Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politi og mindreårige


A-dog

Anbefalte innlegg

Deres tanker rundt poltiet og deres behandling av mindreårige i alkohol sammenheng?

 

Jeg har nå ved flere annledningen fått bekreftet min mistanke om at politiet er noen autoritære arrogante drittsekker. Rett og slett uhørt hvordan de behandler ungdom med en pils i hånda. Denne tankegangen om at hvis du er 16 og holder en tuborg er du politiets number one customer. Istedenfor å bruke krefter på å bryte koslige "get togethers" burde man ikke fokuser på nei jeg vet ikke si: Voldtektmann, voldsutøvere og andre folk som faktisk er kriminelle?! Kanskje noen er politi her som har lyst til å svare?

 

Men det som virkerlig fyrer meg opp er den skadefryden de får av å kaste ungdommer ut på gaten.

Endret av A-dog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det engang slik at hvis politiet observerer en mindreårig med alkohol og en annen hardbarket kriminell handling samtidig, så bruker de selvsagt ressurser på sistnevnte. Hvis dette derimot ikke er tilfelle, og de kun observerer den mindreårige med alkohol, så er det en selvfølge at de tar vedkommende.

 

Det er ikke slik at for hver mindre lovovertredelse de bruker energi på, så lar de en større lovovertredelse foregå i fred og ro.

 

Tenk på dette: hvis du/dere IKKE hadde benyttet dere av alkohol som mindreårige, så hadde ikke politiet behøvd å bruke tid og ressurser på dere, og kunne dermed fokusert på alvorligere lovbrudd.

Lenke til kommentar
Nå er det engang slik at hvis politiet observerer en mindreårig med alkohol og en annen hardbarket kriminell handling samtidig, så bruker de selvsagt ressurser på sistnevnte. Hvis dette derimot ikke er tilfelle, og de kun observerer den mindreårige med alkohol, så er det en selvfølge at de tar vedkommende.

 

Det er ikke slik at for hver mindre lovovertredelse de bruker energi på, så lar de en større lovovertredelse foregå i fred og ro.

 

Tenk på dette: hvis du/dere IKKE hadde benyttet dere av alkohol som mindreårige, så hadde ikke politiet behøvd å bruke tid og ressurser på dere, og kunne dermed fokusert på alvorligere lovbrudd.

9470359[/snapback]

 

Vel der tar du helt feil, for det finnes egne patruljer fokusert på å fange ungdom med pils i hånd. Jeg møter alltid de samme folka og de er de som kommer til skoler å snakker om hasj, alkohol osv. Ungdomspoliti om du vil. Tenk på dette: Hvis det hadde vært lovlig for 16 åringer å drikke slik som det er i Danmark, ville dette problemet være helt borte.

Endret av A-dog
Lenke til kommentar
Nå er det engang slik at hvis politiet observerer en mindreårig med alkohol og en annen hardbarket kriminell handling samtidig, så bruker de selvsagt ressurser på sistnevnte. Hvis dette derimot ikke er tilfelle, og de kun observerer den mindreårige med alkohol, så er det en selvfølge at de tar vedkommende.

 

Det er ikke slik at for hver mindre lovovertredelse de bruker energi på, så lar de en større lovovertredelse foregå i fred og ro.

 

Tenk på dette: hvis du/dere IKKE hadde benyttet dere av alkohol som mindreårige, så hadde ikke politiet behøvd å bruke tid og ressurser på dere, og kunne dermed fokusert på alvorligere lovbrudd.

9470359[/snapback]

 

Vel der tar du helt feil, for det finnes egne patruljer fokusert på å fange ungdom med pils i hånd. Jeg møter alltid de samme folka og de er de som kommer til skoler å snakker om hasj, alkohol osv. Ungdomspoliti om du vil. Tenk på dette: Hvis det hadde vært lovlig for 16 åringer å drikke slik som det er i Danmark, ville dette problemet være helt borte.

9472758[/snapback]

 

Og hvis dere hadde latt vær å drikke ville det heller ikke vært nødvendig.

 

Er det ikke gøy å argumentere sånn frem og tilbake?

Lenke til kommentar
Vel der tar du helt feil, for det finnes egne patruljer fokusert på å fange ungdom med pils i hånd. Jeg møter alltid de samme folka og de er de som kommer til skoler å snakker om hasj, alkohol osv. Ungdomspoliti om du vil. Tenk på dette: Hvis det hadde vært lovlig for 16 åringer å drikke slik som det er i Danmark, ville dette problemet være helt borte.

9472758[/snapback]

:!:

Trodde det samme selv da jeg var yngre. Men har så funnet ut at de ikke er ute etter å ta dere, men å passe på dere.

De er ute på patrulie, og ser de noe som er ulovlig, så ja. Da gjør de noe med det.

Lenke til kommentar

Er utruleg kva politiet godtar når ein viser respekt tilbake.

Å ha holdninga politiet er noen autoritære arrogante drittsekker er garantert å ryke rett på glattcella med den minste fortredelse.

 

Kan ta tre episoder:

1) Russetida, Den gongen Rolf B. Wegner var politsjef i Bergen. Var øyenvitne.

Nokon står å drikker ved den blå stein, Wegner og ein til kjem bort å spør om dei kan helle ut ølen. Dei gjorde det og så var alt fint. mens litt seinare var det nokon andre som fann ut at dei skulle drikke pilsen i trynet på politet. Dårlig ide.

 

2) Meg sjølv godt brisen i Stjørdal på studenfest i sentrum. Gjekk meg litt vill etter å ha vore i ein minibank, Politiet kjem og har plukka opp ein litt meir full enn meg.

Dei lurer på om han hørde til same fest som meg. Eg Trudde det. og fekk tilbud om at dei kunne kjøre oss til uteplassen viss eg tok han med meg.

Så her satt to godt brisne informatikkstudenter i ein politibil, og blir kjørt til uteplassen, sluppe ut der. Så sjangler me inn at på uteplassen.

Hadde eg vore frekk i kjeften der og eg hadde nok hatt meg gratis overnatting i Stjørdal med dundrande økonomisk hovudepine dagen derpå.

 

 

3) Går nedover Karl Johan på tidleg ettermiddag, som vanlig står det ein politibil der. Ein fyr går bort til politibilen og begynner å skjelle tjenestemennene ut etter noter. (hadde eg fått ei slik uprovosert skyllebøtte så hadde han spytta småstein etterpå) Seffern reagerer politiet på dette oppførselen, men då stikker han.

Var like før eg satte fot på idioten, for han hadde virkeleg fortjent å fått seg ein runde på glattcelle for å vere så blåst i skallen.

 

 

Moralen:

 

Politiet er behandler deg akkurat slik du behandler dei. Er du høfleg og grei så er det veldig få gonger ein havner i trøbbel med politiet.

Skal ein vere tøff og kjekke seg så beklager men darwinismen gjeld:

idioti prøver verden å kvitte seg med.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt hva du mener Jankee, og må inrømme jeg er ganske så enig, men jeg har selv opplevd noen episoder hvor dette ikke har vært tilfellet:

 

Lørdag kveld, en uke siden.

Før historien begynner vil jeg påpeke at jeg er 16 år. Gutta og jeg hadde bursdagsvors og koste med litt øl og Arctic monkeys i stua hans. Diskuterte litt valg og hva som har skjedd nylig osv. Etterpå ringer vi litt får å finne hvor det skjer noe, hvor det villeste partyet er med andre ord :tease: Etterhvert finner ut at det er en kis nede på haslum som har fest så vi tar turen dit. Der er det rundt 30 ungdommer som har det hyggelig. Og så selvfølgelig skjer det som alltid skjer. En eller annen teit voksen hadde sikkert sett oss på terassen eller noe lignende og ringer politiet. Store menn i unformer kommer med den barskerste stemme jeg noen gang har og peker på meg: Du, er du 16? Jeg svarer: Nei, det tror jeg vi begge vet at jeg ikke er. Uniform: Hva tror du foreldrene dine sier hvis jeg ringer dem? jeg: Vel, jeg tror ikke de ville blitt veldig fornøyd. Etter det så skriker han at alle må ut. Og når jeg reiser meg fra spfaen bare dytter han meg slik at jeg tryner og skraper opp hånden. Og ikke gidder han å hjelpe han går rett forbi. Så utenfor stikker jeg bort til og så spør jeg: Hvorfor er det slik at dere gidder å fokusere på ungdommer som bare prøver å ha det litt gøy? Hvilken hensikt tjener det? Uniform: Et ord til og jeg tar deg med på politistasjonen.

Lenke til kommentar

Så du (Tyler) synes det er helt galt at politiet stopper en fest etter å ha fått telefon fra naboen? Dette er de pliktet til. Når de da sikkert også har fått beskjed om at det er mindreårige på festen, og en mindreårig gjør seg vanskelig for politiet når dem kommer. Ser ikke noe galt fra politiet sin side her jeg. De ga deg valget. Enten roer du deg ned og gjør som dem sier. Ellers så blir du med ned på stasjonen. Neste steg er da ditt.

Lenke til kommentar

Til trådstarter.

Du er slettes ikke alene om å føle deg trakassert av politiet. Og du er heller ikke alene om å føle at nettopp ditt lovbrudd er så uvesentlig at politiet skulle overse det.

 

· De som kjører for fort (fartsgrensene her i Norge er jo latterlig lave …)

· De som kjører i fylla eller narko/pillerus (de norske promillegrensene er helt på bærtur…)

· De prostituerte og deres kunder (det er jo en frivillig sak, fra begge parter…)

· De narkomane (de skader jo ingen med sitt narkotikamisbruk, unntatt når de stjeler, og langer til mindreårige da…)

· De som nasker (bare litte gran…)

· De som snyter på skatten (det er jo så høye skatter her i Norge at det skulle vært forbudt å betale skatt…)

· De som kjører uregistrerte mopeder (Det er jo ikke så farlig, det er jo bare meg…)

· De som kjører uten sertifikat eller kjørebevis (hva er vitsen med slike papirer, jeg kan jo kjøre likevel…),

· De som kjører når de er for unge (alle andre gjør det, så om jeg gjør det, så er det ikke så farlig…)

· De som kjører trimmede mopeder (det er helt på jordet med lovene her i Norge om fartsbegrensing, mopedene kan jo kjøre mye fortere…)

· De som kjører moped med passasjer, gjerne uten hjelm (ikke så farlig, jeg er jo 16 år og ultraansvarlig…)

· De som gauker eller kjøper alkohol til mindreårige (herregud, ett sted må jo ungdommen få tak i alkohol, så hvorfor ikke…)

· De som lyver for politiet (hvorfor ikke når man kan komme unna med det…)

· De som banker opp folk (selvfølgelig i rettferdighetens navn…)

· De som banker kjerringa (hun fortjente det…)

· De som jobber svart (alle gjør det jo, både jobber svart og betaler for svart arbeid…)

· De som hever dagpenger mens de jobber svart (he,he, dobbelt opp, så hvorfor ikke…)

· De som stjeler (offeret kan bare ha det så godt når han ikke sikret tingene sine bedre og han var sikkert forsikret…)

· De som svindler forsikringsselskapene (vi betaler jo skyhøye premier, så når jeg for en gangs skyld får anledning, så snyter jeg til gangs – hver gang…)

· Urinere på offentlig sted (helst på politibilen…)

· Tagge (men bare på offentlige bygninger…)

· Råne (det er jo kultur mann…)

· Etc. etc etc ….

 

Slik kan jeg fortsette og liste opp en masse småkriminalitet som utøverne mener er så ubetydelig at politiet egentlig skulle bry seg om større ting, men altså bare ikke dem. Hverdagskriminalitet er den kriminelle form som er mest utbredt (uten at jeg har tall å bakke opp med) og det er den type kriminalitet som krever de største ressursene fra politiet. Og nå vil altså du at drikking på offentlig plass skal legaliseres, i alle fall for 16-åringer. Til helvete med alle andre, bare du får straffefrihet, så kan politiet bruke de knappe ressursene sine på alvorlige forbrytelser. (dette er et krisemaksimerende argument som er mye brukt). Hvis både du og alle de andre jeg har ramset opp hadde latt være å begå denne såkalte, ubetydelige småkriminaliteten, så hadde de hatt flust med ressurser til å gjøre jobben sin skikkelig og ta tak i de store sakene.

 

Du snakker som et barn, og det er jo det du er. Mindreårig, men likevel over den strafferettslige lavalder. Du etterlyser en fleksibilitet, som jo allerede er der ved at spesialpatruljene. Dermed har du allerede fått spesialbehandling. Grunnen er egentlig enkel, alkohol i forbindelse med sammenstimling øker sjansene for ytterligere kriminelle handlinger.

 

For meg, og sikkert mange andre lovlydige, er dere bare ett nummer i rekka ovenfor. Irriterende for oss, at dere bruker opp politiets ressurser på dumskap, når de samme ressursene kunne vært brukt på mer alvorlige forbrytelser.

 

Men kanskje ikke så irriterende likevel, ved ettertanke. For denne type politiarbeid kalles forebyggende arbeid, og er første steg mot å unngå verre ting. Og den holdningen fra politiets side som du kaller for skadefryd er vel heller oppgitt konsekvens av hjemmets manglende grensesetting og oppdragelse. Bare synd at det er politiet som må utføre dette arbeidet og ikke foreldrene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Råne (det er jo kultur mann…)

9478297[/snapback]

når ble råning ulovlig? kan forstå at vise aspekter av det noen rånere gjør er ulovlig men råning i seg selv er ikke ulovlig. da det vel strengt tatt kun er å kjøre i bil og henge.

 

men jeg tror jeg skjønner hva du mener med det, hehe måtta bare pirke litt :D

9478458[/snapback]

Vet ikke om det er kommunene som setter reglene for det. Men hvis man blir sett kjørendes 3 ganger på samme sted innen x min, så får du bot.

Og å råne handler mye om å kjøre. Må ha lange rånerunder for ikke å få bot da :p

Lenke til kommentar

alle kan jo ha en dårlig dag på jobben!

 

bare tenk deg at du var politi, og det var seint, og du er trøt. så får du beskej om å stanse en fest, du kommer der og ser at det bare er folk under 18 år der. hva gjør du??

du gjør kanskje dette 5-6 ganger hver helg. og møter sikkert på de samme hver gang!

Og du vet ikke hvordan du oppførte deg, nå du har drukket et par øl.så ikke kom h

selvførlgelig så blir de litt iriterte da. det ville jo jeg å ha blitt.

er å si at du oppførte deg pent mot politi mannen, du mener sikkert at du ikke gjore noe men, du gjør jo alt på en litt rarere måte når du har drukket noe.

 

så respekter politiet!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...