Gå til innhold

Problem med NorthQ 1000w/måling av ampere

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg kjøpte en NorthQ 1000w den 2007-04-01. Og den har fungert uten problemer, og vært stabil osv. Men da jeg oppgraderte skjermkortet mitt til et Club3D GF8800GTX 768mb. Men da oppstod det problemer. Da jeg startet opp fikk jeg en kjent nVidia rute opp, som sa at skjermkortet mitt hadde blitt ned klokket for å unngå skade fordi den ikke fikk riktig mengde strøm fra PSUen.

Jeg googlet problemet, og fant mange med samme problem, men jeg kan ikke forstå at en så ny PSU kan dø så fort? Den skal klare kravene til skjermkortet uten problemer. Etter hva jeg har lest så oppstår problemet om skjermkortet får for lite ampere. Og jeg testet systemet etter at jeg fikk meldingen, og skjermkortet kjørte på typ 30%~ eller noe.

Så nå i det siste har jeg kjørt med en midlertidig løsning, ved å koble til en egen PSU til kun skjermkortet, men resten av systemet kjører på NorthQ'n.

Jeg utelukker at det har noe med kabler å gjøre.

Og jeg har også koblet ut alt unntatt skjermkort, systemdisk og jeg fikk fortsatt samme melding.

Men det er en ting til som gjør det hele litt rart. Det har hendt 2-3 ganger at alt har fungert med NorthQ'en. Og jeg kjørte 3dmark05/06 og fikk de scores jeg fikk med den gamle. Men etter en reboot, så var nVidia meldingen opp igjen, og 3dmark scoren gikk fra 15k til 4k.

Så da lurer jeg, er det noen måte jeg kan sjekke hvor mange ampere PSUen gir fra seg, og hva annet kan jeg gjøre?

Dette var klønete forklart, men er det uklarheter så er det bare å spørre.

På forhånd takk:)

//murfh

PS. JA, jeg har sjekket alt med kabler, og jeg vet at alt er koblet riktig.

Endret av murfh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du brukt 1.stk PCI-express power kabel fra "hver sin" kabel fra PSU (dette da disse går på hver sin +12v rail).

Eller koplet gtx kortets 2 pci-e power til samme PSU kablen (gfx kortet tar all strøm fra PSU s ene +12v rail)

9510963[/snapback]

Jeg har brukt 2 separate kabler.

Det med og sende tilbake PSUen er en mulighet, men slikt tar gjerne lang tid. Og jeg er totalt avhengig av PC-en.

Jeg har den kjørende med 2 PSUer nå, og den kjører stabilt.

Det jeg kunne ha gjort var vel å teste med et amperemeter. Men det er noe jeg ikke kan noe om. Og det er så vidt jeg vet ganske dyrt også.

Ang dårlig kontakt, så tror jeg ikke det er tilfellet. Jeg har prøvd de samme kontaktene som jeg bruker nå, og fikk samme resultat.

Takker for svar, fler er velkommene:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har fortsatt problemet, så bumper en gang til:)

9590596[/snapback]

Jeg har selv vært borti dårlig kontakt på en PCI-E plugg på en strømforsyning.

Har du prøvd å bytte mellm de 4 PCI-E pluggene i tilfelle det er dårlig kontakt på en av dem?

Hjelper ikke det så ville jeg ha testet strømforsyningen på PC-en til en kamerat med både ditt og hans skjermkort for å se om du kan få frem feilen der og.

Er feilen der og så er det bare å sende den inn til reprasjon.

Lenke til kommentar

Vil bare si ifra i tillfelle du ikke vet det, ikke dra fram loddebolten hvis du finner feilen. Hvis du driter deg ut har du ingen garanti rett, ikke det at lodde to punkter sammen er vanskelig, men hvis du ikke kan det mener jeg. Lodding er faktisk ikke så rett fram som man skulle tro.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at NorthQ ikke akkurat er über-kvalitet, du kan jo lese hva overclock3d skrev i sin test av Giant Reactor:

It's very hard to find anything positive to say about the NorthQ Giant Reactor. With internal components used in 850w PSU's from other manufacturers it makes me wonder why NorthQ decided to label the unit as 1kw. Due to a limitation with our load tester we was only able to test the Giant Reactor up to a maximum load of 886w, however, even at 114w less than the PSU's rated output it was clear to see the unit was struggling to keep up.

When reviewing a product, we have to look to other similar products on the market for comparison. However, when comparing the Giant Reactor against 1kw power supplies from companies like Silverstone, Enermax, Tagan and PCP&C it falls short in many areas. If the Giant Reactor had been marketed as an 850w unit then the outcome of this review would have certaily been more positive.

Granted the Giant Reactor is a good deal cheaper than most other 1kw units (£145 over at Komplett), but personally I'd rather invest the money in a good quality 700-800w unit or save up for a true 1kw unit.

http://www.overclock3d.net/reviews.php?typ...tor_1kw_atx_psu

Lenke til kommentar

Hei.

Vil tro det er en feil med PSU eller dårlig kontakt/tverrsnitt en eller annen plass som gjør at du får et uforholdsmessig stort v-drop på 12V- linja. Vil anta det er slik Nvidia kontrolerer om strømforsyninga er stor nok ved oppstart. (Ved høyt strømtrekk ramler spenninga under en referanse og dette blir tolket som for dårlig PSU).

Hvis du har et multimeter som logger min/max, lar dette seg måle. Ville uansett målt hva 12V egentlig ligger på ut av PSU. Kan jo være den er unormalt lav ubelastet.

En mulighet er å koble sammen 2 railer slik at du dobler tverrsnittet inn på skjermkortet. Ville uansett først sjekket hva 12V egentlig er før jeg foretok slik "modding". :)

Lenke til kommentar
Problemet er vel at NorthQ ikke akkurat er über-kvalitet, du kan jo lese hva overclock3d skrev i sin test av Giant Reactor:

Denne testen konkluderer med noe helt annet:

NorthQ Giant Reactor 1KW PSU, efficiency graph

Power Load 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Efficiency 87% 88% 88% 88% 88% 87% 87% 87%

The power output and voltage regulation of the Giant Reactor is certainly one of the best we have ever seen in our labs. The unit has very stable regulation lines and the voltage output does not change much between various load levels. NorthQ appears to be very austere concerning sticking to the specified standards; the vast majority of the units we have tested tend to overvolt slightly but the Giant Reactor is keeping its lines very firmly close to the 3.33V, 5V and 12V ratings.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar

Her har vi et fint eksempel på hvor stor variasjon det kan bli mellom to tester av samme PSU.

Ser man litt på de andre testene av PSU-er på Driverheaven så ser man at spenningene er mye bedere der enn tester av tilsvarende PSU-er på andre sider.

Det stemmer det Ole-P sier, NorthQ Giant Reactor 1kw er en 850w PSU som er laget av OEM produsent Enhance.

Ta en titt på disse to testene på jonnyguru.com

850w PSU fra Enhance (SilverStone Strider ST85F 850W).

1000w PSU fra Enhance (Cooler Master Real Power Pro RS-A00-EMBA 1000W).

NorthQ Giant Reactor 1kw stemmer overens med en 850w PSU fra Enhance.

1000w PSU-en fra Enhance har en mye kraftigere oppbygning.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisan.

Har vært i kontakt med komplett og elektikker. Og konkluderer med at det er noe kluss med NorthQen som er litt mer komplisert enn først ventet. Så jeg fikk beskjed om og sende inn igjen NorthQen og finne meg en ny PSU.

Det blir nok en ny 1000w, men er ikke helt sikker på hvilken. Er ute etter kvalitet, så det er kanskje like greit å brette ut lommeboka.

Men jeg takker for alle svar:)

PS. Nå som jeg først bomper tråden, kan jeg spørre om folket har noen anbefalinger når det gjelder PSU?

Det jeg krever av den er at den skal drive min. 12 HDD's og et 8800gtx samt andre komponenter som vifter/lydkort mm. Har satt et minimum ved 1000w.

Takker igjen:)

edit: Lagde en ny post ang. dette LINK.

Endret av murfh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...