grandiosa Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Sitter å ser på vgs valg til neste år. Lurer på om jeg skal gå ikt som vk1. da kan jeg ta hva jeg vil som grunnkurs. men vil det være en fordel å elektro eller allmen for å komme inn? Uansett blir jeg å gå i mo i rana som er nærmest meg. er det noen andre som gårhar gått Ikt på kongsveien? veilederne og lærerene kan jo si mye men det hadde vært kjekt å høre litt fra noen som går der. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Ville valgt allmenn jeg. Da har du bedre valgmuligheter om du finner ut at du ikke skal ha IKT på VK1 og du slipper unna med 30 timers uker mot 35 som det er på elektro. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Ville valgt allmenn jeg. Da har du bedre valgmuligheter om du finner ut at du ikke skal ha IKT på VK1 og du slipper unna med 30 timers uker mot 35 som det er på elektro. Har noen kamerater som tenkte det samme som deg, de angrer den dag i dag. Selv om det er noen fler timer så er det bedre på elektro! Det kan jeg skrive under på.... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Selv om det er noen fler timer så er det bedre på elektro! For du har prøvd begge? En ting er hvertfall sikkert, damene går på allmenn Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Selv om det er noen fler timer så er det bedre på elektro! For du har prøvd begge? En ting er hvertfall sikkert, damene går på allmenn Har kanskje hørt historiene til kameratene mine da veitu. Alle sier det samme. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Har kanskje hørt historiene til kameratene mine da veitu. Alle sier det samme. heh, vet nå om mange som vil si det motsatte jeg. Vil gjerne høre noen grunner til hvorfor elektro skal være bedre når du vurderer IKT på VK1. Ikke bare "det bedre på elektro!" Det er klart at om alle vennene dine velger elektro så er det en sosial grunn til å velge elektro, men mest trolig kjenner du flere som skal på allmenn enn elektro. Allmenn gir deg valgmuligheter, normalt gode sosiale forhold (da folk som vil studere videre og da typisk har gode karakterer fra ung.skolen havner der) og korte dager. Et minus med å velge allmenn vil være at du ikke vil få den store forandringa fra ungdomskolen. Mitt viktigste argument for allmenn er uansett at om man finner ut at IKT ikke er det man ønsker, så har du mye større frihet om du velger allmenn. Veien til de råeste IT jobbene er allmennfag med matte og fysikk (fysikk er IMO et av de artigste fagene for en nerd Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det er din mening! Jeg sier min. Dette er et fritt land.... Dessuten trur jeg ikke du skjønnte så mue av det jeg sa.... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det er din mening! Jeg sier min. Dette er et fritt land.... Dessuten trur jeg ikke du skjønnte så mue av det jeg sa.... Tror jeg skjønte meget godt hva du sa og om jeg ikke gjorde det så bør du forklare bedre hva du mente, men kan du har fortsatt ikke kommet med noen argumenter for hva som gjør at elektro er bedre enn allmen. Er det faglig? sosialt? er det lettere å komme inn på IKT fra elektro? er det mulighetene du har om du velger å fullføre elektro? Om du ikke har noen argumenter for at "det bedre på elektro!" så bør du holde deg for god til å komme med slike uttalelser og på den måten hinte til at du vet dette så forbaska godt. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Jo mer usikker du er, jo mer vil jeg anbefale allmenn. Man plukker opp endel nyttig via den utdannelsen, og hvis man ønsker å utdanne seg videre så er det greit å få den riktige fag bakgrunnen så fort som mulig, istedenfor å ta opp fagene igjen når du er eldre... Det sosiale på allmenn er generelt også veldig bra. Hvis du har et spesifikt mål som ikke krever noe utover ikt/elektro så bør du vel heller ta det, men ellers er allmenn en klar anbefaling fra meg. Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Allmenn åpner dører for deg, elektro stenger endel av dem. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Allmenn åpner dører for deg, elektro stenger endel av dem. Bevis det! Lenke til kommentar
rafiki Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Jo mer usikker du er, jo mer vil jeg anbefale allmenn. Man plukker opp endel nyttig via den utdannelsen, og hvis man ønsker å utdanne seg videre så er det greit å få den riktige fag bakgrunnen så fort som mulig, istedenfor å ta opp fagene igjen når du er eldre... Det sosiale på allmenn er generelt også veldig bra. Hvis du har et spesifikt mål som ikke krever noe utover ikt/elektro så bør du vel heller ta det, men ellers er allmenn en klar anbefaling fra meg. Jeg er delvis enig med den gale arabern her.... Det er utrolig kjedelig på allmenn, men hvis du har tenkt å utdanne deg til noe som du kan skryte av :wink: , så er vel allmenn det riktige valget. Elektro/IKT er vel kanskje litt morsomere, men siden jeg ikke har tenkt å gå de linjene, så kan jeg egentlig ikke uttale meg om det. Elektro første året er vel greit det, men hvis jeg skulle valgt elektro, så ville jeg satset på en karriere innenfor elektro yrket, ikke noe som har med IKT å gjøre. Grunnen til dette er at når man utdanner seg som IKT-driftsoperatør(?), så er det ikke så mye "status" knyttet til dette fagbrevet. Man går 1 år på skolen etter GK, så ut som lærling i 2 år. Trur egentlig de fleste med litt interresse innenfor data kan det meste av det som læres der uansett. Vil du utdanne deg som ingeniør/annen høyere utdannelse så er allmen riktig valg, men hvis du ikke er "ekspert" på data, så kanskje IKT er tingen. Du burde vel høre om hvor venner/bekjente skal gå også, da dette kan øke din interresse for hva enn du måtte velge. //Rafiki Lenke til kommentar
sete Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Allmenn åpner dører for deg, elektro stenger endel av dem. Bevis det! Det er ingenting å bevise :wink: Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 [quote="[sETE Det er ingenting å bevise :wink: ?? :o Lenke til kommentar
rafiki Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Allmenn åpner dører for deg, elektro stenger endel av dem. Ingen studieretning stenger deg egentlig, bare du har nok penger Man kan jo kjøpe seg til ALT nå tildags, også utdannelse. Utdann deg selv som søplekjører, og du vil fortsatt ha mulighet til å kjøpe deg til en f.eks. webmaster utdannelse på en privat skole som IT-akademiet.... Hvis du har nok penger til å betale de kapitalistiske eierne da... Lenke til kommentar
molly Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Allmenn åpner dører for deg, elektro stenger endel av dem. Bevis det! Hvis man er normalt skoleflink sier jeg meg enig med akzj0n, ved å gå allmenn har man tilbudet om realfag, som igjen gir spesiell studiekompetanse, som deretter gir adgang til ingeniørutdanninger på høyskoler og siv.ing på universitet (og en del høyskoler) Men, liker man ikke nerder og får anfall bare man hører ordet realfag er kanskje en IKT/elektro (eller annen yrkesrettet) utdannelse bedre. Men det viktigste når man velger linje på videregående er vel at man tenker på hva man kan tenke seg å bli etterpå (og hvor mange år man kan tenke seg å sitte på skolebenken for å oppnå det!!!) molly Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Almen er den forbedrene utdanningen, så man taper ingenting på å gå der. Når man da går ut av almen, og kasnje har funnet ut litt mer hva man vil, så har du da alle dører åpne. Hvis du da vil bli dataingenør, så utdanner du deg videre der. hvis du vil bli.........seilmaker, så utvikler du deg videre. Almenn er det tryggeste valget, og er enig i at jo mer usikker du er, jo greiere er det å gå allmen. Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det du gjør er at du velger det simpleste av det simpleste grunnkurset du kan finne det. Når du er ferdig med grunnkurset kvalifiserer du nemlig til opptak til "forkurs for ingeniørutdanning". Du kan da velge mellom private og offentlige institusjoner. Selv valgte jeg privat, da offentlig krevde vk1 også. På forkurset er det normalt mere jobb enn på allmenn, men du tar ALLE faga på 1 år, og kommer inn på høyskolen etterpå. Når du søker på høyskolen så stiller du i din egen lille kvote, og det er mye enklere å få plass enn ved å stille i allmenn-kvota! Velg forkurs, og bli ingeniør/siv.ing! Hvem vil vel bli en ussel liten dritt elektro lærling med dritt lønn og dritt arb.oppgaver? PS. Du BØR like matte og fysikk - som meg! Mvh, en som blir ingeniør som 21-åring Lenke til kommentar
grandiosa Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Valgene jeg nå har er: elektro- ikt- (karnsje allmen påbygging for å få gs til høyskoleuniversitet allmenn-IKT - får jeg da generell studie kompetanse eller må jeg ta allmen på bygging?) allmen- allmen(med dataIKT som valgt fag) Vet ikke om jeg skal gå på høyskoleuniversitet men vil ikke stenge muligheten for det. Vil også veldig gjerne komme i kontakt med noen som gårhar gått Ikt på kongsvegen i mo i rana for å høre om milijø og andre småting. Er det vansklig å komme inn på IKT? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Danny Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 elektron men ikke velg noe data realatert etterpå vanskelig å få jobb/lærlingplass spes i oslo vet ikke rund i landet. har sjøl gått elektro ok linje men ingen damer da har fullført som serviceelektroniker for data dumt valg syns jeg,sitter nå arbeidsløs i et halvt år og må kanskje takke til en jobb på lokale burger kine Men vurdere faktisk vk1 elektro å bli elektrikker,mange ledige jobber/lærlingplasser grei betaling når du får fagbrevet. glem data,bransjen sliter,mange firmaer som går konk mens elektro bransjen er stabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå