Gå til innhold

Hva er 'high-end' lydkortet for gamere?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal gå til annskaffelse av et lydkort. Jeg har alltid brukt hovedkortets lydchip og lurer på om jeg vil merke noen reel forskjell. Jeg har investert såppas mye i gamingriggen jeg har nå så vil jeg gjerne gjøre den komplett med et lydkort i samme klasse.

 

Hvilket lydkort er 'high-end' akuratt nå, og hva kan jeg forvente av lydforskjell både med høytalere og headset?

 

Hvordan er det med Creative og de latterlige driverene deres, fortsatt like ille?

 

Jeg bruker Vista 64-bit hvis det er noe å ha i tankene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X-FI er vel det som yter best innenfor spill. Har selv et X-FI fatal1ty, men bruker det ikke lengre pga problemene det har med spdif passtrough. Hvis du skal bruke pc høytalere vil du merke god forskjell på et internt lydkort og et godt standalone kort. Dog har du egen reciver/forsterker og kjører digital signaloverføring vil du ikke legge merke til annet enn muligens preprosseseringen lydkortene kan gjøre (EAX etc)

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bruke vanlige PC-høytalere eller høykvalitets headphones. Hva er spidf passthrough og hvorfor gir det deg problemer? Jeg anntar dette er irrelevant for meg kortet vil bli brukt til basisoppgaver som å spille og høre på musikk.

 

Hva med creative driverene? Jeg hater å kjøpe produkter som slenger med drivere som legger seg til i tray samt glorer hele møkka til med fargesprakende idiot-menyer.

 

Hva med Razers lydkort?

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Driverene jeg bruker til windows vista er minimalistiske. Det er kun et lite kontrollpaner for å justere litt på eax etc.

 

Om du laster ned kun driverpakka, vil du ikke få masse plagsomme ting i systrayet og ellers i systemet. Det har vært slik med alle creatives produkter en stund. Problemet er vel at går man igjennom installeren så får man mye ekstra med på kjøpet.

 

Det som er bra med X-Fi, som ingen andre kort har så vidt jeg vet, er "alchemy", en liten app + dll fil som konverterer direct3d lyd til openAL. I windows vista fungerer ikke direct3d lengre, og gjør at eldre spill hørest mye flatere ut i lyden. Med alchemy blir lydbildet som før.

 

SPDIF passtrough er noe man bruker for å sende DTS audio, AC3 eller lign til ekstern dekoder (reciver/forsterker) for 5.1/7.1 lyd. AC3 og DTS brukes på DVD, HD media, SACD og DVD-A.

Problemet med X-Fien er at den resampler fra 44.1kHz til 48, og det skaper bare støy når man kjører det over SPDIF til ekstern dekoder. Jeg har prøvd å finne en måte å få det til å fungere på uten hell. Det integrerte lydkortet gjør da samme nytten uten noe kvalitetstap pga digital overføring.

 

Razer kortet har jeg ikke prøvd, men det vil nok kunne gjøre nytten. Reviewene av den er positive, men der har du et forvirrende kontrollpanel :)

 

Ellers så har du jo et alternativ i : http://www.hardware.no/tester/lyd/asus_xonar_d2_/42715/1

Lenke til kommentar

Etter å ha undersøkt litt la jeg merke til at Razers kort ikke har EAX over versjon 2.0 da dette er Creatives teknologi, samt at 'pinpoint-your-enemies'-teknologien er fremhevelse av nære lyder, noe som ofte er dine egne fotskritt eller reloadlyd. Tilslutt har det en unødvendig tilkobling designet for razer headsettet.

 

Dette, samt dårlig vista drivere (unconfirmed rumor) skremte meg vekk fra det kortet.

 

Jeg ser nå på X-fi XtremeGamer Fatal1ty (ugh for et fjortissnavn) - men er skamredd de forbanna driverene :s Men det ser ut til at du ikke har noe problem med de.

 

Jeg er ikke motivert til å stille på ting og tang på kortet annet en de helt nødvendige for å få den optimale opplevelsen når jeg spiller og når jeg hører på musikk - alt annet bryr jeg meg ikke om. Om jeg må bytte mellom 2 modi er det OK, men må jeg fintune en hel masse instillinger og equalizers så kan det være.

Lenke til kommentar

Nå er jo EAX en død standard. Det støttes ikke i vista (annet i emulering) og vil ikke komme i nye spill.

 

Når jeg brukte creative kortet mitt stilte jeg ikke på noe. Bare lot det være i entertainment mode og kjørte spill/video/musikk om hverandre. EQ lot jeg applikasjonene ta seg av.

 

Driverene vil nok være greie om du bare henter ned basis driverpakken fra creative sine sider og holder deg kun til den uten ekstra applikasjoner.

 

Slik ser creative kontrollpanelet ut på Vista64

creativeqw8.th.jpg

Det er ikke noe mer creative relatert installert med den driverpakken annet enn drivere+panelet.

Endret av ayufan
Lenke til kommentar

Hm, jeg leste akuratt et review som hevdet at alle moderne spill støtter EAX - samt at det var teknologiens frontier for hvordan lyd oppleves i div miljøer.

 

Hva mener du med at dette ikke støttes i Vista (det er da hovedsakelig i spill man er interessert i dette?) og at standaren er død? Tar en annen standard over eller blir dette individuellt kodet i spill?

 

EDIT: Det var et mer likanes kontrollpanel enn det jeg hadde i tankene ja ;)

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Microsoft kastet ut Directsound i Vista, og derfor grunnlaget for EAX. Nye spill vil benytte seg av OpenAL.

Creative har laget en applikasjon som oversetter fra EAX til OpenAL under Vista. Denne fungerer kun på X-fi kortene. Dette gjør at spill som benytter EAX hørest ut som før med X-FI under Vista, men hørest ikke bra ut på Audigy eller andre ikke creative kort.

Jeg har ikke hørt om noen spill som blir utviklet med EAX støtte under Vista, og regner med at produsentene går over til OpenAL etterhvert som Vista blir utbredt

Lenke til kommentar

Mao. vil ikke Crysis, HL2:EP2, Far Cry 2, Assasins Creed osv osv osv basere seg på EAX, men OpenAL?

 

Uansett, jeg regner med X-Fi kortene vil være 'top-notch' i kommende spill som da potensiellt ikke bruker EAX teknologi, eller vil det synke nedover rangsstigen og la OpenAL-spesialiserte lydkort passere seg?

 

Mao: Gjør jeg en feil i å innvestere i et X-Fi kort nå hvis du har rett i at kommende spill ikke vil bruke EAX?

Lenke til kommentar

X-Fi kortet støtter openAL, så det kortet er nok ingen blindvei.

Jeg vet ikke hva Assassins creed kommer til å bruke av audio. Crysis bruker ikke EAX eller openAL, de kjører med egenproduserte DSPer så vidt jeg har lest.

EAX blir nok lagt med i spill enda, da det fungerer fint i XP, samt kan brukes med X-FI i Vista.

Lenke til kommentar

Alright. Takk for gode svar ;)

 

edit: Jeg har opprettet en annen tråd i headset-kategorien av forumet, men det virker som et inntørket sted. Har du noen annbefalinger med tanke på headset til mitt soon to be aquired X-Fi Fatal1ty?

 

Jeg skulle ha kjøpt Razer Barracuda headsettet hadde det ikke vært for den kritiserte bassen.

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Tja, Razer Barracuda er jo et surroundheadset. Har aldri prøvd noen av de, og vet ikke hvor effektive de er i å simulere surround.

Selv er jeg ekstremt fornøyd med mine Sennheiser HD-650, og har også gode erfaringer med Sennheiser HD-580.

Ellers kan jo Beyerdynamic DT250-80 være et alternativ.

 

Men ønsker du et headset med mic, så har jeg ikke noen gode forslag egentlig.

Bruker et plantronics headset til voicechat når det kreves. Og sennheiseren når jeg nyter musikk/film og ikke ønsker å plage naboene på natterstid.

hm, ser Beyerdynamic gir ut noen av headsetene sine med mic. Feks DT290-80 . Det ser ut som å være en god sak for det bruket.

Lenke til kommentar

HD-650'n blir nok litt i dyreste laget ;)

 

Jeg får vel kanskje innstille meg på å kjøpe et go' headset og et mindre dyrt ventrilo-headset.

 

Ut av nyskjerrighet, hva er den reelle forskjellen i lydopplevensen når man sammenligner en åpen headsetkonstruksjon med en lukket en? Har dette noe å si for mannen i gata?

 

EDIT;

Tja, Razer Barracuda er jo et surroundheadset.

Ja, og anngående det - kan du si noe om hvordan dette gjengir lydrettningen sammenliknet med et tradisjonellt headsett? Har dette noe for seg?

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Åpne headset kan høres lysere og luftigere ut, billige åpne headset kan også føles som svakere i bassen.

Lukkete headset vil naturlig være fastere i bassen.

Når det gjelder selve konstruksjonen, kan åpne headset være bedre å ha på hodet i lengre perioder på grunn av at de ikke trenger å stramme så mye på hodet og det er mer lufting. Åpne headset er derimot ikke så mye egnet ute eller på feks bibloteker da de "lekker" endel mer lyd.

 

Når det gjelder surroundheadset, baserer de seg på å ha flere små høytalerelementer i selve headsettet. De kan da posisjonere lyden bedre enn ved et tradisjonelt headset.

Jeg har hørt at man får en god surroundfølelse av dette, så lenge kildematrialet er i god 3d (som de fleste spill er idag).

Dermot vil ikke en rekke små høytalerelementer gi like god lyd som to store (som vist av den dårlige bassytelsen til Razer headsettet)

 

Kort sagt, bra til headset gaming, ikke optimalt til film/musikk

Endret av ayufan
Lenke til kommentar

Søren ikke lett å velge mellom headset. Det finnes så utrolig mye dritt med labelet 'gaming headset', og så utrolig mye kvalitetsheadset med audiofil-sjargong som roser en 'blød diskant' eller 'treffende bass'. Så er det valget mellom surroundset eller vanlige. Ugh!

 

Jeg vil enkelt og greit ha et virkelig godt headset som kan nyttegjøre seg av det nye lydkortet og som gir meg en optimal lydopplevelse i spill. Razers set hadde vært flott til dette, men det funker desverre ikke uten en upåklagelig bass. Bassen er strengt tatt the bread'n'butter av gode actionspill.

edit: skrivefeil

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Har et spørsmål til dette; vil et Gaming lydkort gjøre at maskin yter bedre i spill, enn ved f.eks. et standard kort evt. et integrert?

Mener å ha hørt at man bør ha et skikkelig kort ved gaming, siden dette tar over ressursbruk en CPU ellers måtte ha tatt seg av...?

 

Ang. headset (har bare skumlest tråden), så bruker jeg selv headsettet Gamecom Pro 1 fra Planctronics. Er veldig fornøyd, og etter hva jeg skjønner er dette et populært headset blant hardcore gamere(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...