Gå til innhold

Pizza, hvordan lage fra scratch

Zappza

Anbefalte innlegg

Tips. Kjøp en liten blå boks med formfett. Koster ikke all verdens og den holder lenge! Lager ikke så mye søl, og du slipper storforbruk av bakepapir :)

9500259[/snapback]

Hmm, tror jeg satser på bakepapir. Får heller bare bruke det på nytt.

Eller, hvis jeg bare bruker olje under, og passer på å ha kanter på pizzaen sånn at fyllet ikke renner utover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn, da har jeg laget deigen, og akkurat satt pizzaen i ovnen med fyll og ost.

Deigen følte jeg bare fram med. Helte oppi 5dl lunket vann med gjær og en ts salt, så fylte jeg på med mel til jeg ikke klarte å kna noe særlig mer. Tok da litt olivenolje fylt av litt mel igjen. Deigen ble ganske bra tror jeg, men jeg hadde litt for mye olje oppi, det kjente jeg når jeg skulle kjevle den ut med maisboksen min ^^

Fyllet ble tomatpure under osten, kjøttdeig og mais. Tok også en høvelig mengde basilikum på. Det var ikke oregano i butikken, så det ble en god andre plass.

Will post back in about 30min, når jeg har tatt ut pizzaen og spist litt ^^

Lenke til kommentar

Og der var pizzaen smakt og spist ^^

Deigen ble ganske god, men litt for hard etter min smak.

Fyllet var også godt, men jeg hadde for mye tomatpure, og for lite krydder på den første.

På den andre hadde jeg bare et tynt lag tomatpure, og hadde kylling i stedet for kjøttdeig, dette ble en smakfull kombinasjon ;)

Lenke til kommentar

Synes det var veldig mange gode råd her.

Mitt bidrag må være at tomat puré som pizzasaus ikke er veldig godt.

Det beste er selvsagt de som klarer å lage en god saus selv, men hvis du ikke klarer det, så kjøp heller en pastasaus som du liker, blir tusen ganger bedre enn tomatpuré.

Ellers så er jeg enig med alle andre her om at osten skal være underst.

Jeg bruker som regel purreløk, skinkebiter, kyllingfillé, jalapenos, sjampinjong og mais. Bytter noen ganger ut skinkebiter med bacon og kylling med biff.

Jeg lager pizzabunnen min i brødbake maskinen, veldig enkelt.

Bruker:

5 dl mel

2 dl lunkent vann

1/2 ts salt

1 ts sukker

1 1/4 ts tørrgjær

2 ss olje

Marvin

Lenke til kommentar
Tenkte faktisk på å bruke noe annet enn tomatpure men har ikke no bra oppskrift på bra saus. Noen som kan legge ut no bra oppskrift? Bunnen min ble altfor tykk så neste gang lager jeg halvparten, utenom det ble pizzaen særdeles vellykket.

9521511[/snapback]

Se hva jeg skrev på forrige side! :)

Lenke til kommentar
Tenkte faktisk på å bruke noe annet enn tomatpure men har ikke no bra oppskrift på bra saus. Noen som kan legge ut no bra oppskrift? Bunnen min ble altfor tykk så neste gang lager jeg halvparten, utenom det ble pizzaen særdeles vellykket.

9521511[/snapback]

Du kan jo bare dele deigen i to?

Jeg delte min deig i tre :p

Lenke til kommentar

9521511[/snapback]

Se hva jeg skrev på forrige side! :)

9521523[/snapback]

Aahh... :)

Kan godt hende jeg fryser ned halvparten av deigen neste gang ja.

Lenke til kommentar

min gode langpanne pizza som jeg har brukt til å sjarmere en haug med jenter :p

deigen, vel jeg bruker bare en matprat.no deig. http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7697

fyll:

1 pakke kjøttdeig

1 boks med sopp

en halv løk

brun alt dette i panna og legg det utover den ferdig utrullede deigen. Som du har dekt med ca en boks med tomatpure, ikke bruk for mye.

kjøttdeigen må krydres etter sånn du vil at pizzaen skal smake. selv bruker jeg mye pepper og MYE spisskummen. pluss litt chilli hvis jeg vil ha en litt sterkere verson.

sleng på ca en pakke med ferdig opprevet ost, (norwegia eller noe) da får du akkurat nok til hele pizzaen.

dekk hele pizzaen med oregano før den går inn i ovnen, mengder med oregano, pluss litt til, og enda litt.

Nå vil vel noen si at de hater sopp , men tro meg, ingen av de jeg har servert den til har lagt merke til at de har spist sopp, den smaken MÅ være der, eller så blir hele greia mislykka.

nå skal jeg ikke si at denne kommer itl å bli perfekt føsrte gang du lager den, jeg har lagd denna pizzaen en stund og driti meg ut mange ganger, enten for lite krydder i kjøttdeigen , eller for mye ost. Masse tull, men når jeg virkelig får den til så er pizzaen sinnsykt god.

jeg har enda ikke møtt noen som ikke liker denna pizzaen.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Ble det noe pizza på deg forresten?

Husk bakepapir under deigen på plata, da slipper du så mye oppvask.

Hvis pizzaen sitter veldig fast i papiret når du har stekt den, så har deigen vært for våt.

9500243[/snapback]

Ble pizza ja, men siden han jeg bor sammen med ikke fulgt handlelista mi ( :hrm: ) så ble det ferdig bunn fra Tine eller noe sånt. Den bunnen var ikke god.

Skal se om jeg får laget på mandag, må bare få kommet meg hjem først. Er i Trondheim nå =)

Jeg kom over denne tråden på leting etter oppskriften på "kongen av Mandal" til Jonas B. Gundersen og jeg ble sittende å lese igjennom hele for jeg har lite å gjøre, og jeb ble SÅ skuffet når det viste seg at en gjøk handler FERDIG-produkter når så mye godt og smaksløkpirrende var listet opp. jeg som en matelsker fikk nesten tårer i øynene.

-frank

Lenke til kommentar

Prøver å bidra jeg også da.

Bunn:

250 g mel (tipo "0" - eller annen hvetemel med høyt proteininnhold)

170 g vann

en god dash tørrgjær

en god dash salt

olivenolje

* Miks sammen alt bortsett fra saltet i ca. 15 minutter

* Tilsett salt og olivenolje og miks i 5 min. til

* Form deigen til en bolle og la den hvile i en times tid.

* Da er den klar til bruk og vil gi en nydelig sprø og luftig bunn!

Saus:

Hermetisk tomat

salt

pepper

sukker

hvitløk

sjalottløk

* Fres løkene til den er blank

* Tilsett tomaten og la det småkoke for å fjerne vannet, da skal det mer til før deigen blir dynget med væske under steking.

* Kjør opp med stavmikser og smak til med salt, pepper og litt sukker.

Steking:

* Pizzasteinen skal ha vært i ovnen i minst et par timer på 250 grader (eller helst så høyt ovnen din greier).

* Deigen klemmer du ut med fingrene. Trykk i kantene samtidig som du snurrer rundt på den til du får en tynn bunn på ca. 0,5-1 cm tykk. Bruker du kjevle trykker du ut all luften og du får en kjedelig tørr bunn.

* Flytt over til en pizzaspade som har litt mel på seg.

* Ha over litt saus, fersk mozarellaost og det fyllet du vil ha.

* Ovnen har du nå satt til grill på så høy temperatur som mulig.

* Stek pizzaen til ferdig (duh), det skal ta 3-5 minutter.

*Topp med friske urter som basilikum, oregano el.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...