt første møte med politiet når jeg var 16 år gammel var når vi møtte de langs en vei og skulle et eller annet sted. Det var mørkt og de lyste meg i ansiktet når de kom ut av bilen så jeg holdt opp hånden over pannen sånn at jeg skulle se noe og spurte om de kunne la være å lyse meg i ansiktet. Og før jeg rakk å ta hånden ned igjen så smalt de trynet mitt ned i panseret, vridde armene mine rundt på ryggen og tok på meg håndjern. Etterpå påstod de at jeg hadde røykt hasj. Og etter de hadde puttet meg inn i bilen og kjørt et lite stykke så sa de at jeg kanskje ikke hadde gjort d allikevel. Men de måtte kjøre meg hjem allikevel... jada

De aller fleste politi er drittsekker. Det opplevde jeg seinest forrige helg da det var fest og masse folk i et ungdomshus i nærheten av der jeg bor. Det endte med at noen begynte å krangle litt nede i veien, og før det egentlig hadde skjedd noe så kom politiet løpende mens de skrek, og da mener jeg skrek "POLITI" og meide folk ned i bakken. Jeg skjønner at de skal stoppe folk før de lager bråk, men de trenger jo ikke å gjøre stemningen mer amper enn den allerede er....

Lenke til kommentar
Problemet er at alle meiner at det er den siste typen som er vanlig, og då blir det slik.

Men det eg trur folk skal ta inn over seg er kva dei meiner er høffleg opptreden.

Trur ein del av problemet ligger her. Er det slik at politiet skal kunne takle alle typer fornærmelser og forulemping. Tenk litt korleis ein ville reagert på sjølv om ein eller anna fremmed kom bort å skjelte deg ut etter noter for å gjere/ ikkje gjere jobben din.

Tenk deg sjølv litt dårlig dag på jobben og så står ein haug med "besserwisser" og både forteller det eine og andre, samt kor dårlig jobb du gjer. Er det rart at ein blir frista til å gi dei ein liten påmindelse?

Politi er akkurat som vanlige folk, og gjennomfør gode holdninger å av ein eller anna merkeleg grunn så får ein ikkje så store problem med politiet.

Når det gjeld den lille avsporinga om råning og lovlegheit så kan eg ikkje sjå at ein kommune kan forby rånekjøring då det ikkje finnes noko paragrafer som forbyr unødvendig kjøring. Støy og sjenanse er vel det einaste som det kan blir tatt på. Derimot å sette opp kjøring forbode /stopp forbode har dei lovverket med seg i.

Slik det blei gjort i Notodden.

9485514[/snapback]

Prøv deg i jobben som IT-mann du. Ingen forteller deg at du gjør en god jobb når ting fungerer, men alle ringer deg for å fortelle deg at noe ikke virker. Selv når du drukner i arbeid så forstår ikke folk at du ikke har tid til å slippe alt du har i hendene for å hjelpe dem med å konvertere fra *.doc til *.pdf.

Folk har generelt for liten respekt for hverandre og er generelt for opphengt i at de selv skal få gjøre akkurat det de lyster. Enkelte fortjener å puttes på glattcelle, mens andre fortjener å være uten brukerkonto en stund.

Lenke til kommentar

boff

9485514[/snapback]

Prøv deg i jobben som IT-mann du. Ingen forteller deg at du gjør en god jobb når ting fungerer, men alle ringer deg for å fortelle deg at noe ikke virker. Selv når du drukner i arbeid så forstår ikke folk at du ikke har tid til å slippe alt du har i hendene for å hjelpe dem med å konvertere fra *.doc til *.pdf.

9485554[/snapback]

Been there done that, jobber som programmer no. Det er ikkje utan grunn ein har utrykket bofh

http://en.wikipedia.org/wiki/BOFH

Lenke til kommentar

boff

9485514[/snapback]

9485554[/snapback]

Been there done that, jobber som programmer no. Det er ikkje utan grunn ein har utrykket bofh

http://en.wikipedia.org/wiki/BOFH

9485591[/snapback]

Hehe, en god gammel klassiker. :) BOFH-files husker jeg fra for lenge siden.

Lenke til kommentar
Skal ikke si at en slik regel ikke finnes, men det hørtes da direkte latterlig. Skal Mona på 35 (fiktiv person) som først må kjøre Mons på skolen og deretter hjem igjen for å hente lommeboka før hun reiser på jobb bøttelegges hun da?

9483418[/snapback]

Jeg har ikke lest den, men har hørt at det finnes en lov mot formålsløs kjøring, dvs du børe ha en annen hensikt enn kjøringen i seg selv med turen.

Lenke til kommentar

Og kor er bevisa for at du har kjørt formållaus kjøring? Er jo ingen som kan bevise at du faktisk ikkje hadde ein avtale/noko du skulle hente/osv når du har kjørt same plassem fleire gonger.

Lenke til kommentar

Det var vel maks 3 ganger tror jeg.

Husker ikke tidsrommet, men du skal være flink hvis du greier å kjøre gjennom byen 3-4 ganger mans du handler og leverer unger osv... innen det tidsrommet.

Har aldri greid det selv, bare når det er meiningsløs kjøring.

Lenke til kommentar

Jeg tror han mente råne som i at en person kjører rundt i byen i 30 km/t, hører på høy musikk og ikke har andre planer enn å kjøre. Jeg har selv vært med å råne et par ganger, og jeg skjønner hvorfor folk gjør det, selv om det er litt unødvendig med tanke på forurensning.

Ellers er jeg enig med Gaidaros.

Lenke til kommentar

Jeg tror han mente råne som i at en person kjører rundt i byen i 30 km/t, hører på høy musikk og ikke har andre planer enn å kjøre. Jeg har selv vært med å råne et par ganger, og jeg skjønner hvorfor folk gjør det, selv om det er litt unødvendig med tanke på forurensning.

Ellers er jeg enig med Gaidaros.

9489556[/snapback]

Mener det er en regel som henger igjen fra bensinkrisens dager om at det ikke er lov til å kjøre uten mål og mening. (Dette tør jeg da ikke påstå).

Men har jo selv vært råner, og hvis man synes det er bedre at undommen sitter inne og røyker hasj evt. drikker eller for den saks skyld, spiller data hele helgen, så er det ikke rart at Politiet bøtelegger Rånere for det er jo både sosialt og faktisk etter mine egene erfaringer, meget lite rusmidler i disse miliøene. (dog drikking utenom sjåføren forekommer :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...