Gå til innhold

Greier ikke 3,2Ghz med E6550...?

Anbefalte innlegg

Sitter på en E6550 med en Thermalright Ultra 120 Extreme kjøler.

Kjører greit på 3,15 ghz med vcore på 1,43V +-.. Da ligger tempen på rundt 45C ved stresstesting...

MEN, virker som om den absolutt ikke vil opp på 3,2 ghz.. Har prøvd med vcore opp til 1,45V..

Er sikker på at det ikke er minnet som stopper meg, har PC7200 ram (900mhz)..

Noen tips?

Endret av aplus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger høy FSB for å klokke den CPU-en høyt.

3,15GHz med 7x multiplier blir FSB450, da kjøres minne på 900 effektivt.

Nå skal det som regel ikke være noe problem å overklokke minne til 914 som du må for å nå 3,2GHz, med mindre det allerede er på grensen.

De Kingston-brikkene er ikke av de beste til overklokking, men det er tross alt bare snakk om 14MHz effektivt.

Det du kan gjøre for å teste er:

Disable alle CPU features i BIOS, under Advanced->CPU et eller annet. :)

Øke NB VCore, men pass på så du ikke overdriver.

Vifte til kjøling!

Dette pleier å gi høyere FSB dersom du ikke har nådd maxklokk på CPU, noe som er tvilsomt. Eller at du har nådd en FSB-Wall.

Du kan også prøve å øke spenning til minne, men det kommer an på hvilken spenning du bruker nå, og hva brikkene tåler.

(Det virker usannsynlig at minne skal være årsaken her)

Fungerer ikke noe av dette kan du prøve å

sette ned multiplier til 6x og se hvor høy FSB du kan sette.

Dersom Max FSB er den samme på 6x og 7x, kan du ha nådd en vegg.

Det kan også være at det finnes huller, dvs enkelte frekvenser som fungerer dårlig.

Du kan da med multiplier 6x prøve å øke med 10-15 eller 20 f.eks. for å se om du får boota.

Poenget med 6x er at du får lavere frekvens på CPU, så du vet at det ikke er høy frekvens og varmeutvikling som stopper deg.

Prøv deg litt frem og les litt guider, hvis du er usikker.

Eneste du må være forsiktig med er høy spenning og temperatur.

Kjølinga er det ingenting i veien med på CPU. :thumbup:

Litt trøtt nå, så det får holde for i natt.

EDIT:

Spread Spectrum kan også disables.

Sikkert mer jeg har glemt. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Du trenger høy FSB for å klokke den CPU-en høyt.

3,15GHz med 7x multiplier blir FSB450, da kjøres minne på 900 effektivt.

Nå skal det som regel ikke være noe problem å overklokke minne til 914 som du må for å nå 3,2GHz, med mindre det allerede er på grensen.

De Kingston-brikkene er ikke av de beste til overklokking, men det er tross alt bare snakk om 14MHz effektivt.

Det du kan gjøre for å teste er:

Disable alle CPU features i BIOS, under Advanced->CPU et eller annet. :)

Øke NB VCore, men pass på så du ikke overdriver.

Vifte til kjøling!

Dette pleier å gi høyere FSB dersom du ikke har nådd maxklokk på CPU, noe som er tvilsomt. Eller at du har nådd en FSB-Wall.

Du kan også prøve å øke spenning til minne, men det kommer an på hvilken spenning du bruker nå, og hva brikkene tåler.

(Det virker usannsynlig at minne skal være årsaken her)

Fungerer ikke noe av dette kan du prøve å

sette ned multiplier til 6x og se hvor høy FSB du kan sette.

Dersom Max FSB er den samme på 6x og 7x, kan du ha nådd en vegg.

Det kan også være at det finnes huller, dvs enkelte frekvenser som fungerer dårlig.

Du kan da med multiplier 6x prøve å øke med 10-15 eller 20 f.eks. for å se om du får boota.

Poenget med 6x er at du får lavere frekvens på CPU, så du vet at det ikke er høy frekvens og varmeutvikling som stopper deg.

Prøv deg litt frem og les litt guider, hvis du er usikker.

Eneste du må være forsiktig med er høy spenning og temperatur.

Kjølinga er det ingenting i veien med på CPU.  :thumbup:

Litt trøtt nå, så det får holde for i natt.

EDIT:

Spread Spectrum kan også disables.

Sikkert mer jeg har glemt. :)

9469697[/snapback]

Tusen takk for ett fyldig svar... :) Skal si ifra dersom jeg når 3,2 ghz ;)

Lenke til kommentar

Sliter fortsatt med å komme opp på 3,2 ghz.. Har prøvd med forskjellig vcore og vmch uten resultat..

Dersom jeg øker vmch fra 1,25 til 1,29 (som er neste steg det går an å øke til) vil ikke maskinen boote.. Synst dette er rart siden HK (Abit IP 35 Pro) har noen ganske drøye varmespredere og vistnok skal være utmerket til oc..

MEN, har begynnt å mistenke at det er minnet som ikke vil mer, siden pc'n kommer litt lenger dersom jeg øker ddr2 voltage til 2V (dog ikke til vista logoen).. Dette er i såfall også litt rart da brikkene, som sagt tidligere, bare trenger å klokkes 16 mhz effektivt for å oppnå 3,2 ghz :cry:

Klokk pr. 12.09: post-115461-1189631514_thumb.jpg

Endret av aplus
Lenke til kommentar

Har du sjekket standardvolt på minnet ditt? Dette er vanligvis oppgitt et sted på produsentenes hjemmeside. Det kan nemlig være at minne som er såpass høyt klokket (eller skal tåle en såpass høy klokk) har en standard minnevolt som er høyere enn hovedkortets standard på 1.8V (som regel). Og da er det få forskjeller i klokking som gjør om minnet trenger en del mer volt. Jeg vet at på de fleste PC6400 (800MHz) brikker er standard bruksvolt fra produsenter oppgitt til å være fra 1.8 til 2.1 eller 2.2 volt. Så sjekk om øking av volten opp til kanskje 2.1 hjelper deg noe :)

Lenke til kommentar

Har du siste BIOS?

Minnebrikkene er garantert for 2,1V ihvertfall iflg Kingston. (1GB-brikkene)

Kan du vise skjermbilde av CPU-Z->Memory-tab?

Klarer du 457 eller mer, med multiplier 6?

Du kan godt prøve å sette vMCH (NB) opp et hakk til. = 1,33V

Tåler mye mør før det må ha bedre kjøling.

Kortet bør klare over FSB 500, med litt justering av spenninger, men det er ikke sikkert CPU er like villig.

I noen tilfeller kan det hjelpe å disable ting du ikke trenger i BIOS.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene.. Får ikke tid til å prøve mer før jeg kommer tilbake fra telttur i morgen.

Kahlius: Som Loke_h sier så er brikkene testet på 2.1V ved 900mhz.. Har prøvd med denne spenningen, men da fryser windows som følge av orthostest i 11 sek..

Loke_h: Har ikke gjort noe med bios, men regenet med at de var siste bios siden kortet kom på markedet for ikke lenge sidern.. skal dog sjekke det opp;) skal prøve å øke V på mch ja

lucky666: Kjører på standard timings 5-5-5-15.. Skal som sagt prøve å øke volten på mch mer ja.. Hva er pwm? tempen på pwm 39C idle iflg. uguru.. har ikke tid til å teste load før jeg kommer tilbake...

Endret av aplus
Lenke til kommentar

Du har vel bios 10 eller 11.Begge er gode.

Sett ei 80mm vifte over kjøleribbene mellom cpu og bakre kabvifte hvis du får plass.Helst ei 60mm vifte.Da kjøler du spenningsregulatorene til cpu.

En mod som er effektfull kan være å demontere alle tre kjølerne.Altså til sb/nb/pwm.Erstatt orginalgoopen med f.eks Arctic ceramiqe og fest kjølerne med skruer og mutter istedet for plastfestene.Det er flere av Abit ip pro kortene som har montert kjølerne skjevt.Spesielt nb.

Lenke til kommentar
For å finne ut om minnet er problemet:

Prøv å sette ned FSB og kjøre FSB:RAM på 4:5 f.eks.

FSB=360 -> RAM = 900 (450)

FSB=370 -> RAM = 925

Klarer du FSB 370 her, med VDIMM på 2,1V?

9495500[/snapback]

Klarer å kjøre minnet på 900 mhz med 2,1V ja, men er ikke orthos stabil (ett par minutter)

Endret av aplus
Lenke til kommentar
Ser ut som minnet ditt sliter.

Se her.

9497120[/snapback]

Å kjøpe nye minnebrikker er foreløpig ikke ett alternativ, da jeg allerde har kjøpt nye 1 gang.. solgte de forrige crucial pc5300 brikkene mine etter å ha hatt dem i 2 uker fordi de klokket dårlig (fikk "feil" chips).

Uansett kan det sikker bli vanskelig å få solgt brikker som ikke engang greier å kjøre på standard frekvens..

Lukter det reklamasjon her? :innocent:

edit: div. skriveleifer

Endret av aplus
Lenke til kommentar

Klarer de ikke standard frekvens stabilt,ville jeg ha brukt angrefrist.Det er det minste en må forlange.Har et kit Crucial value pc 5300 som lunker på [email protected] 5-5-5-15,og som har mye å gå på.

Hvis du ikke har hatt dem over 14 dager,bør du vurdere å sende dem inn.Angrefrist er ikke noe en skal bruke i tide og utide,men i ditt tilfelle synes jeg det er absolutt ok.

Er de eldre enn 14 dager bør du vurdere reklamasjon.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Klarer de ikke standard frekvens stabilt,ville jeg ha brukt angrefrist.Det er det minste en må forlange.Har et kit Crucial value pc 5300 som lunker på [email protected] 5-5-5-15,og som har mye å gå på.

Hvis du ikke har hatt dem over 14 dager,bør du vurdere å sende dem inn.Angrefrist er ikke noe en skal bruke i tide og utide,men i ditt tilfelle synes jeg det er absolutt ok.

9498560[/snapback]

Consider it done :thumbup:

Lenke til kommentar

9498560[/snapback]

Consider it done :thumbup:

9501104[/snapback]

Angreretten gjelder ikke når forseglingen er brutt :ohmy: Blir vel reklamasjon da..

Lenke til kommentar

Angreretten gjelder ikke når forseglingen er brutt :ohmy:  Blir vel reklamasjon da..

9501318[/snapback]

Joda, angreretten gjelder så lenge produktet er, sitat, "I vesentlig samme stand og mengde som da du fikk det"

Du skal kunne prøve et produkt, for dernest å benytte angrefristen. Dette kommer klart og tydelig fram i forbrukerloven ihht. netthandel, og det er bare useriøse selskap som hevder at vesentlig stand og mengde tilsir at stiftene som holder emballasjen sammen ikke er borte (host, moobi, host).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...