Gå til innhold

Pizza, hvordan lage fra scratch

Zappza

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå flyttet for meg selv, og har lyst til å lage en pizza for å feire litt. Vil lage den helt fra scratch. Jeg vil altså lage bunnen og fyllet selv. Osten blir Norvegia =)

Av kjøtt har jeg en favoritt med kjøttdeig og skinke.

Hva er en god oppskrift på bunn?

Har laget bunn fra scratch før, men husker ikke helt hvordan jeg laget den, men jeg mener å huske at det bare var vann, mel og olivenolje? Hva kan eventuelt tilsettes deigen for å gi den en fin touch?

Fyll er jo også et must, noen anbefalinger her?

Har tidligere gått i Toro, noe jeg ikke synes smaker spesielt godt.

Tomatpure må man ha, hvilken type funker best? Finhakket, grovhakket eller kun skrelte biter?

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5dl hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

1 krm salt (kryddermål, ha i en bitteliten dæsj bare)

75g smør eller margarin

2dl melk eller surmelk.

1. Bland mel, bakepulver, salt og smør i biter i en obolle. Arbeid alt sammen til en grynete masse for hånd eller maskin.

- Det enkleste er å hive oppi alt smøret først, deretter ha i litt og litt mel og "hakk" smøret sammen med melet.

2. Tilsett væsken, og arbeid deigen raskt sammen til den er smidig. Bak den hardt men kjærlig ut på bordet, gni deigen inn med litt mel hvis den er så klissete at den fester seg til fingrere/kjevlen.

3. Arbeid deigen så flat som overhodet mulig, også smører du på tomat, så fin som mulig. Ha deretter på osten, (osten skal bestandig være under fyllet, ellers blir fyllet mer som lasagne, kokt og ekkelt), min favorittost er Apetina Mozzarela ost, også har du på ønsket mengde med paprika, løk, kjøttdeig, biff, skinke, bacon, you name it.

Stekes på 225-250C i ca. 15 minutter. (varmluftovn 200C 18min)

Lenke til kommentar

Bakepulver vil ikke gjøre deigen din så luftig egentlig, jeg får til en sprø og grei bunn. Gjærbunn blir veldig løs og myk.

Sviss litt bacon lett i panna, også hiver du det på pizzaen, da blir det gode greier. Må vel hive på litt kjøttdeig også, gjerne med Santa Maria tacokrydder (ikke fajitas, den er grusom).

Lenke til kommentar

Bakepulver i tynn bunn er unødvendig, men uansett.

Mitt bidrag:

Bunn:

BeFs bunn er sikkert god.. selv lager jeg den ikke slik men uansett. Ville hatt oppi olja da, siden dette gjør den smigere og lettere å skjevle flat.

Hvis du vil ha pizzasaus på scratch er det bare:

- 1 liten box med tomatpuree.

- Ca 1te-sje med sukker (for å nøytralisere den litt syrlige tomatsausen)

- Hvaduvil av krydder.

Hvis du har råd / tar deg råd så vil jeg anbefale å ha på Scampi og Biff marinert i:

- Ingefær.

- Vitløk.

- Karri.

- Olje.

Kutt opp ingefæren og Vitløken og gni den godt in i scampien og biffen sammen med oljen og karrien. Ikke vær redd for å bruke henda, de er dine beste redskap.

Grønsaker kan være hvasomhelst, men helst:

- Løk (forhåndstek den helst litt før du putter den på pizzaen)

- Purreløk.

- Paprika

- Enda mer vitløk (hvis du liker dette)

- Mais.

- og alt annet du liker : )

Veldig viktig å huske på å legge osten nederst (over sausen) fordi osten lager et slags lokk som koker det som er under, og man vil ikke ha kokte grønnsaker. Dette er en feil mange gjør.

Forhåndstek bunden i noen minutter, hverfall hvis du ruller tykk bund.

Pizzaen stekes på høy temp 250-300 grader til den ser fin ut.

Lenke til kommentar

for en god taco-ish pizza liker jeg å bruke en boks grovhakkede tomater m/chili blanda med endel tacosaus, og så kjøttdeig med tacokrydder og mais + eventuelt tortilla-chips på toppen! osten alltid under.

Endret av TaleX
Lenke til kommentar
Bakepulver i tynn bunn er unødvendig, men uansett.

Mitt bidrag:

Bunn:

BeFs bunn er sikkert god.. selv lager jeg den ikke slik men uansett. Ville hatt oppi olja da, siden dette gjør den smigere og lettere å skjevle flat.

Hvis du vil ha pizzasaus på scratch er det bare:

- 1 liten box med tomatpuree.

- Ca 1te-sje med sukker  (for å nøytralisere den litt syrlige tomatsausen)

- Hvaduvil av krydder.

Hvis du har råd / tar deg råd så vil jeg anbefale å ha på Scampi og Biff marinert i:

- Ingefær.

- Vitløk.

- Karri.

- Olje.

Kutt opp ingefæren og Vitløken og gni den godt in i scampien og biffen sammen med oljen og karrien. Ikke vær redd for å bruke henda, de er dine beste redskap.

Grønsaker kan være hvasomhelst, men helst:

- Løk (forhåndstek den helst litt før du putter den på pizzaen)

- Purreløk.

- Paprika

- Enda mer vitløk (hvis du liker dette)

- Mais.

- og alt annet du liker : )

Veldig viktig å huske på å legge osten nederst (over sausen) fordi osten lager et slags lokk som koker det som er under, og man vil ikke ha kokte grønnsaker. Dette er en feil mange gjør.

Forhåndstek bunden i noen minutter, hverfall hvis du ruller tykk bund.

Pizzaen stekes på høy temp 250-300 grader til den ser fin ut.

9475784[/snapback]

Hmm, skal prøve både din og BeFs deig, så finner jeg ut hvilken jeg liker best =)

Skal eksprimentere meg fram litt med fyll etterhvert. Får se hvor god råd jeg får. Skal ikke være enkelt å være hybelboer og samtidig ha råd til å spise godt hjemme ^^

for en god taco-ish pizza liker jeg å bruke en boks grovhakkede tomater m/chili blanda med endel tacosaus, og så kjøttdeig med tacokrydder og mais + eventuelt tortilla-chips på toppen! osten alltid under.

9476528[/snapback]

Taco er jeg så lei av at den planen blir det nok ikke noe av med det første, med mindre jeg får besøk som vil ha tacopizza.

Takk for tipset da ;)

Du burde pimpe deigen med masse krydder. Smaker ti ganger bedre. :)

9476537[/snapback]

Kommer litt ann på hvilken type pizza man skal lage. Italiener med tynn bunn og en masse krydder =/

Men takk for tipset, må prøves en gang ;)

Lenke til kommentar

her er en grei oppskrift tatt i fra en nettavi. tror det var dagbladet. Har ikke prøvd den selv men høres god ut:

Pizza med bacon, kjøttdeig og løk

Dette er restaurantenes Grandiosa – det var den mest populære pizzaen på Pizza 28 på 1970-tallet, og det er fortsatt en av de mest populære pizzaene på Dolly Dimple, der den kalles Bankers, og på Jonas B Gundersen, der den heter Kongen.

Tilberedelsen er for meg temmelig fremmed, for kjøttet er ikke stekt på forhånd – det legges rett oppå osten og steker der.

Nok til 4

1 porsjon enkel pizzadeig

1-2 dl tomatsaus eller tomatpuré

1 løk, hakket

pizzaost

100 gram bacon, i små biter

150 gram kjøttdeig

timian eller oregano

Forvarm ovnen til 175 grader.

Kjevle ut deigen, spre over pizzasaus. Ha på hakket løk, deretter ost, deretter bacon og kjøttdeig.

Stek i ovnen i 20-25 minutter.

Enkel pizzadeig

Denne er ikke en mesterbrevdeig, men enkel og god og ferdig i en fei. Hvis du vil ha deigen smidigere på juksemåten kan du ha i litt olje, men husk at da tåler ikke deigen høy varme.

8 dl mel

1 ts salt

3 dl vann

10-25 gram gjær

Bland mel og salt i en bolle. Bland sammen lunka vann og gjær og bland sammen med melet. Bland godt til du har en jevn deig. Dekk med plast og la stå så lenge du har tid til, jo lengre tid, jo mindre gjær trenger du

Lenke til kommentar

Deig:

1 kg siktet hvetemel

5 dl vann på 42grader ca

1 pk tørrgjær

1 ts salt

ca 3-4 ss olivenolje (sånn ca det her. Måler aldri når jeg tar det. Bare heller oppi)

Heves i 30-40 min

(Denne deigen har familien min laget pizza av i ca 25 år, så den er god! :thumbup: )

Fyll kan være som du vil, men pizzasausen er essensiel:

1 boks med S&W Cajun/Mexican Recipie tomatoes (sånn med kydder i osv)

1 liten boks tomatpurè

2 fedd fersk hvitløk

2-3 ss oregano

1 ss Pasta Rosso krydder (Kan kjøpes på Meny / Ultra og andre sånne butikker)

Kjør hele greia i en mixer og helg det på deigen.

Fyllet kan du gjøre som du vil med egentlig.

Enjoy!

EDIT: Dette er en stor deig, så den kan halveres, men av en eller annen grunn er det vanskeligere å lage den da! Aldri forstått hvorfor. :hmm:

Endret av DJ_Dark
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ble det noe pizza på deg forresten?

Husk bakepapir under deigen på plata, da slipper du så mye oppvask.

Hvis pizzaen sitter veldig fast i papiret når du har stekt den, så har deigen vært for våt.

9500243[/snapback]

Ble pizza ja, men siden han jeg bor sammen med ikke fulgt handlelista mi ( :hrm: ) så ble det ferdig bunn fra Tine eller noe sånt. Den bunnen var ikke god.

Skal se om jeg får laget på mandag, må bare få kommet meg hjem først. Er i Trondheim nå =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...