Gå til innhold

Pentium vs AMD i kjøling.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både AMD og Intel sine prosessorer er bra!

Det som per idag i mine øyne er fordelen med Intel er at hovedkortene er av bedre kvalitet! AMD er veldig avhengige av Via sine hovedkort og alle som følger med i forum og på hardware sider på nettet vet at det så og si alltid er en eller annen bug i Via baserte hovedkort!

Du kan jo lete rundt på forumet her og se om du finner noen som har problemer og P4 maskin!

Om du er ute etter en pc som 'bare virker' så er vel intel tingen, AMD krever litt mer tweaking om det skal fungere optimalt!

(Har forresten AMD selv!) :grin:

Lenke til kommentar

Ført og fremst burde du søke på relaterte saker i forumet.

Det er like mange meninger om dette som det er folk.

Temperatur forskjellen er minimal.

De nye Northwood prossesorene fra Intel tror jeg kan være verdt pengene.(pga overklokkingspotensialet)

AMD XP serien er stodig som fjell og ikke spesielt varmere enn Intel.glem det gamle temphysteriet .

Kjøp en ordetlig kjøler først som sist,så slipper du tenke på dette. (dette gjelder for begge cpu,ene).

Det hele koker ned til smak og behag,OG penger.

Selv ville jeg gått for Intel hvis jeg hadde litt for mange penger liggende å slenge.

DEN SOM SØKER HAN FINNER

Lenke til kommentar

Har en Atlhon XP 1600 med en Alpha 8045 og Enermax vifte. (på et MSI K266 PRO R/U kort)

Denne holder 50 grader, men jeg syntes den støyer endel, da jeg har den i stuen min.

Jeg hater støy på maskinen, men det finnes ikke en eneste en løsning for å elimenere dette!

Har lest sider opp og ned!

Lenke til kommentar

Grunnen til at AMD har fått rykte som varme er nok at man må kjøpe kjøler selv, da er det lettere å gå for en billigkjøler til et par hundrelapper enn en kvalitets sak. Intel leverer meget gode vifter med 'boxed' cpu'ene sine. I effektforbruk er det ikke mye så skiller dem.

Et Intel system blir noen hundre kroner dyrere hvis man unngår toppmodellene (noe man alltid bør gjøre), for en komplett pakke utgjør det ikke allverden lenger. Jeg forventer heller ikke at alle er like enig i regnestykket mitt. (Priser fra Prisguiden)

AMD XP 1700: 1600,-

Kjøler: 500,-

MSI k7t pro2 RU: 1500,-

Totalt: 3700,-

P4 1,7GHz Boxed : 2300,-

MSI 845 Ultra ARU: 1800,-

Totalt : 4100,-

Differanse: 400,-

(Har AMD selv)

If Not willing Then

Force

End If

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-01-03 15:05 ]

Lenke til kommentar

HALLO

DET ER EN VIKTIG TING JEG VEL SI, ALLE PENTIUM 4 HAR 80MM VIFTER!!

nesten alle som har amd har en liten 60mm vifte som går med 3600-7000 rpm :sad:

amd er ikke noe ekstremt varmere en intel! mener jeg!

har en AMD 1000 som ligger på ca 43-46! (det er ikke så varmt)!

har en venn som har en AMD 1333 som liger på 40 grader med en 80mm vifte!

Lenke til kommentar

Jeg har 50 grader uten overklokking ja.

Kjører 133Mhz i BIOS, fremfor 100Mhz default.

Er 50 mye ?

noen sier det er lite, andre sier mye...

Har Arctic silver på ja, og vifta er på full guff!

Men har ingen andre vifter enn prosessorvifta da, og

det vil jeg egentlig ikke ha, da støyen er høy nok fra før..

noen forsalg/tiltak jeg bør ta ?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-03 14:37, astra design skrev:

Har en Atlhon XP 1600 med en Alpha 8045 og Enermax vifte. (på et MSI K266 PRO R/U kort)

Denne holder 50 grader, men jeg syntes den støyer endel, da jeg har den i stuen min.

Jeg hater støy på maskinen, men det finnes ikke en eneste en løsning for å elimenere dette!

Har lest sider opp og ned!

Pc´n min støyer minimalt, men så har jeg også gjort en god del med den for å få den støysvak. Mange vifter, viftestyring og vannkjøling. Men du trenger ikke å gjøre så mye. Hvis du kun skal ha en pc som fungerer til daglig, og som ikke skal overklokkes, kan du bruke støysvake vifter. Men skal maskinen skvises maksimalt, da blir det støy. Eller en masse ombygninger :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har en 2.0GHz P4 med 512mb RDRAM, med PABST 2050 RPM Og Swiwtech kjøler. CPU'en er aldri over 40 grader, på Max Load!

P4 utvikler mye mindre varme enn AMD ja, dessuten måler p4 varmen direkte på coren. AMD måler litt utenfor, slik at en AMD som har cpu temp på 50 grader, egentlig er ca 60-65 grader varm direkte på coren.

P4's core tilsvarer nesten 6 stk amd cores arealmessig, derfor trenger p4 mindre kjøling, fordi varmen lettere går over til ribba, + at den har varmespreder.

Lenke til kommentar

Min er stabil på rundt 42, middels load, og den er overklokket... :smile:

Abit KT7A

Athlon 1133 @ 1400 (Taisol luftkjølt)

640 megabyte 140mhz sdram

Geforce 3 TI 200 @ 225/475 Går høyere, men fifa liker ikke mer...?!!!

Terratec DMX Xfire 1024

80 gigabyte WD Caviar

Dual boot

ADSL 1024/256

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-01-03 19:17 ]

Lenke til kommentar

jeje

noen sier at AMD måler 20-25 grader feil,(idioter) :grin:

LoL

min cpu er ca 43-46 grader, jeg tok av viften min da var den 83 grader etter 3-4 min med CPU stab test, så det vil si at min cpu var oppe i 46+83=129 grader og den virker enda like bra som før!

har en AMD athlon 1000!

jeg tror dere bommer litt med CPUtempen på AMD!

:roll:

Lenke til kommentar

Feil målingen vil nok variere litt fra system til system, men AMD påstar at prosessorene deres tåler minst 90c.

Jeg har selv både ødelagt (brendt) AMD cpu'r som BIOS-alarmen (stilt til 75%) ikke har klagd over.

Krasj er slett ikke uvanlig dersom BIOS/måling kommer over 60c.

På P4 sitter måleren innenfor heat-spred'n så den er nøyaktig nok. Min ligger i skrivende stunn på 31c.

Tror forresten AMD også kommer til å ha heat-spreder om 2år. Tror vel de er lei av at folk syter over de sjøre core'ne (eller kanskje ikke, det øker jo salget LOL)

Lenke til kommentar

Mange momenter...noe som er viktig men ikke nevnt er at amd'en brenner opp når den blir for varm, (og tar med ram, hk, exp.kort?) Pentiumen blir bare usannsynlig treig.

Martin

PIII 450@558 - 440BX, 512Sdram, 110gb, 19" acer, chieftek dx01bd, Mylex e1100

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-04 14:44, El-Marty skrev:

Mange momenter...noe som er viktig men ikke nevnt er at amd'en brenner opp når den blir for varm, (og tar med ram, hk, exp.kort?) Pentiumen blir bare usannsynlig treig.

Martin

amd tar ikke med seg hk å sånt når den brenner opp.

klokker ikke pentium 4 seg ned når den blir varm da?

kommende amd'er har i vert fall samme tingen i seg..

athlon xp har jo mulighet for temp avmåling i core'en ..bare ikke noen hk som støtter det enda :smile:

athlon 1ghz brenner opp etter 8 sec..det tror jeg er målt av amd selv

amd cpu'e er mest for folk som liker på tweake, holde på med maskina og lære veldi mye i samme slengen.

menst intel er mest for folk som ikke vil det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...