Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min 9000 stopper ved bruk av clutch.

Skavold

Anbefalte innlegg

I dag opplevde jeg noe småekkelt hele tre ganger på en drøy kilometers kjøring. Hadde vært å stemt ved kommunevalget, og på vei hjem derifra skjedde noe jeg ikke har opplevd før.

Når jeg trykket inn clutchen på vei inn mot et kryss eller noe stopper plutselig motoren. Jeg syns det var litt skummelt, siden jeg sto delvis inn i feil kjørefelt, siden jeg skulle krysse veien ved alle tre anledningene, men den siste gangen var jeg forberedt på det.

Det som skjer er at akkurat i det jeg trykker inn clutchen har jeg et turtall på 2500-3500 o/m, alt ettersom, og turtallet synker naturlig nok når jeg trykker den inn. Problemet er at den ikke stopper på 950 o/m, men bare fortsetter ned mot null til den kveles.

Min første mistanke er at clutchen rett og slett er gåen, men jeg syns den har oppført seg så fint til nå, ingen tegn (slik jeg ser det) til slitasje eller noe.

PS: Jeg tar meg en tur til ut nå, for å se om problemet dukker opp igjen.

Redigert: For at ikke noe skal misforstås; er det noen som vet hva som skjer og hva jeg kan gjøre for å fikse dette selv? Lite lysten på å sette bilen på verksted, og clutchbytte er ikke noe jeg har arbeidsrom eller tid til selv, er jeg redd.

Endret av OML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bilen din har clutchbryter, noe jeg er usikker på kan den være defekt.

Det blir ikke registrert at du holder inne clutchen og motoren går på motorbrems dvs bensinkutt for og være økonomisk.

Se om du finner noen form for bryter oppunder clutchpedalen og prøv og jump over denne.

Bare for og utelukke det.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet på min 900 for en tid tilbake. Noen ganger kunne jeg kjøre 50 mil uten at noe skjedde, andre ganger daua den 10 ganger på vei til butikken. Da var det tomgangsregulatoren som var gåen. Det vil si, den var møkkete. Rensa opp den og inne i spjeldhuset og det blei bra. Prøv å framprovoser en stopp. Ha bilen i fri og gass litt, la turtallet stabilisere seg ned mot 1000, gass igjen. Hold på sånn litt og se om det blir no krøll med tomgangen.

Jeg er ingen mekaniker, men det skader ikke å prøve det ut. Jeg holdt hvertfall på noen kvelder ute kulda i fjor og klarte å fikse det slutt.

Endret av bjaraas
Lenke til kommentar

Hvis du finner tomgangregulatoren, hvis det er det, er usikker, har ikke hatt så mange saab 9000 :D

Fyll den med rustløser og skru tenninga av og på. Du kan også se nedi den og se om stemplet vrir seg. Du kan også kjenne på den om den om det klikker inni der. Ser ut som en liten sylinder med 2-3 halvfeite slanger inn på.

Disse pleier og være dyre, rundt 3000,- så det er verdt og prøve og smøre den opp først.

Lenke til kommentar

På min bil er den montert rett over termostathuset framfor toppdekselet. Det er en sylinder (15 cm lang ca) med en bred kabel i toppen. Denne er festet med to metallklips. Selve sylinderen sitter i en holder med en tjukk gummipakning. Det går en slange inn på siden og en slange kommer ut under.

Jeg ble anbefalt å bruke bremserens for å rense med, da denne dunster vekk ganske fort. Olje og andre smøremidler fører bare til at mer dritt fester seg lettere.

Ta av slangen som går inn til spjeldhuset også og rens godt rundt selve spjeldet når du først er i gang. Er ikke så mye avleiringer som skal til før det ikke lukker seg ordentlig. Spray bare bremserens rundt spjeldet, børst litt med en gammel tannbørste og tørk etter med ei fille som ikke loer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...