Gå til innhold

Pentium vs AMD i kjøling.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hallo

jeg har en AMD 1000 som jeg kan kjøre uten vifte, i ca 15 min i spill! var ca 75 gader da,

er ca 43 gradet nå!

har en venn som har en p4 som var 92 grader uten vifte, ble ikke varmere + at den var 100 % stabil (hvor varm skal en p4 være før den klokker seg ned)?

er svært fornøyd mad min AMD har hat den i over 1 ÅR

jeg mener at AMD ikke er noe spesielt varmere en Intel! :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-06 22:32, vwalle skrev:

hallo

jeg har en AMD 1000 som jeg kan kjøre uten vifte, i ca 15 min i spill! var ca 75 gader da,

er ca 43 gradet nå!

har en venn som har en p4 som var 92 grader uten vifte, ble ikke varmere + at den var 100 % stabil (hvor varm skal en p4 være før den klokker seg ned)?

er svært fornøyd mad min AMD har hat den i over 1 ÅR

jeg mener at AMD ikke er noe spesielt varmere en Intel! :razz:

I henhold til Intel sine "White Papers" så skal P4 2 GHz tåle ca 75C og skal klokke seg ned like før det (+- 65C?).

Lenke til kommentar

Har selv en xp1700 cpu og en Thermal Integration vifte. Cpu temp'en ligger på 40C, men har merket at om jeg skur varmen i varmekablene ned noen grader, så blir det en relativt stor forandring på cpu temp også. Viften bråker litt, men ikke slik at det plager meg.

Lenke til kommentar

jeg bruker en Taisol CGK 760 m kobberbunn til 249,- fra http://www.microplex.no , og en 80 mm vifte av ukjent spesifikasjon, tipper på en ca 15 desivel (fra en gammel ultra silent strømforsyning ) , jeg ligger på 39 grader normalt bruk .. stiger til vel 45-48 under mye spilling , men egentlig bryr jeg meg driten om den er 120 grader .. bare den er stabil :grin:

Btw.. de som har 60 grader + på amd cpuer , de måler med feil program , feil måte, eller har gjort noe veldig galt :grin: Ellers har de utrolig dårlig lufting i et lite kabinett.. for det er skjeldent.

Men men .. Thunderbirds var noen #"%%¤%# varme cpuer .. ja .. XP er mye bedre merkbart nesten 10 grader forskjell , har en xp @ 1585 (xp1900+ ca) , og hadde min forige tbird @ 1620 mhz.. tbirden lå alltid over 50 grader med en saaatans uværkjøler , denne her klarer seg på litt over 40 grader på nesten 1600 mhz 1.89 vcore

Lenke til kommentar

Jeg har 50 grader uten overklokking ja.

Kjører 133Mhz i BIOS, fremfor 100Mhz default.

Er 50 mye ?

noen sier det er lite, andre sier mye...

Har Arctic silver på ja, og vifta er på full guff!

Men har ingen andre vifter enn prosessorvifta da, og

det vil jeg egentlig ikke ha, da støyen er høy nok fra før..

noen forsalg/tiltak jeg bør ta ?

Sleng inn noen kabinett vifter som du kobler til å gå på 5 volt.

Lenke til kommentar

Min CPU har ikke vært over 47 grader celsius. Dette inkluderer mye spilling!

--------------------------------

Abit KR7A-Raid

AMD Ahtlon XP 1900+

512 MB DDR RAM

MAXTOR DiamondMax Plus D740X

Creative Audigy Player

Chieftec Dragon Big Tower m/dør Blå

Voodoo 3 3000 AGP (Skal erstattes med Radeon 8500 eller Geforce 4) :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-03 16:57, extreme skrev:

Jeg har en 2.0GHz P4 med 512mb RDRAM, med PABST 2050 RPM Og Swiwtech kjøler. CPU'en er aldri over 40 grader, på Max Load!

P4 utvikler mye mindre varme enn AMD ja, dessuten måler p4 varmen direkte på coren. AMD måler litt utenfor, slik at en AMD som har cpu temp på 50 grader, egentlig er ca 60-65 grader varm direkte på coren.

P4's core tilsvarer nesten 6 stk amd cores arealmessig, derfor trenger p4 mindre kjøling, fordi varmen lettere går over til ribba, + at den har varmespreder.

Neinei! Core'n til P4 er ikke 6 ganger større en Athlon-core'n! Det er varmesprederen som er det. Selve core'n er dobbelt så stor mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...