Submoose Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Dette er noe jeg mener jeg har sett mange steder. At noen sier at datating/utstyr er momsfritt å kjøpe fra utlandet. Er dette fakta eller ikke. Vil gjerne få en konklusjon på dette. Endret 10. september 2007 av Submoose Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 kan kansje stemme, men toll kommer jo og avskatting:D haha "momsfritt" blir det vel Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 rulator: På ingen måte. Du betaler ikke toll, men moms. Ikke svar når du ikke har peiling på hva du prater om. Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Ok, så det er tollfritt og ikke momsfritt Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Ok, så det er tollfritt og ikke momsfritt 9466002[/snapback] Riktig. 25% mva på totalsummen (hvis varen koster over 200,- kr). Ingen tollavgift utover dette. I tillegg kommer et gebyr til Posten for "tollbehandling". Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Yes, bare for å bekrefte det klilleng sier så er det ikke noe tollavgift, men 25% moms på varen og frakten, dersom varens verdi er over 200,- I tillegg tilkommer et fortollingsgebyr, som du betaler den som frakter varen inn i norge . Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Vell, hvis du bestiller så er det vell det. Men jeg tokmed meg et par 8800gtx'er og et par quadcorer fra USA, jeg slapp ivertall gjennom tollen uten noen som helst problem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Vell, hvis du bestiller så er det vell det. Men jeg tokmed meg et par 8800gtx'er og et par quadcorer fra USA, jeg slapp ivertall gjennom tollen uten noen som helst problem. 9475560[/snapback] men det er på ingen måte lovlig Du kan ha med deg varer til en verdi av 6000, utover det må du betale moms. Edit: Er usikker på om du må betale moms for hele beløpet, eller det over 6000 Endret 11. september 2007 av Herr Brun Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Vell, hvis du bestiller så er det vell det. Men jeg tokmed meg et par 8800gtx'er og et par quadcorer fra USA, jeg slapp ivertall gjennom tollen uten noen som helst problem. 9475560[/snapback] men det er på ingen måte lovlig Du kan ha med deg varer til en verdi av 6000, utover det må du betale moms. Edit: Er usikker på om du må betale moms for hele beløpet, eller det over 6000 9475599[/snapback] Vet ikke jeg, husket at jeg så et skilt i gardermoen der det stod noe ala.: "Inngang for dem som har med seg gods som skal fortollest" Jeg tok flyet alene da, husker at jeg bare gikk rett gjennom der det stod at man ikke hadde noe å fortolle, lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde blitt tatt, men der og da tenkte jeg bare på å springe etter flyet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Det meste elektronikk er tollfritt, men det er IKKE momsfritt (på varer over kr200 verdi, eller gaver på over 1000kr) Mao. må du legge til +25% på all elektronikk fra utlandet generellt sett. -Stigma Endret 11. september 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Men, jeg skal ikke betale momsen i utlandet. ALtså først trekke fra og så legge til, ikke sant? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Men, jeg skal ikke betale momsen i utlandet. ALtså først trekke fra og så legge til, ikke sant? 9477282[/snapback] Ja, utenlandsk mva/VAT skal trekkes fra. Dette går ikke alltid automatisk, så pass på at de faktisk blir gjort. Hvis ikke må du betale norsk mva oppå.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Handler man fra Ebay kan man vel nesten bare glemme å få fratrukket utenlandsk "Mva" iallefall. Større utenlandske selgere/butikker derimot med en viss seriøsitet/størrelse har oftere systemer for å håndtere denslags. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Er usikker på om du må betale moms for hele beløpet, eller det over 6000 9475599[/snapback] Det overskytende, ,men det må være "delbare" varer, om du forstår: Om du f.eks. har med deg to prosessorer til 4000,- hver, så må du betale moms på den ene (og ikke bare de 2000kr av totalbeløpet som overstiger grensa). Enkeltvarer med en verdi over 6000kr kan med samme logikk heller ikke "fordeles" på to som reiser sammen.. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jeg tok flyet alene da, husker at jeg bare gikk rett gjennom der det stod at man ikke hadde noe å fortolle, lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde blitt tatt, men der og da tenkte jeg bare på å springe etter flyet. 9476085[/snapback] Inndratte varer + bot. Samme som skjer om du har med for mye børst eller røyk. Men som andre har sagt, du har et mye høyere fribeløp på innførsel av varer når du selv er ute og reiser (og har vært minst et døgn i utlandet) M. Lenke til kommentar
Fjodorgrim Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Postgebyret er vel 160 kr (eller 80 kr om du deklarer selv over internett hos tvinn/toll.no ) Pluss 25% momsen da.. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Men om du drar til utlandet og handler og tar det tilbake er grensa 5 eller 6 tusen kroner. Da kan du også kanskje få tilbake eller slippe å betale momsen fra det landet du kjøpte datautsyret i. Da er det vel også lettere å gå igjennom uten å bli oppdaget om en har noe over den grensa også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå