Gå til innhold

One Call og IPEA er sjokkerende!


Anbefalte innlegg

Ved å se på mine regninger over tid så kan det se ut som om jeg i mitt tilfelle og ut i fra forbruk har minst to alternativer:

 

1. One call kontant, forbruk ca 200 Kr pr måned, formodentlig ingen problemer. (slik virket det i hvert fall i sin tid med Mobyson abonement.)

 

2. Netcom Smarttalk gjennomsnittlig pris inklusive skjulte kostnader ca 5-600 kr pr måned, i gjennomsnitt over tid.

 

Jeg kan vanskelig se for meg hvilket argument eller grunn det er som skulle pålegge meg å lange diskusjoner med Netcom sine forhandlere eller Netcom selv for å få lov til å betale en tedobbel pris over tid.

 

Mon det ikke da er bede å bare betale disse 250 kronene som Netcom krever for å stenge av mitt abonement mens jeg var i ulandet, til tross for løfter om det motsatte, og så la det være med det.

 

Når produktet i praksis blir liggende med en effektiv pris på det tre dobbelte eller mer i forhold til det som er nødvendig, samtidig som det følger med en serie med uønskede problemer, hvorfor skal man da bry seg om å diskutere dette ?

 

Hvis man for eksempel kombinerer Onecall kontant med iptelefoni og en Asterisk server så har man for eksempel hele Europa tilgjengelig for en minuttpris på 65 øre.

 

Jeg tror at dersom man har et abonement med mange skjulte kostnader så er det bedre å si opp dette og erstatte dette med et abonement med en høy grad av forutsigbarhet og en god kostnadsoversikt. Da vil for eksempel ikke linjen bli stengt fordi man er et par måneder i utlandet og det vil ikke være noen diskusjon rundt dette å følge opp.

 

Det ser for meg ut som om OneCall kontant er en slik problemfri og forutsigbar tjeneste, selv om jeg så langt ikke har prøvd den.

9477091[/snapback]

 

Liten tvil om at du bør bytte til One Call, men årsaken er ikke at NetCom legger til skjulte gebyrer eller tilleggstjenester på Smart Talk.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Interesant å høre.

 

Noe av min opplevelse av "skjulte kostnader" hos Smart talk ligger nok i at jeg har en del tillegstjenester, faktisk de aller fleste, og at dette til tider og faktisk vanligvis summerer seg opp på en litt merkelig måte.

 

Synes bare at jeg selv har hatt en utrolig rekke av hendelser der en 2 minutters samtale med support blir fakturert med 100 Kr, tjenester som ble hevdet å være gratis å opprette ble fakturert med noen hundre kroner, linjen ble stengt etter at man garanterte at den ikke ville bli stengt, man faktureres så for 250 Kr for åpningen osv.

 

For meg og mitt abonement så har "uventede hendelser" så langt vært årsak til ca 50 % av kostnadene, eller der omkring.

 

Det kan jo sån sett tenkes at dette så og si flater seg ut over tid.

Lenke til kommentar
Ved å se på mine regninger over tid så kan det se ut som om jeg i mitt tilfelle og ut i fra forbruk har minst to alternativer:

 

1. One call kontant, forbruk ca 200 Kr pr måned, formodentlig ingen problemer. (slik virket det i hvert fall i sin tid med Mobyson abonement.)

 

2. Netcom Smarttalk gjennomsnittlig pris inklusive skjulte kostnader ca 5-600 kr pr måned, i gjennomsnitt over tid.

 

Jeg kan vanskelig se for meg hvilket argument eller grunn det er som skulle pålegge meg å lange diskusjoner med Netcom sine forhandlere eller Netcom selv for å få lov til å betale en tedobbel pris over tid.

 

[...snip...]

 

Jeg tror at dersom man har et abonement med mange skjulte kostnader så er det bedre å si opp dette og erstatte dette med et abonement med en høy grad av forutsigbarhet og en god kostnadsoversikt. Da vil for eksempel ikke linjen bli stengt fordi man er et par måneder i utlandet og det vil ikke være noen diskusjon rundt dette å følge opp.

 

Det ser for meg ut som om OneCall kontant er en slik problemfri og forutsigbar tjeneste, selv om jeg så langt ikke har prøvd den.

9477091[/snapback]

Jeg er helt enig i at for manges ringemønster vil andre operatører og andre abonnement passe bedre enn SmartTalk. Ser ut som du har undersøkt litt rundt det, og ingenting er bedre enn at du finner et abonnement med priser som passer ditt forbruk.

 

edit:

Ser du har forklart de "skjulte gebyrene" over her, men synes du i så fall bør la være å kalle det "skjulte gebyrer" da du tydeligvis er klar over grunnen til at du blir fakturert ut over de faste 99,- per måned ...

 

(det skal for ordens skyld nevnes at jeg jobber hos NetCom, men dette innlegget er kun mine egne meninger, og hadde vært like "negativt" om det hadde vært snakk om en annen operatør/abonnement).

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
"Jeg opplever Netcom Smartalk som et abonnement uten skjulte kostnader siden jeg klarer å lese hva som står på netcom.no om vilkår og priser."

 

"Personlig har jeg Telenor Mobil gjennom jobben"

 

"- Escobar -"

 

"Evig student"

 

Hmm ..

9476976[/snapback]

 

Jeg jobber som jurist hos en av Norges største banker, men studerer journalistikk da jeg finner det interessant som tema. Med mitt syvende i strekk år på universitetet begynner jeg å føle meg litt som evig student. Hva har dette med saken å gjøre forøvrig? Er det ulovlig å kommentere bare fordi man har jobb og samtidig er student? Eller er det fordi man påpeker poeng som ikke er i overenstemmelse med ditt syn på sakens faktum?

Endret av escobar
Lenke til kommentar

At abonnementet ditt blir sperret grunnet utestående saldo hos Netcom -> din skyld, betal regningene i tide og ikke sats på goodwill hos kundeservice om at det ikke vil bli sperret innen x antall dager.

 

At du ikke tar tak i og fjerner det du ikke trenger av disse "skjulte gebyrene" som du åpenbart vet hva er av tjenester o.l. - > din skyld, bruk netcom.no's "Min side", kontaktskjema eller ring 05050 for å fjerne eller reklamere på disse.

 

At du mener Netcom Smartalk er uoversiktlig med minstefakturering o.l. -> les vilkår og prisliste som er tilgjengelig på netcom.no, hos forhandler eller ved å ringe 05050.

 

Bytt til One Call og du blir sikkert fornøyd, men å skylde på Netcom i denne saken er jeg ikke enig med deg i.

Lenke til kommentar

Eskobar ->

 

Det var altså slik at alle regninger var ajour før jeg reiste på en 2 måneders tur utenlands. Netcom telefonen ble slått av og lagt i en skuff før jeg dro. Jeg glemte pinkodegeneratoren til netbanken og varslet Netcom som opplyste at dette ikke var noe problem og at jeg kunne følge opp fakturaene når jeg kom hjem. Man opplyste at det ikke kunne være aktuelt å stenge linjen. Man stengte allikevell alle linjene før jeg var hjemme.

 

Regningen for den siste måneden da telefonen hadde vært avslått det aller meste av tiden var på 650 Kr. Jeg hadde imidlertid et mindre forbruk etter at jeg kom hjem som er inkludert i disse 650 kronene.

 

Det er ikke snakk om å skylde på noen.

 

Når jeg kan se at jeg havner effektivt ut på ca 500 Kroner eller der omkring, over tid, med et nokså moderat og forsiktig forbruk på smarttalk, da vet jeg jo at det er slik det er og jeg har også akseptert et slikt prisnivå over et stykke tid. (Og jeg har altså en del tillegstjenester aktivisert.)

 

Jeg kan ved hjelp av kalkulator se at jeg kunne spart mesteparten av det som jeg faktisk og i praksis betaler ved å skifte leverandør. Det er for eksempel nokså lett å regne ut at i en periode der telefonen alt vesentlig er slått av så ville Onecall kontant medføre en kostnad på ca Kr 0 og ikke kroner 1000 eller der omkring som tilfellet var med Netcom Smarttalk (2 mnd).

 

Forhåpentligvis så er det slik at Netcom følger litt med i en blogg som dette. Det er mitt intrykk at dette er tilfellet.

 

Poenget er kun det å gi Netcom som leverandør et lite input om hvordan man kan bli konkuransedyktig med hensyn til produkt i forhold til den markesdssituasjon som er i dag.

 

For å summere opp, sitat:

 

"Bytt til One Call og du blir sikkert fornøyd, men å skylde på Netcom i denne saken er jeg ikke enig med deg i."

 

For min egen del så er jeg i utgangspunktet ikke interessert i å skifte leverandør eller å få redusert telefoniregningen fra 500 Kr til 100 Kr.

 

Jeg er i utgangspunktet godt fornøyd med å betale både 500 i måneden og en effektiv samtalepris på 5 kroner eller der omkring.

 

Det bør på den annen side forholde seg slik at meromkostningene medfører en positiv brukeropplevelse.

 

Hvis jeg med mitt Netcom smarttalk opplever et bedre produkt, flere tekniske muligheter og en høyere grad av service så er det helt i orden at regningen dobles både en og to ganger.

 

Det fag som omhandler denne problemstillingen heter ikke avtalerett men der i mot markedsøkonomi.

 

Det vil ikke være mulig for Netcom på lang sikt å drive en forretning der den eneste fornuftige konklusjon er å skifte abonement til en av konkurentene.

 

Jeg har brukt Netcom i godt og vel 10 år sammenhengende og jeg ville sånn sett sette pris på å slippe å skifte leverandør.

 

Det som bør være poenget for Netcom, det er å modernisere sine produkter i samsvar med markedet og tiden, slik at den alminnelige kunde opplever å ha en konkuransedyktig tjeneste.

 

Jeg syntes ikke det var en positiv brukeropplevelse å bli feilinformert av Netcom sin forhandler, uavhengig av hvilket Lex spesialis som reglurer rettsforholdet mellom kunde, leverandør og agent. Jeg syntes heller ikke det var en positiv brukeropplevelse å oppdage at jeg var fakturert ca 100 kr for en 2 minutters samtale til support. (inklusive ventetid). Jeg syntes ikke det var en positiv brukeropplevelse å oppdage at alle mine linjer var stengt. Jeg synes heller ikke det er en positiv brukeropplevelse å oppdage at alle regningene fra Netcom er lukket med med en pinkode, slik at man ikke kommer inn på dem for å se hva man er fakturert for uten å få sendt en individuell pinkode for hver enkelt regning.

 

Hva det nå koster for disse minuttene, det synes jeg egentlig ikke er så viktig.

 

Poenget er at for et privat konkuranseutsatt selskap som Netcom så bør aldri konklusjonen bli slik, sitat:

 

"Bytt til One Call og du blir sikkert fornøyd,.."

 

Avtalerett utgjør et rammevikår innefor en markedsøkonomi, men det forhold at en markedsaktør leverer konkuransedyktige produkter, på sikt, er av langt større betydning.

 

Hvis den objektivt riktige konklusjon er "Bytt til One Call og du blir sikkert fornøyd,.." da synes jeg det er all grunn til å skylde dette på de personer som driver produktutvikling og markedstilpasning hos Netcom.

 

Seskapet er privat eid, og det drives ut i fra en økonomisk målsetting.

Lenke til kommentar
"Bytt til One Call og du blir sikkert fornøyd,.."

 

Avtalerett utgjør et rammevikår innefor en markedsøkonomi, men det forhold at en markedsaktør leverer konkuransedyktige produkter, på sikt, er av langt større betydning.

 

Hvis den objektivt riktige konklusjon er "Bytt til One Call og du blir sikkert fornøyd,.." da synes jeg det er all grunn til å skylde dette på de personer som driver produktutvikling og markedstilpasning hos Netcom.

 

Seskapet er privat eid, og det drives ut i fra en økonomisk målsetting.

9489393[/snapback]

 

"Bytt til One Call og du blir sikkert fornøyd" var en subjektiv vurdering ut i fra at du virker misfornøyd med Netcom, hvorfor du tolker dette som en objektivt riktig konklusjon er for meg uforståelig.

 

Videre har jeg ikke diskutert eller tatt for meg noe om hva som gjør Netcom konkuransedyktig med hensyn til produkt i forhold til den markesdssituasjon som er i dag. Det er for meg uinteressant da jeg ikke har interesser i Netcom og ikke er kunde hos dem eller kommer til å bli det så sant ikke arbeidsgiver skulle bytte leverandør.

Lenke til kommentar
Jeg fikk rett å slett hakeslepp da jeg fikk regningen idag. Er vant me telenor at det ligger på en 500++kr mnd bare for å ha sagt det.

 

Der ventet jeg i 3 mnd for å få regningen min. Jeg var jo livredd på om det skulle ta knekken på lærlinglønna mi så jeg måtte leve på boksbønner i en mnd.

 

Men nei!

 

One Call og sine 12 siders Samtalespesifikasjoner sa som følger: Jeg hadde ringt 220min og sendt "471" SMS. Det ble på 416kr. Så etter de hadde trekt ifra alt av gratis minutt å meldinger så var pinade regninga på 266kr!  :!:

 

IPEA var litt mildere, etter 384 SMS og 90 samtaler så låg den på 333kr. (kunne ikke se minutt der)

 

For 500kr på 3 mnd så fikk jeg altså 855 SMS en god tel timer samtaler.

 

Jeg digger dem! de redder studenter!.

 

Go One Call og Ipea  :thumbup:

9466515[/snapback]

Både OneCall og Ipea har geniale abonnement for de som bruker telefonen lite :)

9467590[/snapback]

Og de er evig dyre for de som bruker telefonen mye og blir lurt av gratis minuttene deres, for så å betale 0,80++ min etterpå..

Lenke til kommentar
Fikk min første regning fra OneCall i går, etter å ha hatt abbonnementet i 8-9 måneder. 29,89 øre. Ja, jeg er rimelig fornøyd ;)

9542051[/snapback]

Jeg synes det er fint og alt det der at det ikke koster skjorten å bruke/ha en mobiltelefon og et abonnement, og kjempefint for deg at du får det så billig for ditt bruk - men hvem i alle dager tror at man kan drive en butikk der gjennomsnittskunden betaler 30,- kroner hver 9. måned...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...