rocknrolf77 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Prøver å installere noen pakker med pacman men får ikke til noe. Hvordan konfigurer man pacman til å begynne med? Tror jeg rota til pacman.conf å. Noen som har en pacman.conf jeg kan erstatte den med? Prøver å få opp gnome, og jeg leste at man skulle bruke "pacman -S" gnome men det hjelper lite da den ikke finner noen pakker. Prøvde meg også på "pacman -S sudo", fikk da opp en feilmelding. Husker ikke hva det sto der. I bunn og grunn lurer jeg på hvordan man kommer i gang med pacman. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 ## /etc/pacman.conf # # See the pacman manpage for option directives # # GENERAL OPTIONS # [options] LogFile = /var/log/pacman.log HoldPkg = pacman glibc #XferCommand = /usr/bin/wget --passive-ftp -c -O %o %u # # REPOSITORIES # - can be defined here or included from another file # - pacman will search repositories in the order defined here # - local/custom mirrors can be added here or in separate files # - repositories listed first will take precedence when packages # have identical names, regardless of version number # #[testing] #Include = /etc/pacman.d/testing [current] # Add your preferred servers here, they will be used first Include = /etc/pacman.d/current [extra] # Add your preferred servers here, they will be used first Include = /etc/pacman.d/extra [community] # Add your preferred servers here, they will be used first Include = /etc/pacman.d/community [unstable] # Add your preferred servers here, they will be used first Include = /etc/pacman.d/unstable # An example of a custom package repository. See the pacman manpage for # tips on creating your own repositories. #[custom] #Server = file:///home/custompkgs Installere en pakke: pacman -S pakke Fjerne en pakke: pacman -R pakke Oppdatere hele systemet: pacman -Syu Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Takk Føler meg skikkelig noob igjen nå :!: Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Takk Føler meg skikkelig noob igjen nå :!: 9467318[/snapback] Er nok for mye ubuntu som er problemet Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Har vært borti mye forskjellig men ikke arch enda, så det var vel på tide å prøve. Virker som jeg sliter litt med nettverk. Har aldri hatt noe problemer med nettverk siden jeg bare bruker kabel. Hvordan konfigurerer jeg nettverket? Skulle bare hatt eth0 opp å gå. Får disse opp ved "netcfg" "error /etc/network-profiles /etc0 is missing" "No profiles found. Add profiles in /etc/network-profiles" Kan heldigvis redigere filene herfra så jeg slipper restart gang på gang Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Husk på å følge wikien nøye, det meste står der, og den er veldig grei å ha når man setter opp systemet. Husker ikke helt hva jeg gjorde med nettverket (har tross alt bare gjort det én gang ), men mener jeg bare trengte noen linjer i /etc/rc.conf for å få det opp. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Fikk opp nettverket Men jeg sliter litt med X. Etter nvidia-xconfig får jeg bare opp nvidia logoen. Så klikker X. Får lese litt til å se hvorfor nvidia-xonfig ikke vil funke. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Vel, Arch legger ikke inn noen vindusbehandler/desktop environment som standard, så du må enten lage en .xinitrc i hjemmemappen som starter riktig program (fluxbox, startkde, ..., du må selvsagt ha lagt det inn også ), eller konfigurere XDM, GDM eller KDM for pålogging i X. Selv brukte jeg denne guiden fra wikien til å legge inn KDM. (brukte runlevel/inittab-løsningen, da jeg syns denne er litt mer elegant.) Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Ok. Takk for hjelpa. Må nok ta dette i morgen. Orker bare så mye av gangen Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hei, Hvis du er helt ny på Arch, kan du høre på The LIP, episode 37 til 38.5. De omhandler installasjon og oppsett av Arch. http://thelip.net/ S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå