Tigeren Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg kjenner 3 stk som har gått elektro. En av dem av var elektriker i 1 år før han sluttet. De andre gjorde ikke ferdig læretiden en gang. Det er mitt inntrykk av elektro. Jeg har selv gått allmenn, og studerer på Universitetet i Bergen (Matte og IT). Kan ikke tenke meg at du er spesielt ettertraktet i et ganske overfylt IT marked med et år eller 2 med IKT på VGS. Veien til jobb i IT er allmenn med Matte, 3MX, og kanskje Fysikk og. Matte er viktig! Så kan du studere på Høyskoler og universiteter uten å betale masse penger, og uten å ta påbygg, som er et ekstra år waste. Deretter kan du gå og få deg jobb, mens en IKT fyr lager kaffien din. Edit: Sjekk her. ITingeniører uten jobb... Hva tror du skjer med en som har 2 år fra VGS? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg gikk GK almenn, før jeg gikk ett år IKT. Jeg er nå lærling og lærer mer enn noensinne! Det er ikke bare papirene dine som teller når du skal ut i jobb. Arbeidsgiver ser på om du har erfaring. Det har jeg nå. skal være lærling i 2 år. deretter forkurs og så opp på høyskole/universitet. Fa er jeg godt utdannet håper jeg Ble litt kort dette. Bussen går om ett halvt min. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg har tenkt til dette: VGS: AllmennMilitæret En eller annen sak på NTNU Vet ikke helt hva jeg skal gå på NTNU, har ikke kikka så mye på det. Men jeg ser at man må ha gode karakterer for å komme inn, men hvis jeg fortsetter med de karakterene jeg har nå, så skal det gå veldig greit. Blir kanskje litt vel off-topic, men - hva kan jeg velge på NTNU? Det skal være innen data... Lenke til kommentar
insider Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 elektro suger ! Gikk der i fjor .. det var drit kjededelig Går Automasjon Vk2 nå skal stare på Vk 3 til høsten .. UFF!!! skulle valgt IKT !! Alt for mye teori og kjedelig praksis på Elektro Lenke til kommentar
redface Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Vel, hvis du skal gå IKT på VK1, så gjør det absolutt ingenting om du går almenn til å begynne med. Hvis det ikke bare er sagflis oppe i hodet så klarer du deg fint på IKT. Det er bare en brøkdel som går ut på "elektro-ting". Til dere andre som kritiserer VK1 IKT-Driftsfag. Det er faktisk en grei start! Hvis du vil ha litt basic opplæring innen data så er det helt greit. Er enig i at ett år på IKT er tynt, men det jeg tror mange som velger IKT tenker på er at de skal ta seg høyere utdannelse etterhvert. Det tenkte ihvertfall jeg, og nå ser jeg virkelig hvor dumt det var at jeg gikk elektro første året og ikke allmennfag. Dessuten så har du gjort unna endel fag på allmenn GK, så du slipper endel på IKT. Oppfatter det ikke som særlig vanskelig å få seg jobb. Er foreløpig lærling, og fremtiden ser lys ut... Lenke til kommentar
grandiosa Skrevet 20. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2003 Får jeg generell studie kompetanse ved å gå ett år allmen og to år IKT? Lenke til kommentar
gaaal Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Nei, du slipper bare enkelte fag som naturfag, matte om du velga allmenn påbygg, men da må du ta andre fag istdenfor.. Det beste er helt klart og ta allmenn 3år , husk Realfagene de er viktige. Selv gikk jeg Gk elektro, vk1 el.nikk og vk2 allmenn påbygg.. Var ikke så mye jobbing noen av årene.. Selv om jeg har generell studiekompetanse nå, har jeg ikke matte og fysikk som stenger noen dører... iallefall taper jeg et år. Allmenn fag sammen med matte og fysikk er et glimmrende utgangspunkt, for livet etter vdg. Lenke til kommentar
Pirelli Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Siden du vil gå IKT er du sikkert ganske interessert i data,så du har vel ikke noe imot å gå der ett år uansett om du bestemmer deg for å satse på noe annet. Og evt gå almenn påbygging siste året og få studiekompetanse. Jeg valgte å gå GK Salg og Service. Rett og slett for at jeg viste at jeg ikke kom til å få gode nok karrakterer for å komme inn på IKT ved å gå elektro eller almenn. Men hvilket nivå du ligger på her vet du best selv. Til en opplysning angrer jeg ikke et sekund på det jeg har valgt.Dessuten har jeg fått en jævlig gunstig hjemmepcavtale her jeg jobber:) Lenke til kommentar
Pirelli Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Får jeg generell studie kompetanse ved å gå ett år allmen og to år IKT? Er det to årig IKT da? Var bare ett år tl meg men Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Får jeg generell studie kompetanse ved å gå ett år allmen og to år IKT? Nei Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Gikk på TMVS (Tønsberg Maritime VGS) EDB-linja der (lærer noget mer avanserte ting enn på allmenn IKT tror jeg...), så i militæret hvor jeg ble litt, og så gikk jeg realfag IT på NTNU (kjørte på med masse vekttall på diverse fag jeg syntes var kule som programmering, kunstig intelligens, systemering osv..). Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Ta almenn. Og ta mitt råd og IKKE gå IKT. Du kan sansynligvis alt du lærer der fra før... Sett deg ett mål og gå allmenn i tre år, og så utdanner du deg som sivil ingeniør i noe du vil, det er massevis av studier innenfor "PC". Det er på ingen måte vanskelig. Ingeniør utdanning er jo noe av det letteste å komme inn på etter almenn. Jeg skal love deg, når du blir 30, kommer du aldri til å angre ett sekund. Med en slik utdanning har du meget gode muligheter for jobb i fremtidens Norge. De som går IKT får så vidt noe praksis sted. Og da må man bare finne seg en annen skole . Jeg går selv almenn GK, og det er utrolig hva man lærer i forhold til en studieretning som elektro og IKT. Det skal også sies at det er nok av PCer på allmen faglig, hvis du vil kan du jo ha 12 timer med datan i uka på min VGS. Databaser, lage enkle programmer og slikt. Trolig samme som en IKT mann lærer. Du er herved informert... Ikke la alle kameratene dine avgjøre hva DU skal inn på. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Siden du vil gå IKT er du sikkert ganske interessert i data,så du har vel ikke noe imot å gå der ett år uansett om du bestemmer deg for å satse på noe annet. Og evt gå almenn påbygging siste året og få studiekompetanse. Jeg valgte å gå GK Salg og Service. Rett og slett for at jeg viste at jeg ikke kom til å få gode nok karrakterer for å komme inn på IKT ved å gå elektro eller almenn. Men hvilket nivå du ligger på her vet du best selv. Til en opplysning angrer jeg ikke et sekund på det jeg har valgt.Dessuten har jeg fått en sinnsvakt gunstig hjemmepcavtale her jeg jobber:) Almenn påbygning er en bløff. Du får "studie kompetanse", men du får ikke noe studieretningsfag, sånn som matte (3mx), fysikk, kjemi mm. Ender opp med at du må mellom masse privatist greier, som koster skjorta Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det er viktig å ha i mente hvordan arbedismarkedet vil se ut i fremtiden. Dette er selvsagt noe en bare kan komme med dårlige og mindre dårlige gjetninger om, MEN: Ser du noen tegn i tiden som tyder på at Norge stadig blir mer konkuransedyktig på enkle oppgaver, utført av folk med liten utdanning? Ikke det nei. Dessuten: IKT er en motesak, om enn ikke så latterlig hypet som for 1,5 år siden. Det er ikke til å komme bort i fra at det er MANGE som sitter på kompetanse i segmentet vgs, IT-akademiet, etc. Jeg sier ikke at det ikke er mulig å få jobb uten høyere utdannelse, men jeg sier at det er en risk å ta: I 1985 var du sjefen og kongen på haugen hvis du kunne bruke tekstbehandling, regneark og printer. Gud hvis du dessuten kunne koble opp en datamaskin (..altså, ikke en PC..) til en BBS. I 1995 var du råest i verden om du kunne lage et frameset i html. Hadde du dessuten hørt om javascript var du kandidat til neste bispesete. Noen som tør å satse på at det fremdeles går ann å få penger for å drifte nettverk i 2005? Eller å bygge SkyNet i 2015? Det kan godt hende at jeg overdriver litt her nå, men jeg er ganske sikker på at poenget er rett. Hvis du ikke ønsker å ta en skikkelig utdannelse( t >= 3år, ikke tro på folk som sier noe annet!) bør du sterkt vurdere om du skal velge noe annet enn IKT. Jeg tviler på at behovet for snekkere eller rørleggere forsvinner med det første... (PS.: Går selv på datateknik på NTNU, og angrer på at jeg ikke begynte på et høyskoleingeniørstudie i stedet. Det er j... mye kjipt man må lære seg for å bli siv.ing!) - dostojevski Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Dere må huske at vitnemål ikke er alt her i verden! At du har erfaring er veldig viktig det og! Går du IKT og deretter to r som lærling, og tar høyere utdanning etter det. så er du godt sikret jobb i fremtiden. Du vil dessuten lære masse som lærling. Året på IKT er ikke brukbart til mye. Er du datainteresert, så kan du det meste av det som står i pensum. Skal ikke koste under ett bord at IKT er infisert av MS da. lærer MS, ikke databehandling. litt sykt synes jeg. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Ta elektro. tror du ikke vil angre på det, morsomt å gå på skola hvis man har interesse innenfor dataelektronikk osv. dessuten er det greit å ha litt bakkunnskap fra elektro hvis man skal på IKT har jeg hørt mange si, men jeg vet ikke. Går selv på GK Elektro og er meget fornøyd (-norsk,engelsk,naturfag og matte). Lenke til kommentar
mbst Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 glem data,bransjen sliter,mange firmaer som går konk mens elektro bransjen er stabil. Det er sikkert riktig, men husk at markedet ofte kan endre seg fort. Mange mener 2003 skal bli IT-bransjens opptur. Men det er klart at ingen ting er sikkert før det er sikkert. : ) Lenke til kommentar
mbst Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Blir kanskje litt vel off-topic, men - hva kan jeg velge på NTNU? Det skal være innen data... Hva med Teknisk kybernetikk, det ligger i gråsonen data / elektronikk. Hva du da vil komme til å jobbe med? Designe elektroniske kretser og programmere dem etterpå. Eller en av de to. Eller noe annet innen området. Interessant, går på linja selv (det går vel strengt tatt et par-tre år ut i studiene før man kommer til det virkelig interessante, først må man få inn basis-fagene). Lenke til kommentar
Arnie Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Har selv gått yrkesskole (gr.k. elektro, VK1 elektronikk, VK2 serviceelektronikk) og deretter to års læretid med fagbrev som serviceelektroniker til slutt. Deretter begynte jeg på forkurs ing.høyskole og går nå 2. året på ing.høyskole(elektro). Dette er definitivt en vei jeg kan anbefale! Studieretningsfaga på ing.høyskolen er ganske greie når du har bakgrunn fra yrkesskole. Vet om en del som ikke har det og de sliter en del med dette. Videre må du ikke tro at du kommer inn på ingeniørutd. uten full pakke i matte og fysikk selv om du har allmenn. Jeg gikk sammen med en del fra allmenn på forkurset som måtte ta påbygging i matte og fysikk. Generell studiekompetanse er ikke nok, du må ha spesiell. Å gå allmennfaglig påbygging for å gå på ingeniør, er bortkasta tid. Du kan søke direkte fra vid.skole på forkurs, og siden du likevel må ta matte og fysikk(allm.fag.påbygg. gir ikke nok) i tillegg, er dette et ekstra år du ikke har bruk for. Til slutt: Fagbrev kan være godt å ha ved jobbsøking senere som ingeniør. Yrkesskoler har mer praksis enn ingeniørhøyskoler, noe enkelte arbeidsgivere kan legge vekt på. Dette har jeg fått høre ved flere anledninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå