Gå til innhold

One Call og IPEA er sjokkerende!


Anbefalte innlegg

Jeg fikk rett å slett hakeslepp da jeg fikk regningen idag. Er vant me telenor at det ligger på en 500++kr mnd bare for å ha sagt det.

 

Der ventet jeg i 3 mnd for å få regningen min. Jeg var jo livredd på om det skulle ta knekken på lærlinglønna mi så jeg måtte leve på boksbønner i en mnd.

 

Men nei!

 

One Call og sine 12 siders Samtalespesifikasjoner sa som følger: Jeg hadde ringt 220min og sendt "471" SMS. Det ble på 416kr. Så etter de hadde trekt ifra alt av gratis minutt å meldinger så var pinade regninga på 266kr! :!:

 

IPEA var litt mildere, etter 384 SMS og 90 samtaler så låg den på 333kr. (kunne ikke se minutt der)

 

For 500kr på 3 mnd så fikk jeg altså 855 SMS en god tel timer samtaler.

 

Jeg digger dem! de redder studenter!.

 

Go One Call og Ipea :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det fikk jeg og.

 

Som et eksperiment så lot jeg min mobiltelefon med Netcom smarttalk ligge avslått i nær 2 måneder.

 

Fortsatt regning på ca 500 pr mnd. (Tilleg og gebyr for ditten datten og ditten datten.)

 

Har begynt å lure på hvor "smart" jeg egentlig er.

9466786[/snapback]

Minimumsfakturering på SmartTalk er 99,-. Det vil si at selv om du ikke bruker telefonen en hel måned, blir du likevel belastet 99,-. Har du valgt å motta papirfaktura, kommer 29,- per faktura i tillegg til det. Uten noen andre tjenester (forsikring, osv koster jo å ha), betaler du altså ca 260,- for to måneder hvis du ikke bruker telefonen. Du hadde betalt det samme om du hadde ringt eller sendt meldinger for 99,- også.

 

Hva sa NetCom Kundeservice når du spurte dem om hvorfor i alle dager det kostet nesten 500,- når du ikke brukte telefonen i 2 måneder?

 

For ordens skyld skal det nevnes at jeg jobber i NetCom, men jeg hører sånne historier som dette hver eneste dag, og det viser seg stort sett at det alltid har en fornuftig og logisk forklaring.

Lenke til kommentar
Jeg fikk rett å slett hakeslepp da jeg fikk regningen idag. Er vant me telenor at det ligger på en 500++kr mnd bare for å ha sagt det.

 

Der ventet jeg i 3 mnd for å få regningen min. Jeg var jo livredd på om det skulle ta knekken på lærlinglønna mi så jeg måtte leve på boksbønner i en mnd.

 

Men nei!

 

One Call og sine 12 siders Samtalespesifikasjoner sa som følger: Jeg hadde ringt 220min og sendt "471" SMS. Det ble på 416kr. Så etter de hadde trekt ifra alt av gratis minutt å meldinger så var pinade regninga på 266kr!  :!:

 

IPEA var litt mildere, etter 384 SMS og 90 samtaler så låg den på 333kr. (kunne ikke se minutt der)

 

For 500kr på 3 mnd så fikk jeg altså 855 SMS en god tel timer samtaler.

 

Jeg digger dem! de redder studenter!.

 

Go One Call og Ipea  :thumbup:

9466515[/snapback]

Både OneCall og Ipea har geniale abonnement for de som bruker telefonen lite :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk rett å slett hakeslepp da jeg fikk regningen idag. Er vant me telenor at det ligger på en 500++kr mnd bare for å ha sagt det.

 

Der ventet jeg i 3 mnd for å få regningen min. Jeg var jo livredd på om det skulle ta knekken på lærlinglønna mi så jeg måtte leve på boksbønner i en mnd.

 

Men nei!

 

One Call og sine 12 siders Samtalespesifikasjoner sa som følger: Jeg hadde ringt 220min og sendt "471" SMS. Det ble på 416kr. Så etter de hadde trekt ifra alt av gratis minutt å meldinger så var pinade regninga på 266kr!  :!:

 

IPEA var litt mildere, etter 384 SMS og 90 samtaler så låg den på 333kr. (kunne ikke se minutt der)

 

For 500kr på 3 mnd så fikk jeg altså 855 SMS en god tel timer samtaler.

 

Jeg digger dem! de redder studenter!.

 

Go One Call og Ipea  :thumbup:

9466515[/snapback]

Hvorfor får du regning fra begge?

Lenke til kommentar

-> Ansatt i Netcom

 

De ca 500 Kr pr måned med telefonen avslått mesteparten av tiden er ikke enestående.

 

En tid etter at jeg opprettet Smarttalk så oppsøkte jeg en lokal Netcom forhandler med forespørsel om diverse tillegstjenester. Til min forbauselse så hevdet den lokale forhandleren at samtlige tillegstjenester var gratis å opprette. Jeg forsøkte å invende flerfoldige ganger at det kan da ikke være gratis å opprette disse tjenestene. Joda, jeg ble forsikret flerfoldige ganger at opprettelsen var gratis.

 

Etter et stykke tid så kommer da regningen fra Netcom på flere hundre kroner for opprettelsen av disse tjenestene. Jeg tar kontakt med Netcom support og får vel nærmest beskjed om at det var min feil at jeg hadde latt meg lure av den lokale Netcom forhandleren.

 

Da jeg jo allerede hadde betalt for opprettelsen av de nye tjenestene så bestemte jeg meg for å beholde dem. I løpet av de neste månedene så forekommer også forskjellige underfundige faktureringer, ikke i den store beløpsklassen men nok til at man undrer seg.

 

Når jeg så reiste til utlandet i nær to måneder så var alle regninger ajour. Jeg klarte imidlertid å reise fra kodegeneratoren til min Nettbank slik at jeg ikke kunne betale noen regninger via netbank. Jeg ringte opp til Netcom kundeservice og forklarte situasjonen, at jeg ikke hadde fått tatt med meg kodegenreratoren og at alle forfalte regninger ville bli betalt umiddelbart ved retur til Norge på en bestemt dato. Jeg fikke forståelse av at dette var i orden.

 

Da jeg kom tilbake til Norge så var mitt smart talk abonement stengt. Mine to ring kontant som var en del av den trådløse familie var også stengt.

 

Jeg måtte da gå ut i en kiosk å kjøpe et Telenor kontant kort for å kunne ringe Netcom support. Jeg fikk da beskjed om at alle mine Netcom linjer var lukket ned dagen i forveien. På spørsmål om hvordor man hadde lukket ned mine ring kontant linjer også, så fikk jeg beskjed om at det var bare slik de gjorde det.

 

Min tålmodighet med Netcom var på dette tidspunkt tøyd forholdsvis langt.

 

Så kommer altså neste avregning med et påslag på 250 Kr for at man har stengt alle mine linjer og åpnet dem den påfølgende dag.

 

Den følelse man sitter igjen med det er at man benytter et tjenesteleverandør som allerede har gitt opp å eksistere i et konkuranseutsatt marked. Det å ringe til Netcom kundeservice for å beklage seg det oppleves som like så hensiktsmessig som å ringe opp på broa for å snakke med kapteinen på Titanic for å be han endre kurs.

 

For å sammenlikne litt. Jeg har vært kunde hos Netcom og hos Nexgentel i en årrekke. Nexgentel kundesupport, de kan da ha sine raptus til tider de og, men tross alt, - regningene til Nextgentel de er noe jeg betaler med glede. Selv om jeg sikkert en en kravstor kunde, så må jeg si meg utrolig godt fornøyd med Nexgentel som bredbåndsleverandør. Det bredbåndsproduktet jeg har er perfekt tilpasset mine behov, slik at det siste jeg kunne tenke meg er å skifte bredbåndsleverandør.

 

Når det der i mot gjelder Netcom så kan jeg ikke helt si det samme.

 

Spesielt det å lukke ned ring kontantlinjene etter at man har ringt inn og forklart situasjonen, med penger på konto, og så atpåtil fakturere 250 Kr for ekstra slett kundebehandling, det synes jeg er toppen av kransekaken.

 

For ca 10 år siden eller der omkring, så hadde jeg sett meg lei av statsmonopolet Telenor sin kundebehandling. Det var da og den gang en lettelse å kunne skifte over til Netcom.

 

Hvis Netcom skal overleve og tjene penger i det lange løp, så bør man innse at man er i et konkuranseutsatt marked og at man er avhengig av at kundene opplever en som en pålitelig og forutsigbar leverandør.

 

Hvis mine negative erfaringer gjennom de siste ca 6 måneder beror på tilfeldigheter slik at de er et unntak, da spiller de ingen større rolle, fordi de dreier seg om kun en abonement.

 

Dersom det er flere som har gjort de samme erfaringer, da har Netcom som tjenesteleverandør all grunn til å gjøre en kraftig kursendring.

 

Man kan påberope seg kontraktsvilkår og man kan påberope seg rettigheter, og at det ene og det annet har sine forklaringer, men man får ikke fornøyde kunder av det.

 

En gang i tiden så hadde jeg også et abonement hos Mobyson. Da kunne man regne ut med kalkulator hva man hadde snakket for, og det var hele regningen. I og med at det alltid sto penger på konto så kunne linjen aldri bli stengt. Dette ga en 100 % grad av forutsigbarhet.

 

Som Netcomkunde så synes jeg det først og fremst er denne forutsigbarheten man mangler.

Lenke til kommentar

-> Ansatt i Netcom

 

Når det ellers gjelder det med å ringe Netcom support så er det slik at man fra smart talk blir fakturert for 5 kroner minuttet for dette. (Hvis man nå har noen linje å ringe fra i det hele tatt.)

 

Disse 5 kronene pr minutt begynner å løpe straks man har ringt og det dukker opp noe musikk på linjen og beskjed om at man står i kø. Min erfaring det er at det alltid tar 10-15 minutter med køståing før man får snakke med support i det hele tatt.

 

Før support i det hele tatt har tatt av røret så er man altså fakturert for 50-75 Kroner. Utgiftene for Netcom for en slikt automatisk køsystem er tilnærmet kroner null. Når man så har snakket med en supportavdeling og gitt opplysninger om forhold som man opplever som helt urimelige så er man raskt faktuert for 100-150 kroner for opplysningen om at Netcom support ikke er villig til å diskutere noe som heldst.

 

Et par samtaler til support så har man raskt et påslag på 2-300 kr på den månedlige fakturaen.

 

Hvis man der i mot har liggende et Telenor ring kontant kort som man bruker til å ringe Netcom support, da kan man få snakke med den samme support for en brøkdel av prisen, fordi det er bare Netcom smarttalk som faktureres med 5 kroner pr minutt, for det meste for å høre på musikk.

 

Det er mulig at man kan hente inn en 50 lapp og en hundrelapp her og der. Det kan kanskje gi en kortsiktig gevinst, men fornøyde kunder det får man ikke.

 

I det lange løp så holder det ikke å være best på reklame, man må også være best på produkt og service og totalprodukt, slik som kunden opplever det.

 

På spørsmål om jeg har tenkt å ringe support å klage på det etter mitt syn urimelige prispåslag på 250 kroner slik at klagen kan faktureres med ytterligere kroner 150 kroner, etter mitt syn 400 Kr uten mål og mening, så har jeg ikke tenkt det.

 

Riktig nok så har jeg mitt Telenor ring kontant kort slik at jeg kunne fått en rimeligere samtale til Netcom support, men jeg er nå bare ganske lei av å høre på musikktelefonen til Netcom support. Det musikalske utvalget er heller dårlig og jeg synes hverken at det er verdt 1 eller 5 kroner.

Lenke til kommentar
Jeg fikk rett å slett hakeslepp da jeg fikk regningen idag. Er vant me telenor at det ligger på en 500++kr mnd bare for å ha sagt det.

 

Der ventet jeg i 3 mnd for å få regningen min. Jeg var jo livredd på om det skulle ta knekken på lærlinglønna mi så jeg måtte leve på boksbønner i en mnd.

 

Men nei!

 

One Call og sine 12 siders Samtalespesifikasjoner sa som følger: Jeg hadde ringt 220min og sendt "471" SMS. Det ble på 416kr. Så etter de hadde trekt ifra alt av gratis minutt å meldinger så var pinade regninga på 266kr!  :!:

 

IPEA var litt mildere, etter 384 SMS og 90 samtaler så låg den på 333kr. (kunne ikke se minutt der)

 

For 500kr på 3 mnd så fikk jeg altså 855 SMS en god tel timer samtaler.

 

Jeg digger dem! de redder studenter!.

 

Go One Call og Ipea  :thumbup:

9466515[/snapback]

Hvorfor får du regning fra begge?

9468530[/snapback]

 

Jeg har 2 nummer, å skifter for å tyne det som er gratis :w00t:

Lenke til kommentar

-> Ansatt hos Netcom

 

Følgende forbedringer bør gjennomføres i smarttalk abonementet umiddelbart:

 

1. Dersom smartalk som hovedabonement i trådløs famile stenges så bør man ikke også samtidig stenge ring kontant medlemmer med penger på konto, slik at man ikke en gang kan ringe til support å klare opp i saken.

 

2. Det er greit nok at smart talk brukere betaler noe mer for support. 25 kroner for en 5 minutter samtale er OK. Det er der i mot ingen rimelighet i at man så godt som alltid blir fakturert for kroner 50-75 for å høre på musikk, før man i det hele rekker fram til support, all den tid at dette ikke genererer kostnader for Netcom.

 

3. Når det gjelder salg av tjenester og tillegstjenester så må det finnes en kvalitetssikring i forbindelse med dette, slik at det finnes et samsvar mellom de opplysninger som kunden mottar i forbindelse med kjøpet og den fakturera som kunden mottar etterpå.

 

.. og man kunne vel ellers spare noen kroner på supporttelefonene til Netcom ved å ringe fra et Ipea abonement .. mon ikke :-)

Lenke til kommentar

Om din Trådløse Familie blir sperret pga utestående betaling så stemmer det at alle nr blir sperret. Men man kan ringe 05050 selv om telefonen er sperret.

 

SmartTalk er et nettbassert abo, man kan kontakte NetCom kundeservice ia kontaktskjema.

 

Dersom det du sier stemmer med forhandler som sa det var gratis, men at det alikevell ikke var det er det vel strengt tatt forhandleren du må ta det med.

Lenke til kommentar

Vel, avtaleretslig så inngår vel forhandleren en avtale på vegne av Netcom som avtalepart.

 

Et av grunnprinsippene i markedsøkonomien det er at man som kunde strengt talt ikke behøver å diskutere noe som helst. Når man har betalt så er man ute av situasjonen.

 

Så lenge man er dyktig på produkt og service så kan man beholde gamle kunder og oppnå nye kunder.

 

I tråd med markedets utvikling så må man også utvikle ens tjenenesteprodukt slik at man kan beholde nåværende markedsandel og eventuelt vinne nye markedsdeler.

 

Man blir ikke markedsleder av å være best på bortforklaring.

 

I det lange løp så er det ingen vei utenom å opparbeide seg en portefølje av godt fornøyde kunder.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det tar jäkla lang tid fra en regning ikke er betalt, til tlf blir sperret. Du må ha "oversett" regning, purring OG varsel. Det kan du ikke skylde på andre enn deg selv for. Når du ikke overholder din del av kontrakten (betale regningene dine) så sperrer NetCom hele ditt kundeforhold. Da sier det seg selv at de også sperrer dine andre abonnement, inkludert din Trådløse Familie.

 

To ting har gått galt her:

 

1. Du har vært hos en forhandler som ikke kan jobben sin.

2. Du har ikke betalt regningene dine.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Det tar jäkla lang tid fra en regning ikke er betalt, til tlf blir sperret. Du må ha "oversett" regning, purring OG varsel. Det kan du ikke skylde på andre enn deg selv for. Når du ikke overholder din del av kontrakten (betale regningene dine) så sperrer NetCom hele ditt kundeforhold. Da sier det seg selv at de også sperrer dine andre abonnement, inkludert din Trådløse Familie.

 

To ting har gått galt her:

 

1. Du har vært hos en forhandler som ikke kan jobben sin.

2. Du har ikke betalt regningene dine.

 

-snubbel

9474032[/snapback]

 

Meget bra oppsummert, ikke noe direkte klanderverdig av Netcom i denne kundens tilfelle.

Lenke til kommentar
Vel, avtaleretslig så inngår vel forhandleren en avtale på vegne av Netcom som avtalepart.

9473363[/snapback]

 

Netcom står ansvarlig for å levere tjenestene forhandleren bestiller til deg, men er ikke direkte ansvarlig for alt en forhandler klarer å lire av seg. Hvis du følte deg lurt burde du kontaktet forhandleren først og fremst og deretter Netcom hvis ikke du ikke fikk gehør.

Endret av escobar
Lenke til kommentar

Jeg opplever Netcom Smartalk som et abonnement uten skjulte kostnader siden jeg klarer å lese hva som står på netcom.no om vilkår og priser. Videre er det bra om du ønsker tjenester som forsikring, døgnåpen kundeservice (dog høy kostnad), pristak/fastpris på databruk, msn på mobilen, familieløsning, smsmania og vennetjeneste som gir mulighet for gratis samtaler til alle Netcom-kunder.

 

Personlig har jeg Telenor Mobil gjennom jobben, men vil ikke nøle med å anbefale et abonnement som Netcom Smartalk.

Lenke til kommentar
Det tar jäkla lang tid fra en regning ikke er betalt, til tlf blir sperret.

-snubbel

9474032[/snapback]

 

 

Det kan jeg bekrefte at er sant. Når jeg hadde NetCom så hendte det en gang at jeg glemte å betale regningen av en uviss årsak.

 

Det som skjedde da var bare at jeg fikk det beløpet lagt til på neste regning. Ingen purring, ingen inkassovarsel, altså bare et påslag. Telefonen ble ikke sperret en gang.

 

Det står dessuten klart i vilkårene at det er min. 99 kr forbruk hver måned uansett, at tillegstjenester koster penger, at det koster 5 kr å ringe kundeservice med smart talk samt at alle abbonement/ kontantkort tilhørende familieløsningen blir sperret ved betalingsmislighold. Det samme gjelder for Telenor.

Lenke til kommentar

Ved å se på mine regninger over tid så kan det se ut som om jeg i mitt tilfelle og ut i fra forbruk har minst to alternativer:

 

1. One call kontant, forbruk ca 200 Kr pr måned, formodentlig ingen problemer. (slik virket det i hvert fall i sin tid med Mobyson abonement.)

 

2. Netcom Smarttalk gjennomsnittlig pris inklusive skjulte kostnader ca 5-600 kr pr måned, i gjennomsnitt over tid.

 

Jeg kan vanskelig se for meg hvilket argument eller grunn det er som skulle pålegge meg å lange diskusjoner med Netcom sine forhandlere eller Netcom selv for å få lov til å betale en tedobbel pris over tid.

 

Mon det ikke da er bede å bare betale disse 250 kronene som Netcom krever for å stenge av mitt abonement mens jeg var i ulandet, til tross for løfter om det motsatte, og så la det være med det.

 

Når produktet i praksis blir liggende med en effektiv pris på det tre dobbelte eller mer i forhold til det som er nødvendig, samtidig som det følger med en serie med uønskede problemer, hvorfor skal man da bry seg om å diskutere dette ?

 

Hvis man for eksempel kombinerer Onecall kontant med iptelefoni og en Asterisk server så har man for eksempel hele Europa tilgjengelig for en minuttpris på 65 øre.

 

Jeg tror at dersom man har et abonement med mange skjulte kostnader så er det bedre å si opp dette og erstatte dette med et abonement med en høy grad av forutsigbarhet og en god kostnadsoversikt. Da vil for eksempel ikke linjen bli stengt fordi man er et par måneder i utlandet og det vil ikke være noen diskusjon rundt dette å følge opp.

 

Det ser for meg ut som om OneCall kontant er en slik problemfri og forutsigbar tjeneste, selv om jeg så langt ikke har prøvd den.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Er det også noen i denne tråden eller andre som har opplevd Netcom Smarttalk som et produkt uten skjulte kostnader og som opplever produktet som konkuransedyktig i forhold til konkurrentene ?

9476736[/snapback]

 

Jeg har hatt NetCom SmartTalk og fikk regning på nøyaktig det mitt forbruk var, så lenge forbruket var over 99 kroner. Akkurat slik det står i abonnementsbetingelsene.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...